Gaming02.08.2014

MOTOGP 14 review

Half zoveel wielen, dubbel zo moeilijk

Racesims zijn populair, kijk maar naar het succes van Gran Turismo, Forza of Formula 1. Vrijwel alle races sims gaan over auto’s in de een of andere vorm. Van rallywagen tot racewagen tot formule 1, vier wielen is de norm. De Italiaanse ontwikkelaar Milestone, (Superbike serie en WRC), komt nu met een nieuwe MOTO GP, nummer 14 om precies te zijn Dit is een officiële licentie met alle rijders, motoren en circuits. Eens kijken of racen op een motor net zo leuk is als racen in een auto.

In MotoGP 14 zijn er diverse mogelijkheden om te racen. Er is de mogelijkheid voor instant race, Grand Prix, Championship, de overbekende Career mode, Real events, Challenge the champions, Time attack en Safety car mode. Vreemd dat zowel Grand Prix en Championship op het zelfde uitkomen, het lijkt wel of dit één keuze moest zijn in plaats van twee.

Een doorsnee moment in MOTOGP 14
Een doorsnee moment in MOTOGP 14

De meeste opties spreken voor zich. Bij Real events moet je een situatie naspelen van vorig jaar, bijvoorbeeld de inhaalrace van Rossi in Qatar. Challenge the champions lijkt daar sterk op, echter zitten hier ook fictieve situaties bij. Natuurlijk is er een multiplayer mode (tot 12 personen) maar je kunt ook offline met z’n tweeën spelen in split screen. De mogelijkheid om in een BMW M3 Safety Car te racen voegt weinig toe wat mij betreft.

Zoals wel vaker voorkomt bij race sims is er veel tijd besteed aan de graphics op de racebaan maar is de achtergrond nogal kaal en statisch. Bewegingen van avatars in het spel zijn nog al mechanisch, dit zie je als je in de grindbak stilstaat. De toeschouwers bestaan uit standaard avatars die synchroon dezelfde repeterende bewegingen maken. Niet echt PS4-waardig dus.

In de MYGP optie kan je de rijder aanpassen en vind je ook het tutorial om te leren racen. Dit laatste is zeker geen overbodige luxe. Zelfs in de tutorial (die begint met het semi pro level) lag ik al regelmatig op de grond omdat de machine onder me wegbrak, het is op sommige momenten op het frustrerende af. Natuurlijk kan je in de Easy modus prima een rondje rijden en na een tijdje oefenen misschien wel een wedstrijdje winnen (zeker met alle ondersteuning zoals automatic breaking die het spel biedt) maar dat is toch fietsen met zijwieltjes.

Haal alle elektronische ondersteuning er maar eens vanaf en je bent in een keer meer aan het op de grond aan het liggen dan je lief is. Zeker bij de MotoGP motoren is de hoeveelheid vermogen onder je kont geweldig groot en is er geen enkel medelijden van de motor; één fout en je ligt. Gelukkig is er dan nog een terugspoel-optie zodat je de grootste schuivers ongedaan kunt maken.

De Career mode laat je beginnen met de Moto3. Deze klasse valt goed te racen. Per race kan je instellen bijvoorbeeld hoeveel procent je wilt racen (15% tot 100%) en andere instellingen. Zelfs met 15% moet je nog steeds drie volledige rondes racen. Tijdens het racen kun je data packs verdienen die onderdelen van je motor verbeteren, hard nodig als je hele seizoenen moet gaan rijden.

Je brengt in zo’n seizoen ook veel tijd door in je trailer, waar je een aantal opties hebt, zoals het veranderen van je kleding. In de trailer en in de pits krijg ik een nostalgisch gevoel van de tijd van de eerste PC race games (en dat is niet zo’n goed teken). Het ziet er allemaal wat amateuristisch uit, je moet naar je klerenkast lopen om je kleding te veranderen. De graphics en het hele gevoel ervan is het wat mij betreft net niet.

En dan zeggen ze dat coureurs verwend worden.

Bijkomend nadeel voor racefreaks is dat je de motor bestuurt met je controller in plaats van een echt stuur. In tegenstelling tot de autorace sims (van rally tot Formule 1) zijn er weinig tot geen sturen te vinden voor motorrace sims. Dit maakt racen toch tot een andere beleving. Ik weet het, dit is heel specifiek, maar voor iemand die altijd zijn stuur in handen heeft is dit wel een echt nadeel.

Naast de tegenvallende grafische prestaties is de hamvraag natuurlijk of MotoGP 14 je blijvend spelplezier gaat geven. Ben jij een heel serieuze motorrace fan (en ben je dus blij met alle motoren, circuits en racers) en wil je de tijd investeren om het spel en vooral de motoren echt onder de knie te krijgen? Dan zou dit iets voor je kunnen zijn, maar bij mij was het gebrek aan progressie echt een spelbreker. Ik vind het niet erg om te moeten vechten voor een eerste plaats, maar het moet wel leuk blijven.