Gaming16.10.2016

Warhammer: End Times – Vermintide gaat naar de ratsmodee


Potentieel sterke titel kampt met verkeerde timing en nog slechtere servers

We zeggen het wel eens vaker, timing is essentieel in de game-industrie. Breng je game op het juiste moment uit. Helaas, niet iedere uitgever beseft dat. Denk dit jaar 2K met Battleborn en nu Fatshark met Warhammer: End Times – Vermintide.

Om een luie, maar zeer effectieve, vergelijking te maken: Vermintide is een mix van Left 4 Dead met het fantasy Warhammer universum. Geen zombies dit keer (goddank). Om van A naar B te komen moet je met zijn vieren hordes en hordes aan Skaven (ratmannen) van je afslaan.

Letterlijk. De vijf klassen (Witch Hunter, Empire Soldier, Dwarf Ranger, Waywatcher en Bright Wizard) beschikken weliswaar over pistolen, (kruis)bogen en magische aanvallen, maar de meeste tijd zullen de bijlen en zwaarden het hoogste (en bloedigste) woord voeren.

De Skaven zijn ook niet je standaard (rennende) zombies. Ze stormen niet zomaar op je af, maar komen vanuit de vloeren, de muren, het plafond. Zelden zal je een moment van rust hebben, want als er een horde voor je neus staat kun je er gif op innemen dat er net zoveel achter je staan.

Net zoals in Left 4 Dead bepaalt een A.I. welke vijanden er op een bepaald moment spawnen. Gaat het iets te makkelijk, dan komen er zwaardere tegenstanders. Helaas lijken de meesten wel erg veel op die van L4D. De Ogre rat is praktisch de Tank, de Pack Rat een variant op de Smoker, et cetera.

Gelukkig zijn er wel een aantal variaties. Gepantserde ratten moeten met een speciale aanval worden aangepakt en een Rattlinggunner gebruikt een zeer zwaar machinegeweer. Om de zoveel tijd verschijnt er een Stormvermin Patrol die je het vuur aan de schenen legt als je besluit ze aan te vallen.

De gevechten in Vermintide zijn hectisch, vooral de lijf-aan-lijf-gevechten. Gelukkig beschik je naast een aanval, ook over blok-, ontwijk- en duw- beweging. Daardoor blijft een zekere dynamiek in het knokken, ook al gaan de enorme hordes aan Skaven op bepaalde punten eentonig voelen.

Het aantal velden is beperkt, maar Vermintide compenseert dat met een loot-systeem. Aan het einde van ieder veld krijg je items of dobbelstenen waarmee je voor nog meer items kan gokken. Weet je alle tomes, die door de velden verspreid liggen, over de eindstreep te krijgen, dan krijg je nog meer stenen.

Hierdoor krijg je steeds betere wapens en opties voor andere speelstijlen. De dwerg kan bijvoorbeeld voor een defensieve stijl kiezen met bijl en schild of offensiever voor een tweehandig bijl. Dit houdt de game weer wat verser, wat een online co-op dringend nodig heeft.

Helaas blijkt het belangrijkste onderdeel ernstige beperkingen te tonen. De servers van Vermintide vallen nog steeds regelmatig uit. In een week heb ik niet zoveel foutmeldingen gezien sinds de lancering van Diablo III. Vreemd, want vorig jaar verscheen Vermintide al zonder problemen op de pc.

En dat is dodelijk, vooral als deze game in oktober op de Xbox One en Playstation 4 uitkomt. Battlefield 1 arriveert volgende week, Call of Duty: Infinite Warfare twee weken later. Weinig console gamers zullen dan nog naar Vermintide omkijken, zeker met zwalkende servers.

Waarom Fatshark niet besloot even tot februari te wachten zal een raadsel blijven. De verkeerde timing is zonde, want Vermintide zit bomvol potentie. Helaas gaat deze game dezelfde weg op als Battleborn, de vergetelheid in. Toch interesse? Schaf dan de pc-versie aan. Met een half miljoen verkochte games klinkt dat als een beter platform.

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.