Gespeeld op First Look: RIVE

Gespeeld op First Look: RIVE

Rolt lekker door naar 2016

Vorig artikel Volgend artikel

De Nederlandse gamesindustrie kent dit jaar een dipje. De Dutch Game Awards van 2015 gingen naar titels met mindere internationale allure dan 2014. Niet getreurd. Zo te zien krijgen we in 2016 twee grote titels van Hollandse bodem. De ene heet Horizon: Zero Dawn van Guerrilla Games, de andere RIVE van Two Tribes.

Ergens op een stil plekje in het universum probeert iemand te ontsnappen. Waaruit kunnen we niet zeggen. Waarom hij dat wil durven we ook niet te zeggen. Wel weten we dat zijn enige manier om weg te komen, een op afstand bestuurbaar robotje met een lasergeweer is.

Helaas voor hem ontmoet de kleine machine behoorlijk wat tegenstand. Vallen, turrets, ontploffende ballen, asteroïdes, lavagolven, je weet het zo gek niet te bedenken of onze kleine held moet er zich door heen vechten.

Gelukkig heeft hij naast een enorm lasergeweer ook nog een paar andere zaken om zijn meester te laten ontsnappen. Onder de alternatieve schietknop heeft hij onder andere een één-schot-shotgun en hij kan zaken hacken, zoals computers en een med-bot om hem te helen.

RIVE blijkt nog steeds een razendsnelle shooter met een beetje puzzelwerk en waar je soms met de zwaartekracht moet worstelen. Het ligt misschien aan ons maar we kregen de indruk dat de game zelfs nog wat rapper is dan wat we op Indigo speelden.

En dan moeten we het nog over de baas hebben die ons regelmatig met de grond gelijk maakten. Tevergeefs probeerden we over kamikazebollen en lavagolven te springen en hem intussen te raken. Onmogelijk was hij overigens niet; de wall of fame hing vol met mensen die het wel was gelukt.

We worstelden wel een beetje met de besturing in het begin. Dat lag overigens meer aan ons. Schieten doe je met de rechterstick en springen met de linkertrekker. Volkomen logisch uiteindelijk, maar niet iets wat je van een 2D platformer gewend bent.

Het lijkt erop dat Two Tribes een geweldige shooter gaat afleveren. RIVE loopt als een trein. We vragen ons alleen af of de game, in een enorm verzadigde indie markt, de nodige aandacht zal krijgen.We hopen het wel, want iedere keer dat we RIVE spelen lopen we met een glimlach weg.

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies