Gamescom 2015: Homefront The Revolution voert een guerrillaoorlog

Gamescom 2015: Homefront The Revolution voert een guerrillaoorlog

Een revolutie ten opzichte van het origineel

Vorig artikel Volgend artikel

Homefront was nu niet bepaald een top game. Desondanks dacht THQ dat er wel interesse was in een vervolg. Die ging kopje onder, de licentie kwam bij Crytek, die daarop ook financiële problemen kreeg en game en ontwikkelstudio aan Deep Silver verkocht. En ondertussen is er gewoon verder gewerkt, want de game was in speelbare vorm aanwezig op Gamescom.

Homefront: The Revolution wordt een andere shooter dan dat je gewend bent. Het idee is dat je een guerrillaoorlog voert tegen de Noord-Koreaanse bezetter. Dat houdt in dat je nooit in grote veldslagen terecht zult komen, maar altijd kleine verrassingsaanvallen zult uitvoeren op kleine groepjes vijanden. Daarna moet je wegrennen, en hard ook.

20150408_HFR_screen_01

In de open wereld van Homefront: The Revolution is het namelijk hartstikke gevaarlijk om zomaar je kop te laten zien. Overal zijn patrouilles met wisselende agressieniveaus, afhankelijk van de zone waarin je bent. De wereld kent drie zones: het hart van de stad is sterk beveiligd. Hier bevinden de leiders van de bezettingsmacht zich. Daarbuiten ligt een ring van sloppenwijken waarin de oorspronkelijke bevolking bij elkaar gepropt woont. Volgens de ontwikkelaar is het oppervlak van dit gebied zo klein mogelijk om alles en iedereen makkelijk in de gaten te houden. Daarbuiten is dan nog een urban-wasteland te vinden. Ruïnes en overblijfselen van de oorlog waarop de bezetting volgde.

Mijn speelsessie bevond zich in dat laatste deel. Zoals mag worden verwacht van een open wereld krijg je een aantal missies die je in eigen gekozen volgorde en op eigen gekozen momenten kunt beginnen. Tussendoor kun je gewoon vrij de wereld verkennen - maar als je ergens komt waar je niet hoort te zijn zul je het zeker weten.

Dat verkennen van de wereld kan te voet, of per motor. De motor is snel en wendbaar en kan dus allerlei kleine paadjes en brugjes tussen, in en op gebouwen bereiken. Plekken waar de bezetter met zijn grote lompe tanks niets te zoeken heeft. Zo kun je snel wegvluchten of een verrassingsaanval plannen.

20150408_HFR_screen_03

Die aanvallen gaan zoals gezegd volgens het kort maar krachtig principe. Je tegenstander is veel te sterk, dus een kleine valstrik voor een handjevol slachtoffers is het maximale wat je per aanval teweeg kan brengen. Het uitvoeren van missies, of op eigen houtje zo'n aanval uitvoeren, levert je dan weer verschillende grondstoffen op waaruit je je wapens kunt modificeren. Kogels, loop, trekker, vizier: elk wapen kan je volledig aanpassen.

Nu zou een open wereld waarin alles netjes volgens een schema verloopt natuurlijk een beetje saai zijn. Vandaar dat er van alles procedureel (lees: willekeurig maar onder controle van de ontwikkelaars) gegenereerd worden. Dat ze zoiets doen met het weer is leuk, maar dat gaat weinig teweeg brengen. Het belangrijkste element waarmee ze dit doen zijn de vijanden.

Tijdens je open wereld avonturen zullen de patrouilles die je tegenkomt random zijn. Ze kunnen ieder moment om het hoekje verschijnen. Je moet daardoor altijd op je hoede zijn. Een interessant idee dat erg gaaf is, voorbehouden dat het fatsoenlijk werkt. In de demo die ik speelde was het namelijk nog wel eens dat 'om het hoekje' vervangen werd door 'twee meter achter je'. En dan werkt het natuurlijk niet.

Maar als ze dat weten op te lossen en wat ze deze Gamescom hebben getoond verder uitbouwen, zou het nog wel eens helemaal goed kunnen komen met Homefront: The Revolution. Volgend jaar weten we meer.

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies