Spotify helpt Zweedse muziekindustrie groeien

Vorig artikel Volgend artikel
Spotify helpt Zweedse muziekindustrie groeien

Streaming muziek is nu goed voor 89% van de digitale verkoop van muziek in Zweden, blijkt uit cijfers die vrijgegeven zijn door het IFPI. In feite is de gehele muziekmarkt in Zweden vrij hoog in vergelijking met die van derest van de wereld. De algemene muziekverkoop steeg met 30,1% waarvan 63,5% digitale muziek is. Waarom streaming muziek zo populair is, blijft een mysterie. Het zou goed kunnen dat dit te maken heeft met het feit dat de internetsnelheden in Zweden vrij snel zijn.

De populariteit van Spotify in Zweden is slecht nieuws voor Apple's iTunes, die in andere landen marktleider is. Het is echter weer goed nieuws voor muzikanten, uitgevers en kunstenaars. Dankzij de komst van Spotify kunnen ze op een eerlijke manier inkomsten genereren. 'De Zweedse muziekbedrijven zijn zeer snel in het veranderen van hun businessmodellen op de huidige verkoopkanalen. De Zweedse muziekliefhebber streamt liever muziek dan dat ze het downloaden. Nu is er iets wat dat toelaat en dat stelt de consument tevreden.' Zegt Ludvig Werner, directeur van IFPI Zweden.

De vraag is nu of deze stijgende lijn, vier jaar nadat Spotify gelanceerd was in hun eigen thuismarkt, elders in de wereld zal worden herhaald. 'De inkomsten zijn weer op hetzelfde niveau als in 2004 en de ontwikkeling gaat op dezelfde manier door als toen met de omzet van de cd in het verleden.' Zo zegt Universal Music Sweden directeur Per Sundin. Mark Dennis, CEO van Sony Music Sweden, maakt hetzelfde punt: 'Één van de meest bevredigende gevolgen van streaming is dat het ons de mogelijkheid geeft om meer muzikanten te ontdekken en te tekenen waardoor er meer Zweedse muziek ontstaat.'

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies