​Gespeeld op Gamescom: Lords of the Fallen

​Gespeeld op Gamescom: Lords of the Fallen

Digitale SM voor fans van Dark Souls en andere lastige games

Vorig artikel Volgend artikel

"Harde zwaarden en zacht vlees voelen lekker aan." Ik weet het, het lijkt we een Telegraaf-kop. Maar het is waar: Lords of the Fallen is echt lekker. Lekker moeilijk, wel te verstaan. Het Europese antwoord op het inmiddels immens populaire Dark Souls doet namelijk niet onder voor de Japanse serie die het concept “werken voor je plezier” weer teruggebracht heeft in gaming. Sterker nog: ze gaan de vergelijking graag aan, want waar de Souls games nogal eens onduidelijk kunnen zijn in hoe ze nu precies werken wil Lords of the Fallen dat beter doen. En van wat ik op Gamescom kon spelen is dat nog gelukt ook.

2563300-6724500661-25610
Lords of the Fallen (City Interactive)

Het stuk dat ik speelde liet niet zien waar Lords of The Fallen goed in wil zijn, namelijk de puzzels die in de omgevingen zitten. Ik had een redelijk rechte lijn via een paar vijanden naar een eindbaas, maar voordat ik daar aankwam was ik toch al een paar keer kopje onder gegaan. In die tijd werd duidelijk hoezeer deze game op Dark Souls lijkt: je kunt je kwijtgeraakte experience terugveroveren als je terug weet te komen bij de plek waar je gestorven bent, het zwaardvechten voelt net zo massief en berekend aan en je komt constant voor verrassingen te staan. Precies wat ik zoek in een game zoals dit, dus.

Zijn er verschillen? Zeker. Zo is het management van je wapens, items en uitrusting veel makkelijker en duidelijker dan in de Souls-games, met als belangrijke bonus dat het spel gewoon pauzeert als je een menu ingaat zodat je ook veel makkelijker kunt inspelen op wat je tegenkomt qua wapens en uitrusting. Sommige vijanden hebben aparte manieren om ze te verslaan die ook samenhangen met de omgeving en dan heb ik nog maar een heel klein gedeelte van de game gespeeld. Daarnaast is het ook wel duidelijk dat dit een game is voor de volgende generatie consoles, want los van de niet vervelende art direction (denk aan Darksiders) ziet alles er zeer gelikt uit.

Gaat dit uiteindelijk aanvoelen als een Souls-light? Van wat ik heb kunnen spelen niet, en moet je dit zien als een herinterpretatie van de ideeën die From Software gepionierd heeft. In elk genre (want dat zijn de Souls games intussen wel aan het worden) is er plek voor een alternatief/goede tweede, en Lords of the Fallen gaat op zijn allerminst die plek claimen. En wie weet? Misschien zullen de aanpassingen die het team maakt aan de formule wel meer mensen aanspreken dan het origineel. Ik kan in elk geval niet wachten tot ik meer kan spelen van deze vrijwillige marteling. Want die eindbaas? Het was een vreselijke zak van een vijand, en zo groot was 'ie nog niet. Dat belooft wat voor 31 oktober, als de game zal uitkomen.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies