Online20.05.2012

De Internet agenda in de zorg [deel 1]


de-internet-agenda-in-de-zorg-deel-1.jpg
de-internet-agenda-in-de-zorg-deel-1.jpg

Hoofdpijn of een wondermiddel? Huidige zorg efficienter.

Over weinig onderwerpen in de zorg is meer geschreven dan over hoe internet, mobiele data en sociale media de zorg goedkoper, beter en leuker zouden kunnen maken. Heel veel zaken zijn al beschreven de laatste 15 jaar en zitten in de pijplijn. Het inzicht is er. Het wachten is op de implementatie.

In 2 blogs beschrijf ik mogelijkheden en uitdagingen en geef zo een beeld van de potentie en van wat er vermoedelijk zit aan te komen. Die toepassingen zitten boven en onder ‘de motorkap’ en zowel in ondersteunende als in primaire zorgprocessen.

Het eerste blog gaat over hoe je binnen de bestaande kader en structuren internet kunt zien als tool om de zorg efficienter te leveren. De tweede blog gaat over het effect van internet op de organisatie van de zorgorganisaties zelf.

Ook zorg-organisaties worden door internet achterstevoren, binnenste buiten en ondersteboven gekeerd. Ook hier van ’B2C’ naar ‘C2B’. De klant zit ook in de zorg steeds meer aan het stuur. Ook hier ‘het nieuwe werken’. We zitten aan het begin van dit proces.

Het contact met de patiënt/cliënt thuis wordt door internet mogelijk. Telemedicine, telecare. E-Health. Het staat bekend onder verschillende namen. De behandelaar heeft een video meeting met de patiënt waarbij er ook wederzijds informatie wordt uitgewisseld en vormen van thuisbehandeling mogelijk zijn. Te denken valt aan psychiatrie, coaching, behandeling van chronische ziekten (copd, suikerziekte). Een lijst die snel langer wordt omdat dit goed blijkt te werken voor alle betrokkenen. Opereren op afstand, sensor technologie en M2M, the internet of everything, komen eraan. Het ziet er naar uit dat al deze toepassingen snel doorgroeien in getal en intensiteit. Voor velen een zegen.

Trend in de psychiatrie is bijvoorbeeld zelf-service. Niet alleen NAW maar ook je eigen gegevens bijhouden, dagboekje, gevoelens over je eigen psychische toestand etc. Lijkt zeer veelbelovend in de psychiatrie. Ook het organiseren van je netwerk via Internet gaat er komen voor psychiatrische patiënten.

Zelfdiagnose komt eraan via slimme digitale uitvraagprocedures.

Het elektronisch patiëntendossier (epd) is een onderwerp voor flinke discussies. Maar dat patiëntgegevens via het internet toegankelijker zullen worden en ook meer uitwisselbaar tussen instellingen is wel duidelijk. De manier waarop is nog een discussie, temeer omdat hier beheer en security aspecten nog onvoldoende helder geregeld zijn. En wat gebeurt er als de dokter uitgaat van jouw bloedgroep A in het EPD terwijl je achteraf B had? Wie heeft het dan gedaan? Dat soort juridische aspecten moeten wel helder zijn.

De wireless laptop aan het bed heeft in Nederland al breed zijn intrede gedaan. Ook de bevindingen van de dokter in het consult kunnen in hoge mate via automated reporting efficiënter opgeschreven en vastgelegd worden. De gedachte is dat medische verslagen altijd variaties zijn op het antwoord op de zelfde vragen. Dat kan dus misschien niet voor 100% maar wel voor een groot deel geautomatiseerd worden en daarna in de richting van een of andere vorm van EPD worden geleid. De eerste proeven lopen.

Afspraken maken met de dokter kunnen de meeste patiënten heel goed zelf en een sms’je sturen van tevoren als herinnering aan de afspraak of om je eraan te herinneren dat je je pillen moet slikken levert veel geld op en bevordert therapietrouw. Het is toch gek dat ik met de garage een concreet time slot kan afspreken via internet en mijn tandarts via email onbereikbaar is.

Internet in de zorg ondersteunt daarnaast positie-, conditie- en beweging analytics. De onderliggende sensortechnologie realiseert méér online inzicht voor de patiënt en zijn familie. Voorbeelden zijn triggers voor het personeel/ familie bijvoorbeeld rond (onder)voeding/gewicht, temperatuur, geluid (aandacht/bezoek), slaap, beweging. De triggers, die via dashboards/ handhelds kunnen worden bekeken of gehoord (alarm), zijn efficiënte alerts voor de zorgverlener. Zij kunnen door de historie van de triggers en alerts exact zien waar (extra) aandacht voor patiënten/ resources nodig is door in en om het bed van alles automatisch realtime en location based te meten.

Denk ook aan informatie rond kwaliteit en voorraad van medicijnen en beschikbaarheid en onderhoud van medische apparatuur.

Al deze technologieën en toepassingen laten de structuur van de zorg intact maar geven de zorgverlener perspectief op “extra handjes” omdat de processen slimmer, efficiënter en dichter op de patiënt worden georganiseerd.

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).

Verder lezen over Internet

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Google doet er steeds meer aan om cookies van derden in zijn browser Chrome uit te roeien. Dat doet het omdat het meent dat de privacy van internetgebruikers hiermee niet voldoende beschermd wordt.

Online28.12.2023

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

CU2 wordt vaak weggezet als een beetje een kansloze, eerste vorm van social media maar dat is wat ons betreft totaal onterecht. CU2 was juist een heel goede manier om contact te leggen, maar ook om je eerste stappen te z...

Online25.12.2023

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Wanneer je de afgelopen jaren door steden en dorpen reed, dan zal het je ongetwijfeld wel een keer opgevallen zijn dat er op veel plekken gegraven werd onder trottoirs en wegen. Tientallen bouwbedrijven hebben zich, en n...

Online19.12.2023

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bij
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Internetgebruik op basisscholen draagt lang niet altijd bij aan educatie, zo blijkt uit nieuwe gegevens. Anonieme cijfers vanuit de Myndr database bieden een inkijkje in het klassikale online gedrag van basisschoolgroepe...

Online15.12.2023

Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Sociale Media & Games zorgen voor veel afleiding