Helft marketeers mist kennis online marketing

Vorig artikel Volgend artikel
Helft marketeers mist kennis online marketing

Bijna de helft (47%) van de marketeers in Nederland vindt zijn marketingkennis van online mogelijkheden te beperkt. En 49% procent vindt dat mediabureaus tekort schieten in hun advies over online marketing. Dat blijkt uit onderzoek dat NIMA in samenwerking met De Vos & Jansen heeft uitgevoerd in het kader van het online marketing congres The Case 2010.

Ongeveer driekwart van de respondenten geeft aan meer aandacht te willen besteden aan online marketing. Marketeers willen vooral graag meer doen met social media (58%), search engine optimalisation (32%) en mobile marketing (31%). Er is een toenemend besef van het belang van de inzet van online marketing. Grote uitdagingen vormen echter het gebrek aan expertise en de inrichting van de organisatie.

De marketeer loopt nog te vaak aan tegen onwetendheid bij de beslissers in de organisatie. Verder geeft een groot deel van de respondenten aan het lastig te vinden op te vallen tussen de vele andere aanbieders. Ook de bureaus bieden in deze geen uitkomst: "De ontwikkelingen in het vakgebied gaan snel, terwijl adviesbureaus lijken te blijven hangen in ‘oldskool’ communicatiemiddelen",  aldus een respondent.

De marketeer is zich wel bewust van de grote voordelen van online marketing. Als grootste voordeel noemt 69% de meetbaarheid/acountability. Ook vinden marketeers online marketing efficiënt en relatief goedkoop om in te zetten. Andere belangrijke voordelen van online marketing die genoemd worden: betere targetting van de doelgroep en de laagdrempeligheid voor de klant.

Om de marketeer een beter beeld te geven over de nieuwste ontwikkelingen en de online mogelijkheden, organiseert NIMA op 15 juni 2010 voor de tweede keer The Case: de werkelijkheid van online marketing. Dit congres biedt de marketeer volop inspiratie en praktische tips,om digitale marketing optimaal in te kunnen zetten in de eigen marketingstrategie. Online marketeers van onder andere Air Miles, Beiersdorf, KLM, Microsoft, Transavia en Van der Valk delen hun succesverhalen en tegenslagen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies