Hitman: ijskoude stealth imponeert (even)

Hitman: ijskoude stealth imponeert (even)

Hopelijk weten ze dit in toekomstige content vast te houden

Vorig artikel Volgend artikel

Als er iets is dat de nieuwe Hitman goed doet, dan is het wel de geweldige sfeer die het weet neer te zetten. Onbezorgde gasten die van hun champagne nippen terwijl jij rustig door de gangen wandelt, opzoek naar een manier om op de tweede verdieping te komen. Zonder ontdekt te worden, als het even kan. Mogelijkheden genoeg: de bewaker knock-out slaan en zijn kleren aandoen, het uniform dat in de verlaten kleedkamers van het personeel ligt aandoen, of toch gewoon via de achterdeur.

Hitman is een game van mogelijkheden. En daar zul je goed gebruik van gaan maken. De opzet is simpel: schakel je doelwit uit zonder op heterdaad betrapt te worden. Het leidt tot een interessante combinatie van observeren, rondsluipen en een perfecte uitvoering afleveren.

Hoe je die dingen precies invult is geheel aan jou, zolang je maar niet denkt dat het wel te halen is door iedereen die je tegenkomt neer te schieten. Hitman moet het van de kleinere dingen hebben: je vermommen als iemand die wel toegang heeft tot een bepaald gebied blijkt buitengewoon effectief, mits je niet gespot wordt door iemand die zijn personeel kent.

hitman review 1

Als je eenmaal in de buurt van je doelwit bent is de vraag hoe je hem uitschakelt. Sommige missies kennen speciale eisen zoals welke vermomming je moet dragen of welk wapen je moet gebruiken. Als die keuze echter vrij wordt gelaten zijn ook hiervoor mogelijkheden te over. Het klassieke pistool met demper werkt natuurlijk altijd, maar in een drukke ruimte is rattengif in je doelwits glas wijn toch net wat makkelijker.

Want het houdt niet op bij het uitschakelen van je doel. Je zult ook moeten ontsnappen. Bewusteloos geslagen bewakers of een lijk kun je dan beter verstoppen in een van de vele speciaal daarvoor aangewezen plekken. Kleerkasten – toevallig altijd leeg – doen het goed. Een lichaam achter een muurtje dumpen is er echter niet bij, die wordt vroeg of laat echt wel gevonden. Mocht dat onverhoopt gebeuren, dan is dat nog niet het einde, maar je zult wel extra voorzichtig moeten worden. Iets dat je het liefst wil voorkomen natuurlijk.

En daar duikt dan ook het sterkste punt van de game op. Alles draait om planning. De game vraagt – afhankelijk van de missie – op dat punt af en toe om het uiterste. Hoe kom je er, hoe ga je het doen, hoe vertrek je veilig. Improviseren kan, maar leidt zelden tot succes.

Dat gezegd hebbende moeten we het natuurlijk ook even over de mindere dingen hebben. En zoals wel vaker gaat het dan om het businessmodel. Hitman wordt in de komende maanden episodisch uitgerold. Dat betekent concreet dat als je er nu aan gaat beginnen je slechts één verhaalmissie hebt en drie locaties, waarvan twee uit de tutorial komen.

De game probeert de schaarse content die er is op te rekken door op zo'n locatie verschillende contracts, missies zonder verder verhaal, aan te bieden en spelers ook de mogelijkheid te geven om zelf contracts op te stellen. Dat gebeurt op precies dezelfde manier als het spelen ervan: je moet je doelwit(ten) taggen en vermoorden en ermee wegkomen.

Het grootste probleem is echter dat in het level waarin je speelt niets veranderd. Verstopplekken blijven hetzelfde, de bewakers staan op de zelfde plaats, vermommingen zijn op dezelfde plek te vinden, ga zo maar door. Het enige wat veranderd is wie er vermoord moet worden en, eventueel, hoe dat moet gebeuren.

Maar als je de kok een keer vermoord hebt door hem te verdrinken in de wasbak en een keer door een kogel door zijn hoofd te schieten, heb je het wel gezien, in essentie. Al helemaal als je daarna ook nog een contract kunt spelen waarin het slachtoffer een deur verder te vinden is. Daardoor biedt de game op dit moment hooguit een paar uurtjes vermaak als je niet super gedreven bent om topscores neer te zetten en een missie steeds weer opnieuw speelt om een betere tijd neer te zetten.

hitman review 2

Nu betekent dat niet dat je meteen de hele game moet afschrijven. Hitman zal de komende paar maanden elke maand nieuw content krijgen – althans, dat is wat ze beloven. Wellicht dat het dan misschien nog verstandig is om nog even te wachten tot je zeker weet of de aankomende locaties met net zoveel vakmanschap geconstrueerd zijn. Ergens is het wel jammer dat we daarop moeten wachten: de sfeer die Hitman neerzet en het enorme scala aan mogelijkheden smaken zeker naar meer. Nu maar hopen dat ze dit vast weten te houden.

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies