Achmea Trendwords Challenge 2016, de winnaars

Achmea Trendwords Challenge 2016, de winnaars

[Sponsored Story]

Vorig artikel Volgend artikel

Half februari lanceerde Achmea de Trendwords Challenge 2016, een ludieke zoektocht naar vooruitdenkers. In de snel digitaliserende wereld waarin wij ons op dit moment allemaal bevinden, is het voor bedrijven essentieel om altijd drie stappen vooruit denken. Dus zij met een toekomstvisie, de voorspellers van trends, kunnen binnen een organisatie als Achmea het verschil maken. Online marketeers werden met de Trendwords Challenge 2016 uitgedaagd de drie meest relevante trendwords uit de lijst van 59 woorden te selecteren om te laten zien hoe zij naar de toekomst kijken. Niet alleen een middel van Achmea om te laten zien dat er voor online marketeers kansen en uitdagingen liggen binnen het bedrijf, maar ook een manier om met online marketeers in gesprek te komen over de toekomst. Voorspellers maakten daarmee overigens ook nog kans op een leuke prijs: een weekend rijden ‘in de toekomst’. In een Tesla dus.

Meer dan 650 deelnemers deden mee aan de Achmea Trendwords Challenge 2016. Social media manager Kirsten Jassies ging er met de prijs vandoor en crosste inmiddels al een weekend lang rond met een Tesla. Maar uiteindelijk ging het natuurlijk ook om de trends, en dit zijn de drie winnende trendwoorden van 2016.

1. Storytelling

Dat storytelling één van de trendwoorden zou worden was eigenlijk geen verrassing. Storytelling is waar het vandaag de dag om gaat en degene die daar het beste in is, leidt de dans. Het vertellen van een verhaal zorgt voor hogere betrokkenheid van jouw relevante doelgroep, het verhoogt geloofwaardigheid en kan inspireren, mits het dus op de juiste manier gebeurt. Bij menig bedrijf staat het bovenaan de agenda, en dat zou eigenlijk overal zo moeten zijn.

2. Personalization

Voor online marketeers liggen er met name kansen en uitdagingen in het persoonlijk maken van de boodschap. Persoonlijke boodschappen raken mensen sneller en dieper en met één algemene boodschap ga je je complete doelgroep niet meer bereiken. Deel die in stukjes en maak boodschappen persoonlijker om je doel te bereiken, zo moet communicatie anno 2016 zijn.

3. Snackable Content

We krijgen dagelijks zoveel nieuwe prikkels dat het lastig is om boodschappen nog over te kunnen brengen. Eén ding is zeker en dat is dat het in hapklare brokken moet komen: Snackable Content noemen we dat. Geen langdradige verhalen of video’s, maar kort en bondig, to the point. De stijging in gebruik van Snapchat en Instagram bewijst dat wel, plaatjes kijken, korte filmpjes en weer door. Als marketeer moet je binnen een paar seconden weten te overtuigen. Een lastige uitdaging, maar ook een hele leuke.

4. Virtual Reality

Een trend die het niet tot de top 3 heeft gehaald, maar die daar wat ons betreft zeker ook thuishoort is virtual reality. Tijdens Mobile World Congress 2016 werd dat maar weer eens bewezen: volledige focus op de wereld die we met onze eigen ogen kunnen zien is niet voldoende, want de virtuele wereld om ons heen wordt groter en groter. Langzaamaan druppelen VR-brillen de huiskamer binnen, video’s worden al regelmatig in 360 graden opgenomen en bedrijven als Samsung en Facebook hebben hier hun pijlen op gericht. In de virtuele wereld liggen zo verschrikkelijk veel kansen, op gebied van onderwijs, de medische wereld en entertainment, dat het goed is dat de vooruitdenkers van 2016 VR ook eens op de agenda gaan zetten. Wat kan VR voor jouw bedrijf betekenen? Waar zie je kansen? En daar kun je beter nu mee aan de slag gaan, gaan hoe zeer we ook met online marketing bezig zijn, één van de old school onwrikbare wetten van de offline marketing geldt nog steeds: it’s better to be first, than it is to be better.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies