Online04.01.2012

Internet en de Arbeidsmarkt 2.0


internet-en-de-arbeidsmarkt-2-0.jpg
internet-en-de-arbeidsmarkt-2-0.jpg

De (mobiele) digitale wereld dwingt bedrijven steeds meer zich op beweging en op de kern van hun toegevoegde waarde te organiseren. Met het toenemen van transparantie brengt internet als het ware de cent terug in de business. En we moeten weer terug naar het begrip waarom bedrijven eigenlijk bestaan, namelijk dat ze goedkoper dan de markt samenwerking kunnen organiseren.

Echter, omdat de markt dat regelen van samenwerking als gevolg van  internet steeds goedkoper kan, moeten bedrijven wel het marktmechanisme binnen de muren toelaten ten koste vaste werkwijzen, structuren  en gestolde processen. Hier ligt de reden van het in hoog tempo ver ZZP’en van de Nederlandse arbeidsmarkt. De Flexpool in Nederland is razend snel aan het groeien. Steeds meer werknemers beginnen voor zichzelf, gedwongen of uit vrije wil, als symptoom van deze beweging.

En zo tekent zich arbeidsmarkt 2.0 af waarin werkondernemers een leuk plekje regelen voor zichzelf. Met dit gegeven dat de flexpool steeds maar groter wordt, groeit de behoefte zeer sterk om als flexwerker een plek te krijgen op het internet waar hij zichzelf goed kan profileren. Immers, ‘wie niet gezien is is weg’. Het internet maakt ons allemaal als het ware verkoper van onze talenten en we dienen we dus onze eigen ‘branding’ en sales integer en zonder bluffen ter hand te nemen.

Bedrijven krijgen daarmee, net als het maken van een film bijvoorbeeld, steeds meer het karakter van een project, een tijdelijke, doelgerichte samenwerking van professionals met een diversiteit aan talent. De arbeidsmarkt zoals we die nu kennen zien we stap voor stap verdwijnen en een nieuw soort arbeidsmarkt 2.0, gekenmerkt door crowdsourcen, komt eraan.

LinkedIn, Facebook zijn op dit moment een paar voorbeelden van open communities waar flexwerkers gevonden kunnen/willen worden door potentiele opdrachtgevers (die trouwens ook heel goed flexwerkers kunnen zijn). Het gaat zo langzamerhand in Nederland om zo’n groot volume in deze flexpool dat er marktkansen ontstaan voor nieuwe, aanvullende en meer gerichte zoekvormen.

Hier en daar zie je arbeidsmarkt 2.0 al. Voor wie wil is er al veel van te zien. Traditionele uitzendbureau snappen heel goed dat hun business model eindig is en zijn hard bezig om zichzelf te herpositioneren en opnieuw uit te vinden. Eigenlijk wordt de komende jaren een groot deel van de arbeidsmarkt één groot (Europees?) uitzendbureau.

Hoe ziet het nieuwe uitzendbureau 2.0  er dan uit? “Beschikbaarheid”, en wel actuele beschikbaarheid, daar gaat alles om draaien. Weten of iemand beschikbaar is binnen 30 minuten. Als opdrachtgever wil je alleen maar mensen vinden/benaderen die ook daadwerkelijk beschikbaar zijn en die kunnen wat ze zeggen te kunnen. Flexwerkers aan de andere kant willen dat graag in een keer communiceren met al hun opdrachtgevers of potentiele opdrachtgevers. Odesk.com is een voorbeeld hoe dit er uit kan zien.

De online agenda van de flexwerker wordt als het ware een acquisitietool: hierin staat wanneer hij wel of niet kan werken.

Er zullen allemaal open communities ontstaan per beroepsgroep waarin alle flexwerkers die in dié beroepsgroep werkzaam zijn, te vinden zijn door alle opdrachtgevers in dié beroepsgroep. Hier ligt een mooie uitdaging voor SEO experts: hoe word ik met mijn specifieke talenten en ervaring gemakkelijk gevonden door de goede opdrachtgever.  De Linkedin vergaarbakken die er nu zijn zullen daarmee uit elkaar getrokken worden. Razend snel op compleet ingevulde profielen zoeken op actuele beschikbaarheid, skills, maar ook op geldige VAR verklaringen en cv’s gecheckt op basis van referenties en aangevuld met  een  eBay achtig trust mechanisme. Via videoconferencing via je mobieltje of bij ‘seats2meet’ kunnen opdrachtgever en flexwerker desgewenst een  goed beeld krijgen van elkaar en besluiten tot een eventueel vervolg gesprek.

Je ziet aan de  voorbeelden van Glassdoor.com en Odesk.com dat RRR (Review, Ranking en Rating) van talent en opdrachtgeversschap steeds belangrijker en ook transparanter wordt. En net als bij Facebook waar je jarenlang last kunt hebben van een onhandige foto tijdens een feestje gaat arbeidsmarkt 2.0 als onderdeel van RRR ook werken als een lifetime archive. Een ‘misstap’ wordt nooit meer gedelete.

Ik ben heel benieuwd hoe met grote ondernemingen zichzelf als een opvolging van ‘projecten’ gaan neerzetten en hoe dat transitieproces vorm gaat krijgen. Ik voorzie bijvoorbeeld een grote markt om bedrijven te faciliteren met het adopteren van dit soort matchingsmechanismen. Daar zijn tools en praktische vormen en tijd voor nodig. Misschien eens naar die andere datingsites kijken? Daar valt veel te leren over wat wel en wat niet werkt.

De arbeidsmarkt wordt daarmee een stuk harder. Het is wat mij betreft wel zaak dat we niet in een piranha economie terecht komen en kiezen, blijven kiezen voor een ‘compassionate capitalism’.

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).

Verder lezen over Internet

Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties

Reddit heeft besloten om de app te tweaken. De reacties komen nu meer prominent in beeld en daarmee lokt het meer interactie uit.

Online25.04.2024

Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Google doet er steeds meer aan om cookies van derden in zijn browser Chrome uit te roeien. Dat doet het omdat het meent dat de privacy van internetgebruikers hiermee niet voldoende beschermd wordt.

Online28.12.2023

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

CU2 wordt vaak weggezet als een beetje een kansloze, eerste vorm van social media maar dat is wat ons betreft totaal onterecht. CU2 was juist een heel goede manier om contact te leggen, maar ook om je eerste stappen te z...

Online25.12.2023

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Wanneer je de afgelopen jaren door steden en dorpen reed, dan zal het je ongetwijfeld wel een keer opgevallen zijn dat er op veel plekken gegraven werd onder trottoirs en wegen. Tientallen bouwbedrijven hebben zich, en n...

Online19.12.2023

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bij