Gespeeld op Gamescom: Bloodborne

Gespeeld op Gamescom: Bloodborne

Prachtig, sferisch, snel en bikkelhard: From Software kan het nog steeds

Vorig artikel Volgend artikel

Sinds Demon's en Dark Souls zijn mainstream consolegames niet meer hetzelfde. Of, preciezer: ze hebben weer iets terug dat een tijdje miste: uitdaging. Niet alleen dat, ze voedden ook een bepaald soort community van mensen die probeerden er achter te komen wat er precies aan de hand was in die games. Want door juist niet alles uit te leggen werd een mysterie gecreëerd dat de Souls-games onweerstaanbaar interessant maakte.

Dark Souls specifiek wordt omhooggehouden als een meesterwerk van game design (terecht, wat mij betreft) en nadat het tweede deel in die serie dit jaar iets minder ontvangen werd onstond onder fans de theorie dat dit alles te maken had met producer Hidetaka Miyazaki, die niet meer zo direct bij de game betrokken was. Hij was namelijk aan iets anders bezig. We wisten allemaal niet waaraan, totdat een tijdje geleden bekend werd dat hij voor Sony bezig was aan een PlayStation 4-exclusieve game genaamd Bloodborne.

Na het spelen is het me duidelijk: de mannen met de aluminium hoedjes hadden het bij het rechte eind, want Bloodborne is een serieuze stap voorwaarts in de serie (ook al is de naam anders, er is wel degelijk een directe lijn te trekken tussen de Souls-games en Bloodborne.) Naast de niet zozeer middeleeuwse maar meer Gothische sfeer die in de game heerst en in alle detail wordt weergegeven op de PS4 is vooral het vechtsysteem veranderd.

Waar je in Souls-games vaak met een wapen én een schild kon vechten en zo rustig kon kijken wanneer de vijanden een zwakke plek lieten zien waar je gebruik van kon maken, is dat in Bloodborne geen optie. In plaats daarvan krijg je een soort shotgun, die je kunt gebruiken om vijanden bij je weg te houden. De echte pijn lever je nog steeds via zwaard, mes, of ander scherp voorwerp af en doordat je geen directe verdediging hebt is het veel meer zaak om aanvallen te ontwijken. In eerste instantie was dat bij het spelen even wennen, maar doordat het tempo lekker hoog ligt (ergens tussen de Souls-games en een hack'n'slash in)

Screen Shot 2014-08-22 at 12.15.09

From Software heeft het gebrek aan defensieve opties interessanter gemaakt door een systeem te bedenken dat je beloont voor agressie. Als je geraakt wordt door een vijand gaat je levensbalk niet meteen leeg, maar krijg je een korte periode om via het Regain-systeem je verloren leven terug te krijgen, simpelweg door de vijand te raken met je wapen. Eindeloos aanvallen heeft geen zin, daar zijn de vijanden in echte Souls-traditie te gehaaid voor, maar het dwingt je dus wel om in het gevecht te blijven. Let wel, voor vijanden werkt het hetzelfde!

Je wapens zijn daarnaast uitklapbaar, zodat je met één wapen een snelle variant hebt om veilig een klap te kunnen uitdelen, een uitgeklapte, langzamere versie die veel meer pijn doet en daarnaast is het uitklappen zelf ook een move én kun je de uitgeklapte versie 'opladen' voor extra schade, als je zolang kunt blijven staan zonder geraakt te worden. Ook backstabs zijn terug, al liet de demo een aanval zien die daarop leek maar van voren werd gedaan. Opties genoeg dus, behalve als je een magie-gebruiker was in de Souls-games, want die vlieger gaat dus niet meer op. Je zult je handen echt vies moeten maken deze keer.

Screen Shot 2014-08-22 at 12.14.59

Je hebt geen verschillende klassen karakters meer zoals in de Souls-games, en er is ook geen harnas meer om aan te trekken, maar er zouden wel nog RPG-achtige elementen in de game zitten zodat je op verschillende manieren je karakter kunt verbeteren. Ook niet bekend is hoe het nu zal werken met experience, maar ik kon wel tijdens de demo na het doodgaan (want dat hoort er nog steeds heel erg bij, doodgaan) mijn experience oprapen, dus hij ís er wel.

Ook opvallend: in de video die je hierboven kunt zien van de Gamescom-demo komt er opeens een tweede speler bij, dus co-op gameplay lijkt daarmee ook bevestigd, al is het maar afwachten of dat ook op de manier is zoals veel mensen hopen en/of verwachten. Een ding mag wel duidelijk zijn: Bloodborne ziet er heel goed uit. Los van de video (die natuurlijk geknipt is op maximaal kijkgenot) kan ik bevestigen dat de game zelfs voor deze demo al heerlijk loopt, zelfs als er veel gebeurt op het scherm. En neem het met een korreltje zout, want ik ben één van de grote fans die From Software gemaakt heeft met de Souls-games, maar ik zou deze game heel hard in de gaten gaan houden, want actiefans gaan hier hun bloederige vingers bij kunnen aflikken volgend jaar. 

Bloodborne komt begin 2015 exclusief uit voor de PS4

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies