Gaming17.02.2016

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 hakt er lekker in (review)

Niet van de anime te onderscheiden (en nog leuk ook)

Laten we een ding vooropstellen: ik weet niks van Naruto. Ja, dat het een Japanse strip- en tekenfilmserie (sorry, manga/anime) is over jonge ninja’s. Maar daar houdt het mee op. Toen ik echter de eerste beelden zag van dit vechtspel was ik toch meteen geïnteresseerd. Er zijn al veel games geweest die geprobeerd hebben de typische anime-stijl te emuleren, maar tot op heden zijn er maar een aantal in geslaagd om dat echt over te laten komen (goed gelukt: ander vechtspel Guilty Gear Xrd.)

Naruto SUN Storm 4 (zoals ik ‘m ga afkorten vanaf nu) krijgt het echter klaar om onalledaags mooi te zijn terwijl er in alle drie dimensies geknokt wordt en dat zie je niet vaak. Maar het wordt beter: het is nog een leuk vechtspel ook, zij het niet zo diepgravend als de zwaargewichten in het genre.

Wat je verder ook van Naruto vindt, je kunt niet zeggen dat je niet genoeg krijgt voor je centen, want de game zit tjokkievol content, niet in de laatste plaats omdat het voortbouwt op de voorgaande delen. Wat vooral opvalt is het enorme aantal karakters dat in deze game te kiezen valt; meer dan honderd! In dat opzicht is het bijna fijn dat het vechtsysteem vrij universeel is, zodat je niet voor zoveel karakters verschillende moves hoeft te onthouden.

Dat wil gek genoeg niet zeggen dat alle karakters hetzelfde spelen, al is er natuurlijk redelijk wat overlap. Voordeel is dat je in dit deel (in tegenstelling tot eerdere delen) met drie karakters in een team vecht en op elk moment (zelfs mid-combo) kunt wisselen van karakter, terwijl je eerst je alternatieve karakters alleen maar kon gebruiken als ondersteunende factor.

Naruto-screenshot-1-565x318
Naruto-screenshot-1-565x318

De online modus is logischerwijs waar je hier het meeste mee doet. De matchmaking was in eerste instantie niet helemaal lekker (ik heb vrij vaak een aantal keer opnieuw moeten proberen om überhaupt iemand te vinden om tegen te vechten) maar dat heeft zich naar het einde van mijn tijd met de game tot nu toe opgelost. Maar ook voor de eenlingen is er genoeg te doen (al doe je jezelf dan wel tekort.)

Offline zijn er twee componenten; aan de ene kant is er de story modus, waarin je hele lappen verhaal met ondersteunende plaatjes, voice-overs en stukken animatie. Hierin wordt het laatste gedeelte van de Naruto-verhaallijn verteld en daarnaast is er ook nog een stukje flashback naar het begin van de serie. Anders dan in eerdere delen hoef je niet te reizen tussen de verschillende evenementen maar ga je ‘gewoon’ een menu af waarin de vertakkingen worden duidelijk gemaakt. Het is bij vlagen enorm spectaculair, met steeds verder escalerende gevechten die doen denken aan een van de vorige games van maker Cyberconnect2 (Asura’s Wrath om precies te zijn) maar er wordt ook veel tijd gemaakt voor het verhaal.

En wil je dan toch reizen? Dat kan nu dan in de nieuwe Adventure Mode, die je na de gebeurtenissen van de Naruto-serie (SUN Storm 4 is echt het einde van het verhaal als ik het goed heb) laten rondrennen in de wereld, en dat is bijna een RPG op zich, met allerlei karakters, voiceovers, allerlei gevechten en side-quests die je kunt doen. Het is wat mij betreft niet de hoofdattractie, maar ik ben persoonlijk dan ook wel fan van het één-tegen-één vechten tegen andere mensen, thuis of online.

Nogmaals: het is vooral heel veel, er valt heel veel te verdienen in alle modi (zelfs de animatiefilmpjes tussendoor worden door middel van Quick Time Events gebruikt om sterren te verdienen waarmee je kleertjes en titels kunt kopen voor de karakters) en dat maakt het voor fans verplichte kost. Is het ook gaaf als je weinig weet over Naruto? Nee, het is geen Street Fighter, maar dat wil Naruto SUN Storm 4 ook niet zijn. En ach, je zult misschien af en toe niet helemaal begrijpen wat de context is van verschillende gebeurtenissen, maar het is ook geen hogere wiskunde, en als je het voornamelijk leuk vindt om mensen op spectaculaire wijze in elkaar te trappen in 3D is dit wel heel gaaf. Als sluitstuk is dit meer dan af, en juist omdat dit zozeer voortbouwt op de eerdere delen in de serie heb je nu het “complete package” voor de prijs van één game.