We staren ons blind op 'gratis mobieltje'

Vorig artikel Volgend artikel
We staren ons blind op 'gratis mobieltje'

Wij Nederlanders betalen tientallen euro's te veel voor onze mobiele telefoons. Dat komt omdat de meeste mensen zich bij de aanschaf nogal verkijken op de kosten. Ze laten zich daarbij te veel leiden door hun eigen koopjesdrang. Zo klinkt de conclusie van GSMinfo uit een analyse van het koopgedrag van 5000 consumenten.

Consumenten die een nieuwe telefoon met een abonnement zoeken, kijken vooral naar de prijs van het mobieltje en eigenlijk nauwelijks naar de totale kosten over de hele abonnementsperiode. Toch zijn het juist de totaalkosten die laten zien hoe goed een aanbieding is.

"Nederlanders zijn niet gewend om te betalen voor een mobiele telefoon, dus willen ze per se een gratis toestel," aldus Jeroen Pfeil van GSMinfo. "Dat ze daardoor twee jaar lang tien euro per maand te veel betalen, realiseren ze zich vaak niet." Consumenten zouden er dus goed aan doen de aanbiedingen beter te vergelijken voordat ze een aankoop doen.

Voor een gemiddeld toestel kan een korter contract de consument al 50-100 euro schelen in de kosten, blijkt uit informatie van de vergelijkingssite. Volgens de website zoekt slechts 15% van de bezoekers naar eenjarig abonnementen. Van de consumenten die van de vergelijkingssite doorklikken naar telecomwinkels, kijkt maar een vijfde naar deze abonnementen. Pfeil: "Dat is opvallend. In veel gevallen bespaar je met een korter abonnement niet alleen veel geld, maar je zit ook niet twee jaar aan een contract vast. Als je je mobieltje zat bent, koop je een jaar later gewoon een nieuwe".

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies