Online19.07.2011

Likes zijn exhibitionistisch en niet geschikt voor nieuwspersonalisatie


likes-zijn-exhibitionistisch-en-niet-ges.jpg
likes-zijn-exhibitionistisch-en-niet-ges.jpg

De Facebook like-buttons hebben het web overgenomen. Een jaar nadat Facebook het mogelijk maakte, hebben meer dan 2,5 miljoen websites een Like-knop ingebouwd. Dagelijks komen daar nog eens 10.000 buttons bij. Via een simpele Like kun je leuke online content bij vrienden aanraden. Jij lijkt cool omdat je toffe online content hebt gevonden, je vrienden zijn blij dat ze die leuke online content tegen zijn gekomen en de provider van de online content is blij met het extra bezoek. Logisch dat ze populair zijn: Iedereen wint!

Likes en zijn kameraden +1’s, Retweets, Diggs, Kudos, Respects, Thumbs ups etcetera worden onthaald als het medicijn tegen de informatieoverload. Je vrienden halen de krenten uit de pap van het internet, want als het wordt geliked zal het wel een krent zijn. Veel apps springen hierop in en presenteren de Likes van je netwerk in strak gedesigende apps waarin je kunt bladeren als in een krant. Een krant, maar dan realtime en boordevol gepersonaliseerde content. Zo groeien de Likes uit als de nieuwe filters van het web.

Toch schuilt er een gevaar in deze manier van het personaliseren van nieuws. Liking van nieuwscontent is namelijk een vorm van bewust gedrag, waar een andere gedachte in zit dan een goede en volledige  informatieverschaffing van je netwerk. Liking is een vorm van exhibitionisme: Kijk wat ik lees/ heb gevonden, of een vorm van sociaal gedrag: Wat goed dat jij dit hebt gevonden.

Ervan uitgaande dat mensen op de hoogte moeten zijn van de belangrijkste landelijke of globale gebeurtenissen, en dat nieuws een functie heeft voor de democratie, zal de consumptie van enkel gelikete informatie ten nadele hiervan gaan. Het levert namelijk een te gesloten filter bubble op. De personalisatieapps die zich dus richten op deze likes zullen traditionele mediaconsumtie – het lezen van een krant, het kijken van het journaal – niet overbodig maken, maar slechts een speelse aanvulling leveren op de nieuwsconsumptie.  

FdForward wil volledig zijn wat nieuwsvoorziening betreft: het enige kanaal dat je nodig hebt om niets van het belangrijkste nieuws te missen, een persoonlijke aanbod te krijgen en realtime nieuws te krijgen. FdForward graaft door drie netwerklagen heen. Hierdoor wordt ook de goede broninformatie geraakt – de rss-accounts of officiële nieuwsaccounts die de moeite waard zijn (want gevolgd worden). Hierna wordt gedrag geanalyseerd: wat doen mensen vervolgens met de informatie, lezen ze het? Ofwel: vinden ze het wel echt interessant?

Dit zou je collaborative reading of social reading kunnen noemen. Je hebt hier een overkoepelende app voor nodig, met veel data. Binnen één nieuwskanaal is er te weinig content om echt een meerwaarde te leveren. En er zijn veel gebruikers nodig om hier echt relevante informatie uit te halen. Maar dan heb je ook een beter resultaat dan alleen gelikete info. Geen app wordt vervanger van totale nieuwsvoorziening als het alleen gebaseerd is op Likes alleen. En traditionele media zijn niet in gevaar zolang apps dat niet regelen.

Dit artikel is onderdeel van de DutchCowboys startupserie ‘Van alpha naar beta’ en is geschreven door sociale-mediaredacteur Heleen van Lier voor FdForward. In deze eerste serie kun je de ontwikkelingen volgen van FdForward, een nieuw ‘personal news network’ voor het ontdekking, curatie en verspreiding van nieuws. Volg hoe wij van alpha naar beta gaan. Wil jij deel uitmaken van dit proces en ons nieuwe platform testen, ben je van harte welkom op FdForward.com.