Gamescom 2015: Mirror's Edge Catalyst rent naar hoger niveau

Gamescom 2015: Mirror's Edge Catalyst rent naar hoger niveau

Een grotere en betere Mirror's Edge

Vorig artikel Volgend artikel

Mirror's Edge was in eerste instantie een klein culthitje. Nu, bijna zeven jaar na originele release, is dat hitje uitgegroeid tot een geliefde miljoenen game. De tijd (en Steam Sales) heeft titel geen kwaad gedaan. Dat beseft EA maar al te goed, en daarom is nu dan ook het moment om met een nieuwe deel te komen.

Catalyst is een prequel op het origineel waarin we alles te weten zullen komen over hoofdpersonage Faith, de runners en The City of Glass. De stijl van de game is (gelukkig!) onveranderd en profiteert sterk van nieuwe mogelijkheden. Reflecties, glas dat breekt, wapperende vlaggetjes, alle details die in het origineel ook wel aanwezig waren zijn nu pas echt in hun volle glorie te zien.

En het spel zelf speelt ook nog eens heerlijk. Nu was er al weinig mis met het origineel, maar het is goed te zien en te voelen dat alles wederom heerlijk soepel gaat – waar mogelijk zelfs nóg dat kleine beetje extra. Daarnaast krijgt Faith nu nog meer mogelijkheden om zich door de stad te bewegen.

Zo gaat de game een upgradesysteem kennen waarin verschillende nieuwe technieken vrijgespeeld kunnen worden. Helaas was hier nog niets van speelbaar, maar in de voorafgaande demo was al een soort grijphaak te zien waarmee je een Spiderman-achtige zwaaibeweging kunt maken – iets wat me dan weer niet echt kon bekoren. Maar goed, misschien speelt het wel heerlijk. Het is dus nog even afwachten wat ze hier nog meer mee willen gaan doen.

Wat ik wel heb kunnen spelen is een stukje van de open wereld van de game. Waar het origineel nog vrij lineair was zul je nu veel meer je eigen route kunnen bepalen. Daarom heeft de game nu ook een kaart waarop je een waypoint kunt zetten. Dat wordt vervolgens door de wereld aangegeven door bepaalde voorwerpen rood te kleuren, zoals in het origineel ook al zo nu en dan werd gedaan.

mirror's edge catalyst 1

Die waypoints kunnen je bijvoorbeeld naar zij-missies brengen. Nu was dat weinig bijzonders, maar het was uitermate geschikt om kennis te maken met het navigeren door de wereld en hoe je met vijanden moet afrekenen.

Dat laatste is nogal een punt bij Mirror's Edge. In het origineel kon je nog wapens oppakken om zo terug te schieten. Dat werkte niet altijd even lekker en haalde je bovendien uit het rennen. In Catalyst zitten nog steeds vuurwapens, maar dit keer kan de speler ze niet meer gebruiken.

Dat heeft een aantal gevolgen. Als eerste dat wegrennen nu de meest voor de hand liggende optie is geworden. Dat zorgt er dan weer voor dat de speler gedwongen wordt de open wereld echt te gaan gebruiken, er is immers geen vooraf aangewezen pad. Als tweede geldt dat als je de confrontatie zoekt, je ook hier moet blijven rennen. Als je een vijand vanuit stilstand probeert neer te slaan zal je dat meer moeite kosten dan wanneer je aan komt sprinten en hem met een sprong neer trapt.

Dat maakt de gevechten een stuk beter en geeft ze ook een betere plaats in de wereld van Mirror's Edge. Hoe die open wereld zich gaat verhouden met het verhaal is nog de vraag, maar het lijkt erop dat het gewoon missies worden die je op een bepaalde locatie doet starten (zoals bijvoorbeeld in GTA). Daar horen dan inderdaad ook wat cutscenes bij, maar dat zal wel meevallen: tijdens een missie kun je zonder elke minuut onderbroken te worden verder rennen. En dat rennen is alles wat je wilt en krijgt van Mirror's Edge Catalyst.

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies