Marketing15.04.2010

Helft marketeers mist kennis online marketing


helft-marketeers-mist-kennis-online-mark.jpg
helft-marketeers-mist-kennis-online-mark.jpg

Bijna de helft (47%) van de marketeers in Nederland vindt zijn marketingkennis van online mogelijkheden te beperkt. En 49% procent vindt dat mediabureaus tekort schieten in hun advies over online marketing. Dat blijkt uit onderzoek dat NIMA in samenwerking met De Vos & Jansen heeft uitgevoerd in het kader van het online marketing congres The Case 2010.

Ongeveer driekwart van de respondenten geeft aan meer aandacht te willen besteden aan online marketing. Marketeers willen vooral graag meer doen met social media (58%), search engine optimalisation (32%) en mobile marketing (31%). Er is een toenemend besef van het belang van de inzet van online marketing. Grote uitdagingen vormen echter het gebrek aan expertise en de inrichting van de organisatie.

De marketeer loopt nog te vaak aan tegen onwetendheid bij de beslissers in de organisatie. Verder geeft een groot deel van de respondenten aan het lastig te vinden op te vallen tussen de vele andere aanbieders. Ook de bureaus bieden in deze geen uitkomst: “De ontwikkelingen in het vakgebied gaan snel, terwijl adviesbureaus lijken te blijven hangen in ‘oldskool’ communicatiemiddelen“,  aldus een respondent.

De marketeer is zich wel bewust van de grote voordelen van online marketing. Als grootste voordeel noemt 69% de meetbaarheid/acountability. Ook vinden marketeers online marketing efficiënt en relatief goedkoop om in te zetten. Andere belangrijke voordelen van online marketing die genoemd worden: betere targetting van de doelgroep en de laagdrempeligheid voor de klant.

Om de marketeer een beter beeld te geven over de nieuwste ontwikkelingen en de online mogelijkheden, organiseert NIMA op 15 juni 2010 voor de tweede keer The Case: de werkelijkheid van online marketing. Dit congres biedt de marketeer volop inspiratie en praktische tips,om digitale marketing optimaal in te kunnen zetten in de eigen marketingstrategie. Online marketeers van onder andere Air Miles, Beiersdorf, KLM, Microsoft, Transavia en Van der Valk delen hun succesverhalen en tegenslagen.

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes