​Nieuwe iPhone stuwt verkoop concurrentie

​Nieuwe iPhone stuwt verkoop concurrentie

Vorig artikel Volgend artikel

Ieder jaar wordt er met smart naar uit gekeken; de introductie van de nieuwe iPhone. Dit jaar was geen uitzondering. In de nacht van donderdag 25 op vrijdag 26 september werden de eerste honderd exemplaren geleverd aan de gelukkigen die erin geslaagd waren een telefonische reservering te plaatsen. En voor de deur van de Apple Store in Amsterdam wachtten vrijdagochtend honderden mensen op de nieuwe iPhone 6 en iPhone Plus.

Niet alleen de kopers kijken reikhalzend naar de nieuwe modellen uit. Want uit de Zanox Telecom Barometer 2014 blijkt dat de introductie van een nieuwe iPhone ieder jaar weer voor een opleving zorgt van de verkoop van telefooncontracten met toestellen. Opmerkelijk is dat de verhoogde verkoop van telefooncontracten met toestellen in het najaar, als de nieuwe iPhones op de markt worden gebracht, niet alleen gedomineerd wordt door iPhone-combinaties. Samsung en andere smartphonefabrikanten liften mee op de hype van de iPhone-lanceringen. Daarnaast zorgen de stuntprijzen van de oudere toestellen en gunstige tarieven voor een boost van deze modellen.

Populariteit sim only neemt toe

Toch blijken de nieuwe toestellen geen halt te kunnen roepen aan een verschuiving in de markt die de laatste jaren gaande is. Telecompaper cijfers die in de barometer verwerkt zijn, tonen aan dat een sim only abonnement op dit moment bijna net zo populair is als een telefooncontract met toestel. Maar liefst 47 procent van de mensen met een mobiele telefoon neemt genoegen met een simkaart exclusief toestel. Vorig jaar was dit nog maar 41 procent. De groei van sim only gaat ten koste van een abonnement met telefoon.

In 2013 ging nog bijna 60 procent van de telefoonbezitters voor een abonnement waar ze een toestel bijkregen. In 2014 is dit aantal gezakt naar 53 procent. Daarnaast wordt van de groeiende groep sim only abonnementen meer dan de helft (60 procent) online aangeschaft, terwijl toestel-abonnement combinaties even vaak in de winkel worden afgesloten als online.

Spitsuur sim only abonnement tussen 20:00 en 22:00 uur

Online aanbieders kunnen de meeste bezoekers na etenstijd verwachten. Tussen 20:00 en 22:00 uur is het spitsuur en worden de meeste telecomproducten aangeschaft. In het weekend hoeven de telecompartijen niet bang te zijn voor een stormloop. Maandag tot en met donderdag blijken de populairste dagen om een nieuw sim only, breedband of toestelabonnement af te sluiten.

iPad-gebruikers zijn meest fanatieke online shoppers

Uit de cijfers van Zanox komt tevens naar voren dat steeds meer telecomproducten via tablets en smartphones worden besteld. Dit vergroot de noodzaak voor responsive websites om de concurrent bij of voor te blijven. In de eerste helft van 2014 werd 12 procent van alle telecomproducten via een tablet besteld en 5 procent via een smartphone. De iPad-gebruikers, die goed zijn voor ruim driekwart (76,8 procent) van de telecomaankopen via tablets, blijken de meest fanatieke online shoppers.

Afgelopen vrijdag was voor velen dus feest, de iPhone-liefhebber, Apple, de telecomaanbieders, de smartphonefabrikanten en de koopjesjager. Wie zou er nou het meest hebben genoten van dit feest?

zanox telecom Barometer 2014

Deze blogpost is geschreven door Paul Vogelzang, Team Leader Telecom Industry bij advertentienetwerk Zanox.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies