Wat bezielde Notch en Microsoft?

Wat bezielde Notch en Microsoft?

Waarom Microsoft Mojang besloot over te nemen - en Markus Persson dat best vond

Vorig artikel Volgend artikel

De indie developer bij uitstek is niet meer onafhankelijk. Een consolegigant die 2,5 miljard dollar daarvoor over heeft. De wereld stond de afgelopen week op zijn kop. Microsoft lijft eind 2014 Mojang, de maker van Minecraft, in. Wat dreef beide partijen tot een overname?

Microsoft bevestigde het maandagmiddag: het bedrijf nam voor 2,5 miljard dollar (een kleine 2 miljard euro) Mojang over. De oprichters Carl Manneh, Jakob Porser én Markus ‘Notch’ Persson verlaten het bedrijf. De huidige hoofd developer Jens Bergensten blijft aan het roer.

De geruchten kwamen vorige week naar boven, maar Microsoft lijkt al langer interesse in Minecraft te hebben. Door de regels van het persbericht gelezen zou de multinational sinds het verschijnen van de Xbox 360 versie al Mojang willen overnemen.

Die avances gingen lang onbeantwoord. Notch zei regelmatig geen interesse te hebben om voor een grote uitgever, laat staan een consolemaker te werken. Markus Persson had ook grote kritiek op het Windows 8 besturingssysteem van Microsoft. Een overname leek daarom uit den boze.

Er is echter iets bij Notch gebroken, zo blijkt uit zijn afscheidsblog. Hij vindt zichzelf een symbool geworden, in plaats van een programmeur. Daarom wil Persson zich weer gaan richten op het maken van kleinschalige en niet-commerciële projecten, zoals Ludum Dares.

Over geld heeft hij overigens niet te klagen. Hoeveel Persson precies aan de overname verdiend is niet bekend, maar het zal geen klein bedrag zijn. Zelf zegt hij het geld niet belangrijk te vinden. Voor hem ging het om zijn geestelijke gezondheid – en die was naar eigen zeggen er slecht aan toe.

Minecraft-Microsoft

Tot dus ver Markus ‘Notch’ Persson. Maar wat bezielde Microsoft om 2,5 miljard dollar neer te tellen? Mojang maakte tot nu toe één game, die, laten we wel zijn, niet van AAA-kwaliteit was. Geen investering die je zo aan een aandeelhouder kan uitleggen.

Eerst wat cijfers van analist Piers Harding-Rolls van IHS Technology. Minecraft verkocht tot nu toe 54 miljoen stuks, en op Xbox 360 alleen al staat de teller op 12 miljoen. Harding-Rolls schat de totale winst van Mojang op een half miljard dollar. En deze game was ooit gratis.

De koek is nog niet op, verwacht de analist. Hij verwacht dat de 360 fans ook de Xbox One versie zullen halen, en dat de jongste generatie gamers eveneens aan Minecraft verslingerd gaan raken. Hij staat niet alleen. Mike Rose van Gamasutra denkt dat de verkopen van “het digitale Lego” nog lang zullen stijgen.

Minecraft zal niet alleen een succes op de consoles blijven. Veel analisten denken dat Microsoft Mojang kocht om de verkopen van de Windows Phone een impuls te geven. Op de Android en iPhone is de game een doorslaand succes, dus hun concurrent kan niet achter blijven.

Maar Minecraft is niet alleen games. Een groot deel van de winst komt ook uit de merchandise. Knuffels, kleding, broodtrommels, je kan het zo gek niet bedenken. Polygon journalist Ben Kuchera noemt het geen game, maar ‘een industrie’. En Microsoft mag zich nu de eigenaar noemen.

Minecraft-Xbox-Microsoft-mojang

Moest het bedrijf daar alleen 2,5 miljard dollar voor neertellen? Microsoft claimt dat ze in juni 2015 al break-even kunnen draaien. Dat lijkt een onmogelijk streven. Slechts één developer heeft ooit zo’n bedrag bij elkaar verdiend, en Rockstar kwam met het peperdure Grand Theft Auto V.

Michael Pachter, analist voor Wedbush Morgan, zegt echter dat Microsoft niet 2,5 miljard, maar 25 miljoen dollar bedoeld. Het bedrijf verwachtt meer geld binnen te krijgen door het uit te geven aan Mojang dan door het op de bank te laten staan en de jaarlijkse 1% rente te incasseren. Dit klinkt misschien vreemd in de oren van de leek, maar het zijn geaccepteerde accountant praktijken.

Die 25 miljoen dollar zal snel verdiend zijn, maar met wat? Wat zal er gebeuren met Minecraft op de PlayStation platformen? Microsoft zegt deze versies gewoon te gaan ondersteunen (want waarom zouden ze extra inkomsten weigeren) maar wil Sony de naam van zijn naaste concurrent op de PS4?

Daarnaast zou Microsoft zijn eigen versies wel eens veel aantrekkelijker willen maken dan op andere platforms. Denk maar aan meer content voor de Xbox One versie en minder voor de PS4. Hoe en wat kunnen we niet zeggen. Misschien microtransacties, maar dat zal wel mate moeten gezien de slecht reputatie daarvan.

Overigens lijkt Sony zich niets van de overname aan te trekken. Vandaag maakte de PlayStation fabrikant bekend dat Minecraft niet alleen digitaal, maar ook in een doos verschijnt. Ongetwijfeld gaat er dan wel een percentage naar de concurrent.

Microsoft maakt in ieder geval een statement richting zijn investeerders. Nadella meldde al eerder vierkant achter de Xbox te staan, deze aankoop lijkt dat te bevestigen. Of het bedrijf de community net zo kan koesteren als ze beloven, is afwachten. Microsoft heeft de laatste anderhalf jaar niet zo’n beste reputatie bij de gamers…

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies