Gespeeld op Gamescom: De Sims 4

Gespeeld op Gamescom: De Sims 4

Bouwen was nog nooit zo gemakkelijk als in de "emotionele" nieuwe Sims

Vorig artikel Volgend artikel

Het duurt nog maar drie weken voordat we allemaal De Sims 4 kunnen spelen, dus om ons al helemaal lekker te maken mochten we op Gamescom experimenteren met het bouwen van een huis in de nieuwste levens-simulator van EA. Het maken van een karakter hadden we al gezien en dat blonk al uit in eenvoud. Het is echter de bedoeling dat het bouwen of aanpassen van een huis net zo gemakkelijk zou moeten gaan. Nadat ik voor het eerst nieuwbouw heb gepleegd kan ik melden dat het doel bereikt is: je hebt binnen een kwartier het huis van je dromen staan. Als je het kunt betalen, tenminste.

Als je een stukje land hebt staan kun je met het skelet van een huis beginnen, of zelfs met een compleet leeg kavel. Daarin heb je de mogelijkheid om heel snel complete kamers neer te zetten via het menu. Heb je de bad-, woon- en slaapkamer dan neergezet is het aanpassen van een ruimte doodsimpel; je trekt aan één kant van de kamer en maakt hem langer of korter, binnen de grenzen van je kavel natuurlijk. Ook het verhogen van de fundering, aanpassen van het dak of toevoegen van ramen en deuren gaat prima. Daarin kun je kiezen of je het op de Sims 3-manier wilt bekijken (iets meer van bovenaf) of met het nieuwe camerastandpunt dat De Sims 4 heeft.

Wat je ook kiest, opvallend is hoe snel je kunt werken. Een nadeel is dat een eenmaal neergezette kamer niet gedraaid kan worden zonder dat de omliggende kamers aangetast werden door de 'oude' opstelling. Doordat je echter altijd een aantal stappen terug kunt gaan kun je het wel even proberen en als het niet klopt teruggaan en het meteen goed doen. Daarnaast vond ik het persoonlijk jammer dat je wel een hele eetkamer kunt neerplempen, maar bijvoorbeeld niet een al gemaakte kamer in één klap kunt inrichten met een set meubilair; dat moet je dan meubelstuk voor stuk neerzetten, óf ervoor kiezen om wat extra muren te krijgen. Ook is het niet zó simpel dat ramen en deuren bij het bijzetten van een kamer automatisch op de juiste plek gezet worden zodat ze niet nutteloos zijn, maar aan de andere kant kun je natuurlijk ook alles dat je niet meer gebruikt teruggeven voor wat extra geld.

Over geld gesproken: ik vroeg nog even of de cheats voor extra geld ook terugkomen in deze nieuwe Sims en de producer die ons hielp bij de demo wist dat te bevestigen. Zowel motherlode als rosebud leveren je geld op, als je tenminste weet hoe je het cheatvenster kunt openen :D

Nadat mijn huisje stond heb ik ook nog even kunnen rondlopen met mijn Sim en dan merk je wel dat er in een gemiddelde buurt veel te doen is. Er liepen grote aantallen andere Sims rond en de interacties zijn een heel stuk uitgebreider dan in eerdere delen. De ambitie die je Sim heeft moet wel echt worden nagejaagd en ook de karaktertrekken zijn heel belangrijk, want als je er niet meteen werk van maakt wordt je mini-mensje al snel ongelukkig. Hoe dat op de lange termijn gaat aanvoelen is natuurlijk niet te overzien in een half uurtje, maar de basis (de creatieve kant) van deze nieuwe Sims laat weinig te wensen over.

Wil je het zelf proberen? Je kunt al een karakter maken via de Sims karakter-creatie demo die je op de Origin-pagina kunt downloaden. Je kunt je gemaakte Sim dan ook meteen in de echte game gebruiken, dus dan kun je sneller aan je huis gaan knutselen.

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies