Need For Speed grijpt terug naar de roots

Need For Speed grijpt terug naar de roots

En doet dat in een tuning garage

Vorig artikel Volgend artikel

Eigenlijk hebben wij gamers het best zwaar zo tegen het einde van dit jaar. Waar vorig jaar de next gen nog een beetje aan het opwarmen was kunnen we nu denk ik wel spreken van zogenaamde first world problems. De titels vliegen ons om de oren, en ik heb echt moeite met prioriteiten stellen. Ga ik toch eerst voor de honderd procent in Assassin's Creed? Of zal ik dan eindelijk is knallen om eindelijk die aftiteling van Metal Gear Solid 5 op mijn scherm te zien?

En dan is onlangs ook nog eens de nieuwe Need For Speed uitgekomen. De game is sinds zijn aankondiging genoeg ter sprake gekomen. Niet alleen is dit eigenlijk het officiele "debuut" van Zweedse ontwikkelaar Ghost Games (De vorige telg Rivals werd namelijk zij aan zij gemaakt met ontwikkelaar Criterion), ook heeft Ghost Games twee jaar de tijd genomen om terug te keren naar de roots van de reeks. En dat hebben we terug gezien in de vele trailers.

Het tunen alsmede de setting doen heel erg terugdenken aan Need For Speed Underground. Voor vele fans toch stiekem wel de favoriete game in de langlopende reeks. Ik mocht geheel in stijl naar het launch event van Need For Speed nummertje tweeëntwintig. En dat was me wel een gaaf feestje! Lees gauw door waarom.

Voor de feestelijke gelegenheid is er namelijk besloten om een heuse tuning garage af te huren. De link die daarmee gelegd wordt is Nakai-San, een Japanse meneer die wel weet hoe hij om met gaan moet Porsche auto's. In de game is dit een van de zogenaamde iconen. En in het echte leven heeft zijn bedrijf RAUH-Welt Begriff ook een vestiging in Nederland. En laat dit nou de locatie zijn van dit launch event.

Eenmaal binnen begaf ik me tussen dik getunede Porsche auto's, pompende beats en een breed scala aan onderdelen. Hier en daar hing nog een poster van Need For Speed om ons eraan te herinneren dat we hier waren voor een game, en niet om te kwijlen bij mooie auto's. Het sfeertje zat er goed in en ik vond het hoog tijd om eens te kijken hoe deze nieuwe telg aanvoelde.

Achterin de garage kon ik plaats nemen om eens even een serieuze speelsessie te doen. In mijn test speelde ik met een Honda Civic. En alhoewel ik niet echt warm loop voor die bolide is dit natuurlijk wel een auto waar veel mee geknutseld wordt. Logisch dus dat die ook in de game zit.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Het tunen is in deze Need For Speed wederom een zeer belangrijk aspect van de game. Ik bespaar jullie nu liever even de details - daar hebben we immers iets later een review voor - maar je kunt behoorlijk ver gaan in deze game. Er zitten veel performance upgrades in die impact hebben op hoe de auto's door de bochten scheuren. Maar ook kun je met het uiterlijk van de auto's ver gaan. Na wat minimale upgrades doorgevoerd te hebben ben ik overgegaan tot het racewerk.

Puristen zullen hun schouders ophalen, maar ik als liefhebber van arcade race games kon mijn lol op. Natuurlijk is het niet realistisch, daarvoor speel ik geen Need For Speed. Ik speel zo'n game omdat ik met mijn nitro aan al driftend door een bocht wil knallen. Ik wil spektakel zien, en ik wil daar het liefst geen onmogelijke handelingen voor hoeven uit te voeren. En daarin slaagt deze game weer met vlag en wimpel.

Dan is er nog het grafische gedeelte. Want alhoewel Rivals op grafisch gebied ook niet de minste was, is deze game wel erg mooi. Ghost Games heeft goed gebruik weten te maken van de Frostbite Engine. Met name de wagens en de diverse lichteffecten erop zijn om van te smullen. De omgevingen vond ik voor een race game van dit kaliber ook prima. Dan zijn er ook nog de dynamische weerseffecten die het plaatje voor mij afmaakten. Need For Speed zag er top uit en speelde erg lekker.

Ik had ook nog even meegedaan aan een toernooi, maar mijn Honda Civic was helaas niet opgewassen tegen de mooiere bolides waar mijn tegenstanders mee aan het racen waren. Nadat ik mijn ego weer bij elkaar geraapt had mocht ik ook nog even kort wat vragen stellen aan EA Product Manager Bennoît Bouchez.

De link Tuning en Underground is erg snel gemaakt. Grijpt deze game bewust terug naar de roots?

Ja, aangezien Underground duidelijk een fan favoriet is. Fans hebben veel feedback gegeven met het verzoek om tuning naar de serie terug te brengen.

Het tunen is in deze game prominent aanwezig. Je kunt kiezen voor hoe je wagen handelt door bijvoorbeeld de druk op de banden te veranderen. Maar ook zijn er veel opties voor het uiterlijk van de auto zoals spoilers, velgen, sideskirts etc.

En de echte artiesten kunnen tevens hun lol op met stickers en paint jobs. Zo heb ik al een Plants vs Zombies auto gezien. Dus met veel geduld en beheersing van de gamepad is er veel mogelijk!

Je geeft net aan dat er veel gedaan is met feedback van fans. Kun je me wat meer vertellen over hoe dat verwerkt is in het ontwikkelingsproces?

Er is tijdens de ontwikkeling van deze Need For Speed erg goed geluisterd naar de community. Ontwikkelaar Ghost Games heeft de feedback van de fans een integraal gedeelte gemaakt van de totstandkoming van deze game.

Zo zijn er ook bijvoorbeeld vroeg in het design stadium bepaalde vloggers uitgenodigd in de studio om de game te testen. Met de feedback die zij gaven is er toen weer verder gewerkt aan de game. Maar ook journalisten waren welkom om een vroege build van de game te testen.

De feedback en thema's die uit die sessies naar voren kwamen zijn belangrijk geworden tijdens de ontwikkeling. Een groot voorbeeld is bijvoorbeeld het stukje tuning. Dat was iets waar heel veel om gevraagd werd. En dat zie je nu terug in de game.

Tijdens het spelen en kijken van trailers zag ik ook acteurs en veel gebruik van cutscenes. Vanwaar komt de keuze om dit in de game toe te voegen?

Het was een bewuste keuze om een verhaal toe te voegen. Ook dit was feedback die vaak terugkwam. Het verheel geeft meer vlees in de kuip. Het is heel meeslepend hoe de acteurs in de filmpjes tegen je praten. In een scene pak je een bekertje drinken een neem je een slok. Doordat dit in first person view is heb je meer het gevoel dat je er echt in zit.

Kun je me iets meer vertellen over de vijf pilaren van deze Need For Speed?

In deze game maken we gebruik van vijf pilaren of beter gezegd vijf speelstijlen. Deze zijn ook verbonden met vijf iconen uit de race wereld. Zo heb je Speed die verbonden is aan Magnus Walker. Style is verbonden aan Ken Block. Build aan Nakai-San. Outlaw aan Mohoroshi-San en Crew aan de Risky Devil Crew.

Al deze iconen zul je tegenkomen in de game. Zo zijn er specifieke verhaal missies, maar ook verschillende filmpjes. Ik mag natuurlijk niet teveel verklappen maar uiteindelijk is het de bedoeling dat de speler het beste icoon wordt van de game.


Na de product manager van EA bedankt te hebben voor zijn tijd brak ook het einde van de avond aan. Ik heb de organisatoren nog even bedankt voor het leuke feestje. Daarna heb ik mijn digitale Honda Civic verruild voor mijn echte Ford Fiesta. De rit naar huis was misschien lang niet zo spannend als mijn speelsessie, toch rijdt mijn eigen auto het lekkerst.

Houd ons in de gaten voor de review!

Meer content

Perry Rodenrijs

Perry Rodenrijs begon zijn gameverslaving met een NES op een zolderkamer en is er sindsdien nooit van genezen. Zijn andere passie is zijn metal band.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies