Gamescom 2015: Gigantic wacht een lastige taak

Gamescom 2015: Gigantic wacht een lastige taak

Lukt het de MOBA een plekje te veroveren?

Vorig artikel Volgend artikel

Het MOBA veld zit op dit moment overvol met grote titels als League of Legends, Dota 2, Smite, Heroes of the Storm en dan noemen we niet eens de helft van het genre. Hoe kom je daar nog als nieuwkomer tussen? Motiga, de maker van Gigantic, denkt het misschien te weten.

“In alle eerlijkheid was Gigantic niet bedoeld als MOBA”, vertelt vice-president David Reid. “Ons team bestaat voornamelijk uit oud-developers van MMO games (waaronder World of Warcraft – Red) en we wilden eigenlijk een online game vanuit die roots maken.”

Het oorspronkelijke idee was een MMO-raid; samen met vijf man het hol van een groot monster te bestormen om hem uiteindelijk te verslaan. Toen kreeg het team een ingeving. Waarom geen gevecht van twee teams van vijf, met ieder een monster?

Het resultaat is een vrij unieke MOBA. Dit keer ploeg je niet door forten en geschutstorens om een kern te verslaan, maar verover je bepaalde punten waar je wezens kan oproepen om voor je te vechten of je te ondersteunen.

En dan is er dat gigantische beest, oftewel de kern, die je moet verslaan om uiteindelijk de match te winnen. Het monster wacht niet rustig af tot het klappen krijgt, maar trekt er regelmatig zelf op uit om zijn gebied te verdedigen. En zelf kan het ook een aardig potje meppen.

Het zorgt tot nu toe voor een dynamische en (tot nu toe) boeiende krachtmeting, waar het spel op en neer gaat en je tactischer moet gaan denken om de vijand te verslaan. Het helpt ook dat beide monsters uiteindelijk met elkaar op de vuist gaan, zodat je geen ellenlange potjes krijgt.

Tot nu toe bestaan er zestien verschillende karakters om uit te kiezen, met nog twaalf in ontwikkeling. Reid zegt dat Motiga qua ontwerp zich door Team Fortress 2 liet inspireren. Ieder personage ziet er zo uitgesproken uit, dat je hem (of haar) van verre kan herkennen.

Net zoals Heroes of the Storm kent Gigantic geen item winkel om upgrades te kopen. Iedere speciale kracht kent zijn eigen (beperkte) skill tree die je per behaald niveau kan vernieuwen. Het zorgt er wel voor dat je meer tijd kwijt bent om de juiste keuze te maken.

Een ander opvallend aspect aan de game is de wens van Motiga om zo weinig mogelijk “salt” onder de spelers te krijgen. Met 25 community coaches hopen de makers het aantal scheldpartijen en ruzies tot een minimum te beperken. Of dit gaat lukken durven we niet te zeggen (we hebben het hier over het internet), maar we moedigen het zeker aan.

Gaat Gigantic het redden? Aan hulp geen gebrek. Microsoft heeft er inmiddels zijn volle gewicht achter gezet om de MOBA een voetstuk te geven. Geheel toevallig is dat niet. Motiga kent wat oud-medewerkers van Microsoft en ze liggen praktisch naast het hoofdkantoor.

Of die connecties genoeg zullen zijn, blijft een lastige vraag. Zoals we al zeiden: de markt is nagenoeg verzadigd. Toch blijft Gigantic zeker een van de meest bijzondere nieuwkomers op dit moment, en de Xbox One kent alleen nog Smite. Dus wie weet. Wij waren in ieder geval onder de indruk.

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies