Mobiele inspirator: Gonny van der Zwaag [interview]

Vorig artikel Volgend artikel

Vanaf vandaag brengen we je een serie van interviews met inspirerende mensen uit de Nederlandse mobiele branche. Vandaag het eerste interview met Gonny van der Zwaag. Samen met partner Jean Paul Horn de drijvende kracht achter 1 van de (zoniet nr 1) belangrijkste sites als het gaat over Apple iPhone en iPad nieuws. 

Mobiele inspirator: Gonny van der Zwaag [interview]

Even voorstellen: Wie ben je, wat is je rol in je bedrijf en zonder welke mobiele applicaties/sites (max 4) kom jij de dag niet door?
Ik ben oprichter en hoofdredacteur van de websites iPhoneclub.nl en iPadclub.nl. Ik hou me bezig met alle redactionele zaken. Ik sta 's ochtends op met de app Reeder, communiceer overdag met het redactieteam via de app Yammer en hang 's avonds op de bank met AirVideo of een van de vele nieuwsapps, zoals FLUD of Pulse.

Van welke opdrachten/projecten kunnen we je kennen?
iPhoneclub.nl is onze bekendste activiteit, daar kennen de meeste mensen ons van. Het is mooi dat we met iPhoneclub in Nederland een behoorlijke invloed hebben opgebouwd op het gebied van apps. Die invloed is uiteraard ook een hele verantwoordelijkheid, met name naar onze lezers. iPadclub.nl heeft voor ons ook uitgepakt als succesverhaal. Nu de iPad mini is verschenen en de iPad bereikbaar is geworden voor nog veel meer mensen verwachten we daar enorm veel van.

Wat zie jij op mobiel gebied als belangrijkste trend(s) in 2012?
De grootste trend van dit jaar is de definitieve doorbraak van de smartphone. De meerderheid van de Nederlandse (en Amerikaanse) mobiele telefoongebruikers heeft nu een smartphone. We hebben er ruim tien jaar op moeten wachten, maar eindelijk durft de massa het aan: een telefoon die meer kan dan bellen en sms'en. 2012 heeft ook laten zien dat de mobiele markt uiteindelijk neerkomt op een race tussen twee spelers en twee platformen: Samsung en Apple, Android en iOS. HTC is als belangrijke Android-speler weggevallen, BlackBerry is vrijwel verdwenen. En in 2013 gaat 4G eindelijk een belangrijke trend worden. In België zijn de eerste 4G-netwerken al opengesteld voor consumenten, in Nederland gaat het in 2013 helemaal los.

Wellicht voor de hand liggend, maar.. Van welke mobiele ontwikkeling verwacht je het meest in 2013?
Appcessoires, of met een ander mooi woord: de appificatie van allerlei apparaten. Je ziet het nu al een beetje: de Philips Hue-lampen die met een app te bedienen zijn, de SlimmeStekkers van Essent waarbij je het stroomverbruik per apparaat kunt aflezen via een app. De meterkast hangt bij ons thuis al vol met allerlei bridges en hubs die de communicatie met de apps regelen. Het zou mooi zijn als dat straks geïntegreerd kan worden. De energiebedrijven zouden daar het voortouw in kunnen nemen. Het is jammer dat de echt innovatieve accessoires-met-apps nu gemaakt worden door zelfstandige Kickstarter-bedrijfjes die elk hun eigen oplossing verzinnen.

Welke rol gaat het mobiele kanaal in de (nabije) toekomst spelen voor merken?
Dat is afhankelijk van de bedrijfstak waar je in zit. Een vlekkenapp van een wasmiddelenmerk is vanuit marketingoogpunt leuk, maar niet noodzakelijk voor het voortbestaan van het merk. Bij nieuwsmedia is dat compleet anders. Bij NU.nl komt 70% van de pageviews al vanaf mobiel dus is het slim om daarop voorbereid te zijn en te zorgen dat je geen omzet misloopt. Mensen gaan als ze 's avonds thuiskomen van hun werk niet meer voor de lol op zolder achter een pc zitten, maar doen alles liever in de woonkamer, met een tablet op schoot. Banken, webwinkels en allerlei andere bedrijfstakken kunnen daar slim op inspelen met goede mobiele websites en apps.

Welke bedrijven inspireren jou met hun aanpak (al dan niet geïntegreerd binnen andere kanalen) van mobiel?
TNW is voor onze websites een inspiratiebron. Het succesverhaal daarachter krijgt eigenlijk maar weinig aandacht, terwijl het toch bijzonder is dat vanuit Nederland in korte tijd een blog is opgebouwd met een goede journalistieke reputatie. Wat mij betreft zijn ze sneller en betrouwbaarder dan TechCrunch en Mashable. Het iPad-magazine dat ze hebben uitgebracht groeit sneller dan ze hadden verwacht.
Buiten de mediawereld vind ik Evernote een inspiratiebron voor andere bedrijven. Ze proberen op zoveel mogelijk manieren relevant te zijn en willen op zoveel mogelijk mobiele platformen aanwezig zijn. Als productiviteitsfreak kun je er eigenlijk niet omheen. Ze zorgen voor goede integratie met andere apps, ook van derden. Een heel verschil met Twitter, dat steeds meer beperkingen wil opleggen aan derde partijen en alles naar zichzelf toe wil trekken. De aanpak van Evernote is sympathieker en meer toekomstproof. Wel zouden ze nog wat meer moeten luisteren naar gebruikers; vooral rond de overname van Skitch hebben ze veel steken laten vallen.

Welke vraag zijn we vergeten te stellen en wil je toch graag invullen/beantwoorden?
Ik vind dat de Nederlandse app-economie nog wel even genoemd mag worden. We zijn in Nederland gezegend met een enorm actieve app-economie. Grote merken hebben apps eerder opgepakt dan in omringende landen zoals Duitsland. We hebben initiatieven zoals Appsterdam, Bedrijf zoekt App, Appril, app-verkiezingen en een enorm aantal appontwikkelaars. Niemand kijkt gek op als het clubblaadje van de voetbalclub met een eigen apprubriek begint. Nederlanders staan wel open voor nieuwe mobiele ontwikkelingen. Waar we nu nog een goede oplossing voor moeten verzinnen is de monetization van al die mooie apps. Bedrijven zijn nog zoekende wat mobiel adverteren betreft.

Mark de Kock