Facebook en Twitter bepalen het nieuws

Facebook en Twitter bepalen het nieuws

en dat is... slecht nieuws

Vorig artikel Volgend artikel

Het nieuws is te belangrijk om door de grote technologiebedrijven bepaald te worden. Editoriale processen mogen niet door algoritmes worden gestuurd. Zo zegt Emily Bell, mediaspecialiste bij de Britse krant The Guardian en directeur van het Tow Center for Digital Journalism aan de Columbia University.

Ze benadrukt dat de actualiteit op vele online platformen wordt bepaald door de omvang van de reacties van de gebruikers. Op die manier dreigen volgens de mediaspecialiste echter belangrijke maatschappelijke discussies in de kiem gesmoord te worden. Een ecosysteem dat bepaalde categorieën nieuws bevoordeelt, is volgens Emily Bell dan ook een potentieel gevaar voor de democratie.

De sociologe Zeynep Tufekci, onderzoeker aan het Center for Information Technology Policy van Princeton University, stelde de vertekende nieuwsverspreiding zelf vast tijdens de demonstraties in Ferguson tegen de dood van de tiener Michael Brown, die door de politie werd doodgeschoten,” zegt Emily Bell.

"Op de Facebook-tijdlijn van de onderzoekster verschenen echter geen nieuwsberichten over Ferguson, maar werden alleen boodschappen over de Ice Bucket Challenge getoond." Berichten over de challenge, waarbij heel wat celebrity’s zijn betrokken, werden door veel gebruikers becommentarieerd en met elkaar gedeeld en waren volgens het algoritme van Facebook dan ook belangrijker dan alles wat er in Ferguson gebeurde.

"Internet-pionier Vint Cerf gaf eerder al aan dat het nieuws niet langer langs traditionale kanalen wordt verdeeld en dan ook buiten de journalistieke instituties en conventies valt," zo benadrukt Bell. "Grote mediaconcerns zoals News Corp hebben hun leiddinggevende positie in de nieuwsverspreiding moeten afstaan aan de algoritmes van technologiebedrijven zoals Facebook."

"Sociologe Tufekci benadrukt dat deze algoritmes echter ook de mogelijkheid zouden hebben om potentieel belangrijke verhalen te smoren. Dick Costello, chief executive van Twitter, gaf zelf recent aan dat het bedrijf beslist had om alle berichten met links naar video’s over de onthoofding van journalist James Foley te blokkeren.”

"Algoritmes zijn ondoorzichtig en tonen geen enkel gevoel voor verantwoordelijkheid," zegt Bell. "Door de krimpende krantenredacties is de verwerking van nieuws niet alleen veel moeilijker geworden, maar is ook de cultuur van de redactionele filter verdwenen. Concepten zoals waarden en normen in de nieuwsgaring zijn door de software van de huidige berichten-distributie volledig verdrongen."

"Verantwoording is geen onderdeel van de cultuur van Silicon Valley, maar wanneer die sector een steeds grotere rol opneemt in de nieuwswereld, moet daar wel werk van worden gemaakt. Redacties hebben zich moeten buigen naar de dwang van de bedrijfstechnologie, maar hun redactionele processen blijven belangrijkTransparantie en verantwoording moeten belangrijke pijlers vormen van de rol die de grote informatie-leveranciers in de samenleving moeten opnemen," benadrukt Emily Bell.

"Men kan begrijpen waarom platformen zoals Facebook zich krachtig verzetten om als een uitgever te worden gecatalogeerd, maar dat is niet langer realistisch in een tijdperk waar iedereen met camera’s en feeds berichten kan verspreiden. De technologie kan een internet bouwen in de ruimte en robots nemen steeds meer een centrale rol op in het dagelijkse leven, maar er moet een open gesprek worden gevoerd over de partijen die de waarden vastleggen."

[Afbeelding via Fotolia]

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies