Marketing05.09.2013

Hoe meet je de effectiviteit van je online marketingcampagnes?


Talloze bedrijven wereldwijd vertrouwen op Google Analytics om inzicht te krijgen in het rendement van hun online campagnes. Maar dat vertrouwen is niet helemaal terecht voor marketeers die gebruikmaken van een standaardimplementatie van Google Analytics. Dat kunnen we lezen in de nieuwsbrief die TagMan vorige week uitbracht. De tagmanagementspecialist presenteert daarin de resultaten van een onderzoek met de veelbelovende titel ‘The Truth About Google Analytics Tracking’. Hoe moeten we deze bevindingen van TagMan tot ons nemen en op welke manier kun je nu het best afleiden welke campagnes effectief zijn?

Laten we beginnen met de conclusies die TagMan publiceert. De eerste is dat er bij een standaardimplementatie van Google Analytics voor elke searchclick 1 tot 3 views of clicks niet worden weergegeven. Ook laat de tool displayviews niet standaard zien. Daarentegen worden de clicks uit searchcampagnes wel correct en volledig gemeten. TagMan stelt dat op die manier hoogstens de helft van de stappen die een klant aflegt zichtbaar is, waardoor de searchresultaten een onrealistisch grote rol spelen.

hoe-meet-je-de-effectiviteit-van-je-onli.jpg
hoe-meet-je-de-effectiviteit-van-je-onli.jpg

[Foto © Marco2811 – Fotolia.com]

Direct verkeer = Google-verkeer
TagMans tweede conclusie is dat Google Analytics in veel gevallen direct verkeer als verkeer uit zoekmachines weergeeft. Als iemand via een niet-getagde campagne of via de navigatiebalk op een website terechtkomt, koppelt Google dat bezoek namelijk aan de voorgaande campagne, wat vaak genoeg een search-click zal zijn. Ook hierdoor worden zoekresultaten belangrijker weergegeven dan ze daadwerkelijk zijn.

Elke AdWords-click uniek
Tot slot behandelt Google Analytics het verkeer via AdWords anders dan bezoekers die via een andere weg binnenkomen. Omdat Analytics automatisch geïntegreerd wordt binnen AdWords, wordt elke AdWords-click automatisch als een uniek bezoek geteld, zelfs als er meerdere malen op dezelfde advertentie geklikt wordt. Bij andere campagnes, bijvoorbeeld bij affiliates, is dat niet het geval. Die worden slechts één keer als uniek geteld.

Effectiviteit meten zonder tekortkomingen
Voor wie al een tijdje in de analyticswereld meedraait, zijn de bevindingen van TagMan niet zo schokkend. Maar omdat het meer dan aannemelijk is dat veel marketeers op basis van Google Analytics’ rapporten acteren, is het goed dat deze tekortkomingen weer eens worden aangekaart. Maar hoe ga je dan wel te werk als je de effectiviteit van je betaalde digitale marketingkanalen wilt meten? Want TagMans oplossing in het rapport is erg omslachtig. Het kan met veel minder moeite.

Het domein vóór de conversie
In iedere analyticstool kun je meten via welk kanaal een bezoeker is binnengekomen. Dat is vervolgens te relateren aan een uiteindelijke conversie (als die er is, op een later moment in het bezoek). Om die meting te doen, kun je kijken naar de voorafgaande site. Je kunt bijvoorbeeld automatisch meten dat het voorafgaande domein Marktplaats is, aan de hand van Javascript-code. Alle analyticssystemen zijn in staat om dit linken aan een conversie die een paar pagina’s verder voorkomt.

Dit is echter geen betrouwbare manier om het effect van marketingcampagnes te meten, omdat:
– door redirects het voorafgaande domein verloren kan gaan;
– er bijvoorbeeld bij e-mailcampagnes geen voorafgaand domein is;
– je vaak inzicht wilt krijgen in meer details dan alleen de vorige site die iemand bezocht heeft. Want als je honderd banners op Marktplaats hebt staan, wil je wel weten welke voor de conversie gezorgd heeft.

Tagging
Om al deze redenen is het gebruikelijk om campagnes te taggen. Dat wil zeggen dat je informatie over de campagne meegeeft in de URL zodat je dit op de eerste pagina van een bezoek kunt meten. Als je bijvoorbeeld in AdWords op de link naar Adversitement klikt, dan ga je niet naar www.adversitement.com maar naar www.adversitement.com/?cmp=adwords. Uit die URL is af te leiden dat je via AdWords bent binnengekomen. Zo stelt taggen je in staat om details toevoegen, op een betrouwbare manier te meten hoe vaak bezoekers via een campagne zijn binnengekomen en wat het netto effect hiervan is. Hiervoor is het natuurlijk wel nodig dat iedere link een unieke tracking code bevat.

Aan de slag met tagging
Het onderzoek van TagMan laat zien dat de rapporten van Google Analytics niet accuraat zijn. Marketeers die wel over goede data willen beschikken, taggen hun URLs met tracking codes zodat ze heel nauwkeurig per campagne kunnen zien hoeveel clicks en conversies er gemeten worden. Uiteraard zijn er handige tools om die tags en codes aan te maken. Sommige geven alle informatie over die codes zelfs al automatisch door aan je webanalyticstool en zijn daarnaast in staat om op ieder mogelijk campagnesegment de effectiviteit te meten. Q-tag van Adversitement is daar een voorbeeld van. Zo zet je een eerste stap richting een data-infrastructuur waarin dataverzameling, -ontsluiting en -visualisatie van elkaar gescheiden zijn om voor elk proces de beste oplossing te kiezen.

Deze blogpost is geschreven door Peter Lem en Ben Salden van Adversitement.

Verder lezen over Campagne

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

In aanloop naar Valentijnsdag lanceerde Intertoys vanuit hartje Rotterdam zijn eerste social campagne gericht op volwassenen, de Love Challenge. In een speciale bloemenkas voor de markthal in Rotterdam, ondergaan koppels...

Marketing13.02.2024

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

'De enige roos die nooit verwelkt’
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...

Online27.03.2023

Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

voor een toekomst zonder dementie
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

EA Sports heeft in samenwerking met verschillende competitiepartners een reeks in-game kits gelanceerd met krachtige boodschappen over het uitbannen van racisme en discriminatie in het voetbal, zowel op als buiten het ve...

Gaming22.03.2023

Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

Alle spelers kunnen de actie supporten
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

KLM heeft deze week als eerste luchtvaartmaatschappij ChatGPT, het geavanceerde taalmodel (software GPT-3.5) van OpenAI, toegevoegd als onderdeel van een communicatiecampagne. Valentijnsdag Op 14 februari lanceerde...

Marketing16.02.2023

ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

resultaten zijn positief
Bizar nieuws dat echt waar is: Waddenvereniging voert slim campagne

De Waddeneilanden zijn een plek waar je absoluut een keer geweest moet zijn. Het staat met stip op 1 in de Bucketlist van dingen die je gezien en gedaan moet hebben in eigen land. Je kan er écht het gevoel hebben op vak...

Online14.02.2023

Bizar nieuws dat echt waar is: Waddenvereniging voert slim campagne

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes