Merkbescherming in mobiele apps

Merkbescherming in mobiele apps

Vorig artikel Volgend artikel

Tegenwoordig is bijna alles online te koop. Van kleding en accessoires tot sportartikelen en toegangskaarten voor evenementen. PayPal voorspelt op basis van onderzoek dat de Nederlandse e-commerceomzet in 2015 gegroeid zal zijn tot 13 miljard euro. Steeds vaker doen we deze online aankopen vanaf mobiele apparaten als smartphones en tablets. PayPal verwacht dan ook een belangrijke groei in m-commerce: van een half miljard euro nu tot anderhalf miljard euro in 2015. Deze ontwikkeling biedt bedrijven veel kansen om hun handelsactiviteiten te vergoten. Maar er is ook een keerzijde: waar consumenten gaan, daar gaan oplichters.

Mobiele apps bieden bedrijven en merken veel mogelijkheden voor het creëren van naamsbekendheid, het voeren van promotiecampagnes en het stimuleren van de verkoop. Apps worden op verschillende manieren ingezet, afhankelijk van het bedrijf en de doelgroep. Sommige bedrijven kiezen ervoor een vermakelijk spelletje aan te bieden dat tegelijkertijd de bekendheid van het merk verhoogt en andere bedrijven gebruiken in-app stores ter aanvulling op hun omnichannelstrategie of om hun klantenservice te verbeteren.

Op welke manier bedrijven apps ook inzetten in hun marketingstrategie, er schuilt een gevaar in. Het grootste risico dat bedrijven lopen, is dat consumenten denken een app van een bepaald bedrijf te downloaden, terwijl de app in werkelijkheid gemaakt is door oplichters. Wanneer de nep-app eenmaal gedownload is, kan de gebruiker te maken krijgen met problemen als malware, het lekken van privégegevens en een batterij die leeggetrokken wordt. Hoewel het betreffende bedrijf hier niet verantwoordelijk voor is, zal de consument in veel gevallen de schuld wel bij het bedrijf leggen. Namaak-apps kunnen veel negatieve gevolgen hebben voor de reputatie en de omzet van een bedrijf.

Om hun merknaam, reputatie, omzet en klanten te beschermen, is het belangrijk dat bedrijven zich bewust zijn van de gevaren van apps. De onderstaande tips kunnen bedrijven helpen bij merkbescherming in mobiele apps.

Registreer intellectuele eigendommen

De eerste stap in merkbescherming in mobiele apps is het registreren van intellectuele eigendommen, zoals merknamen, handelsmerken, logo’s en afbeeldingen. Zo kun je in het geval van merkmisbruik altijd terugvallen op je merkrechten. De meeste app stores zullen bereid zijn samen te werken wanneer een bedrijf aankaart dat er sprake is van merkmisbruik in hun store. Toch is het belangrijk om te realiseren dat de taak voor het opsporen en rapporteren van merkmisbruik bij jou als bedrijf ligt en niet bij de app store.

Monitor app stores

De volgende belangrijke stap om je merk te beschermen is het continu monitoren van de bekende app stores om misbruik op te sporen. De wereld van apps verandert echter snel en vaak is het ondoenlijk om continu handmatig de vele app stores te bewaken. Daarom bestaan er geautomatiseerde tools die helpen het overzicht te bewaren. Door de app stores continu in de gaten te houden zijn bedrijven in staat misbruik snel op te sporen. Zo wordt voorkomen dat de namaak-app te veel omzet wegsluist.

Spoor de ontwikkelaar op

Wanneer blijkt dat er een namaak-app aangeboden wordt, is het raadzaam om de ontwikkelaar van de app eens onder de loep te nemen. Vaak bouwen zij namelijk verschillende namaak-apps om hun kansen te vergroten.

Mobiele apps kunnen bijdragen aan het succes van een bedrijf als het gaat om naamsbekendheid of omzet, maar het is belangrijk om ook naar de keerzijde te kijken. Oplichters liggen altijd op de loer om misbruik te maken van het succes van anderen. Er zijn genoeg voorbeelden van namaak-apps die bijvoorbeeld privégegevens ontfutselen. Zo werd Telfort begin dit jaar geconfronteerd met een nep-app die gegevens van duizenden klanten lekte. Ook zijn er apps die ontwikkeld worden met als doel geld te verdienen aan nietsvermoedende gebruikers. Denk hierbij aan de fake Angry Birds-app die een tijdje geleden in omloop was. Het loont dus om deze vorm van misbruik goed onder de loep te nemen.

Dit artikel is geschreven door Kevin Day, Sales Manager van MarkMonitor voor Nederland, Scandinavië & Opkomende markten

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies