Bavaria wint NIMA Award 2010

Vorig artikel Volgend artikel
Bavaria wint NIMA Award 2010

De vier winnaars van de NIMA Awards 2010 zijn vorige week bekend gemaakt. Bavaria is door de vakjury en het publiek verkozen tot het Beste Marketingbedrijf van 2010.

In de categorie Duurzaam Ondernemen heeft Dance4life de award in de wacht gesleept. Pepsico is als winnaar uitgeroepen in de categorie Klantgericht Ondernemen en de award voor beste Digitale Marketing ging naar Albert Heijn.

Beste Marketingbedrijf van 2010

Vier bedrijven streden dit jaar om de titel Beste Marketingbedrijf van het jaar. Winnaar Bavaria had stevige concurrentie van Ditzo, HEMA en Wehkamp.nl. Tijdens de Nima Awards donderdagavond in het Miele Inspirience Centre, had elke finalist 7 minuten de tijd om met een vurige pitch de vakjury en het publiek voor zich te winnen. Uiteindelijk mocht Bavaria de prestigieuze prijs in ontvangst nemen uit handen van juryvoorzitter René Repko. Marketingdirecteur Frenkel Denie dankte bij de overhandiging vooral zijn collega's, maar ook de bestuurders van het bedrijf, die lef toonden. "Wij kunnen het verzinnen, maar je moet ook lef hebben om het vervolgens te doen."

Repko lichtte de keuze vanuit de vakjury toe: "Bavaria, de parel uit het Zuiden. Het bedrijf dat haar bestaansrecht heeft in continuïteit, in plaats van winstmaximalisatie. De brouwerij beter achterlaten voor de volgende generatie is haar missie. Eigenzinnigheid zit in de genen. Juist daarom wordt er flink geïnvesteerd in economisch slechtere tijden. Er is tegen de conventies in de branche in, gekozen voor een geheel eigen kleur en vormtaal wat heeft geleid tot een succesvolle restyling van het merk. Daarbij wordt geappelleerd aan alle zintuigen, het veroveren van Nederland met het voltallige personeel, de succesvolle introductie Bavaria 0.0% witbier en de Bavaria babes met de DutchDress. Het Bavaria-jaar is niet onopgemerkt voorbij gegaan. De jury is van mening dat 2010 met verve het beste jaar uit de geschiedenis van de brouwerij is!"

Ook in de drie categorieën Duurzaam Ondernemen, Digitale Marketing en Klantgericht Ondernemen werd door de finalisten alles uit de kast gehaald om de vakjury en het publiek te overtuigen.

Duurzaam Ondernemen


De finalisten voor een Award in de categorie Duurzaam Ondernemen waren Dance4life, Eosta en Oxfam Novib. De keuze viel op Dance4life. Juryvoorzitter Repko: "Dance4life slaagt erin om op een vernieuwde manier aandacht te vragen voor een maatschappelijk probleem en brengt zo daadwerkelijk een verandering teweeg. In plaats van traditionele fondsenwerving inspireert Dance4life jongeren om zelf in actie te komen tegen hiv en aids. De jury is onder de indruk van de wijze waarop de organisatie betrokkenheid weet te creëren bij jongeren, traditioneel een ‘lastige’ doelgroep voor NGO’s. Door dans en een online platform slaagt zij erin de doelstelling van STOP AIDS NOW! door te vertalen naar de belevingswereld van jongeren in steeds meer landen. Hiermee laat Dance4 Life zien dat het mogelijk is om op een creatieve en succesvolle manier een internationaal concept te ontwikkelen rondom een complex maatschappelijk thema. Dat vindt de jury extra knap."

Klantgericht Ondernemen


In de categorie Klantgericht Ondernemen namen Unilever en PepsiCo het tegen elkaar op. Laatstgenoemde wist de jury en het publiek het meest te overtuigen en ging met de award naar huis. "PepsiCo maakt een shift door van traditionele mass advertiser naar community beïnvloeder. Hun media-toolkit is sterk aan het wijzigen. Klanten worden continu opgeroepen om mee te doen aan brand events. Community engagement wordt belangrijk, en drijft interactie met merken. Alles gebonden aan duidelijke marketingdoelstellingen, zoals ToM posities voor low fat chips. Knap om te zien dat deze shift succesvol is, en een voorbeeld voor de internationale operatie," aldus de juryvoorzitter.

Digitale Marketing


Een spannende strijd was het bij de categorie Digitale Marketing. Albert Heijn, NOS en Bol.com hielden alle drie een gepassioneerd betoog, maar Albert Heijn sleepte met haar smartphone-app Appie uiteindelijk de award in de wacht. "De iPhone App zet de nieuwe standaard in mobiele dienstverlening, maar ook in een geïntegreerde, cross-channel benadering van de retailklant. De gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit van de app is onovertroffen. De bewust geplande inzet om met deze service aan word-of-mouth marketing te doen is gewaagd maar zeer goed gelukt. De jury roemt specifiek de afstemming van looproutes in de winkel aan de boodschappenlijst in de Appie: dat is werkelijk geïntegreerde marketing! Appie maakt van AH een echte dienstverlener, die meer doet dan alleen goede producten verkopen. De jury is benieuwd hoe AH de app verder gaat integreren met de andere media en diensten van Albert Heijn."

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies