Gespeeld op Gamescom: Forza Horizon 2

Gespeeld op Gamescom: Forza Horizon 2

Microsoft's alternatieve Forza voor Xbox One is liever leuk dan realistisch

Vorig artikel Volgend artikel

We komen inmiddels om in de racegames. Forza, Gran Turismo, GRID, WRC, F1, MX, Need for Speed, Test Drive, zelfs Mario Kart zouden we moeten meetellen. Elke niche op twee of (meestal) vier wielen is gevuld, dus toen de eerste Forza Horizon twee jaar geleden ten tonele verscheen was niet helemaal duidelijk of er plaats zou zijn voor deze ervarings-racer. Deel twee komt wat dat betreft op een veel beter moment, want de 'ik wil wel racen, maar ik ben geen autofanaat'-niche is dit jaar verre van gevuld en Forza Horizon 2 lijkt na een sessie op Gamescom een uitermate geschikte kandidaat om hem te vullen.

De ontwikkelaars van Forza Horizon 2 (bestaande uit een team van oudgedienden die eerder bij Codemasters, Bizarre Creations, Criterion Games en Black Rock Studio racegames maakten) werken samen met Turn 10, die de reguliere Forza maken, maar behalve de technologie is de insteek heel anders. Niks geen circuitraces, maar een open wereld (drie keer groter dan die van de originele Forza Horizon) bestaande uit de Provence, Toscane en de Côte d’Azur, oftewel zuid-Europa.

Niet alleen zijn de omgevingen prachtig, met zonovergoten wijngaarden waar je met je Ferrari doorheen kunt crossen (als het moet) maar wordt het gevoel van een echte wereld met dynamisch weer kracht bijgezet. Dat weer is allereerst vrij realistisch, zodat je in een flinke regenbui beduidend minder ziet en ook moet uitkijken dat je niet van de weg slipt. Ik weet niet hoe ze het hebben gedaan, maar de manier waarop dit allemaal in beeld wordt gebracht is het mooiste dat ik op weergebied heb gezien in een game.

Gamescom-PressKit-04-WM-ForzaHorizon2-jpg
Lekker scheuren met je dikke bak.

Maar wat is een mooie wereld waard als je er niets leuks in kunt doen? Daarom hebben de ontwikkelaars ervoor gezorgd dat je op alle mogelijke manieren kunt racen in de game. Of je nu met Supercars aan de slag wilt, een rally wilt rijden of gewoon in een Volkswagenbusje wil rondtouren, het kan allemaal én je komt er verder mee in de game. De beloningen (doorgaans in auto's of geld om die auto's of upgrades te kopen) blijven komen en ze maakten er bij de presentatie een punt van om te zeggen dat het de bedoeling is dat iedereen zijn eigen favoriete stijl van racen kan beoefenen zonder meer dan minimaal gedwongen te worden om iets te doen wat ze niet leuk vinden.

De opzet, waarbij je zogenaamd meedoet aan een festival voor autoliefhebbers, maakt het makkelijk om allerlei races en uitdagingen vooor je klaar te zetten in de wereld en natuurlijk is er een vrij uitgebreide online component met clubs, co-op races en de mogelijkheid om je vrienden uit te dagen. Alle racegame-vinkjes worden dus gezet, waarbij je je zou kunnen afvragen of er niet al een hoop racers zijn die dit ook doen. Tot op zekere hoogte is dat waar; er zit behalve het weersysteem niets in Horizon 2 dat je nog nooit ergens anders hebt gezien. Maar als de techniek, de auto's en al de rest al zo robuust zijn vanuit de Forza-historie hoeft Horizon 2 weinig anders te zijn dan een alternatief voor de serieuze Forza.

En dat is het; tijdens het racen had ik precies het gevoel dat ik zocht: ergens tussen de arcade races van Need for Speed en de serieuze shit van Forza in, maar dan wel met alle grafische pracht van de laatste (althans op de Xbox One) en -zover ik kon zien- geen microtransacties. Dan rijden Forza Horizon 2 en ik in elk geval op dezelfde weghelft, en dan moet je maar kijken of dat ook de kant is waar je heen wilt.

Forza Horizon 2 komt 30 september uit voor de Xbox One en 360

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies