Goeie apps moeten vooral het leven gemakkelijker maken

Goeie apps moeten vooral het leven gemakkelijker maken

Downloads vormen geen synoniem voor een daadwerkelijk gebruik.

Vorig artikel Volgend artikel

Mond-aan-mond reclame is een belangrijke bron voor het ontdekken van smartphone-apps. Dat is de conclusie van een onderzoek van Google en het bureau Ipsos Media bij meer dan achtduizend frequente app-gebruikers. Onder meer werd vastgesteld dat de respondenten op hun smartphones gemiddeld zesendertig apps hebben geïnstalleerd.

Downloads vormen echter geen synoniem voor een daadwerkelijk gebruik. Er werd immers ook opgetekend dat slechts op 26 procent van de apps nagenoeg dagelijks een beroep wordt gedaan. Eén kwart van de apps blijkt na de installatie zelfs nooit meer gebruikt te worden.

App Store

Uit het onderzoek bleek dat 52 procent van de ondervraagden de apps hebben leren kennen door vrienden, familie en collega’s. Op de tweede plaats staat een bezoek aan de app store met een score van 40 procent. Verder volgen zoekmachines (27 procent), websites van bedrijven (24 procent) en televisie (22 procent).

Bij een bezoek aan de app store blijkt de prijs de meest belangrijke factor te zijn om tot een aankoop van de app over te gaan (80 procent). Daarnaast wordt ook gekeken naar de omschrijving van de app (62 procent), maar ook naar besprekingen en ratings (60 procent). Daarentegen laat slechts 43 procent zich leiden door gratis proefperiodes.

Consistente ervaring

De onderzoekers stelden vast dat ook de uiteindelijke beslissing om de app te downloaden vooral gebeurt op aanbevelingen van anderen (33 procent). Daarnaast laat 31 procent zich tot een download aanzetten omdat de app interessant of leuk lijkt, terwijl 24 procent zich laat inspireren door de vertrouwdheid met de producent of het merk.

Daarentegen vormen beloningen slechts voor 18 procent een reden om een app te downloaden. Wel geeft 30 procent van de ondervraagden toe bereid te zijn om het gebruik van een app te hervatten indien er bij een volgende aankoop een korting of een andere beloning zou worden voorzien. In retail en toerisme stijgt dat cijfer tot respectievelijk 47 procent en 40 procent.

De studie geeft ook aan dat apps een grotere kans maken om frequent gebruikt te worden indien ze het leven van de consument gemakkelijker maken. Ook duidelijke handleidingen zullen volgens de onderzoekers een frequent gebruik stimuleren, net zoals een boeiend en esthetisch design en een consistente ervaring op verschillende apparaten.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies