Gaming05.08.2015

Gamescom 2015: Crackdown 3 maakt alles kapot


Als je het kunt zien, kan het kapot in deze futuristische cops and robbers

De eerste Crackdown was een mooie futuristische anti-parodie op open-wereld games als GTA. Het verschil was natuurlijk dat je als de politie speelt, maar dan wel van het type “whatever it takes.” Misschien wel het grootste pluspunt waren de overal verstopte orbs, lichtbollen die je kon oprapen en die ervoor zorgden dat je vaardigheden vergroot werden. De leukste daarvan waren de Agility orbs, die je praktisch over flatgebouwen lieten heen springen als je er maar genoeg van wist te bemachtigen, een gegeven dat voor veel spelers al genoeg was. Maar Crackdown was ook een game van explosies, chaos en zo veel mogelijk bad guys laten ontploffen, en juist dat laatste aspect wordt in deel drie nog eens benadrukt.

Het is namelijk vernietiging van onroerend goed dat de klok slaat in Crackdown 3, althans in de multiplayer. Ontwikkelaar Reagent Games wilde er ondanks herhaaldelijk aandringen niet helemaal op ingaan welke vorm die multiplayer modus gaat aannemen, maar ze wisten wel te vertellen dat in het ‘offline’ gedeelte van de game, het verhaal, deze grootschalige vernietiging niet zou terugkomen. Om het in de woorden van de producer die ik sprak te zeggen: there’s not much game left if there’s no city to protect. De kracht van de wapens die je uiteindelijk zult gaan gebruiken zou ook minder zijn dan wat we in de demo konden zien en proberen, omdat ze nu juist het effect wilden laten zien.

Dat belooft dus wat voor die spannende geheime multiplayer modus waar we volgend jaar pas iets over gaan horen, maar in de basis zeggen de ontwikkelaars dat ze willen proberen om zoveel mogelijk van de elementen die het eerste deel zo goed maakten (en die een beetje misten in deel 2) willen behouden, naast de nieuwe elementen. Die bestaan voornamelijk uit het gebruikmaken van – vooraf opgezette – mogelijkheden tot opblazen van de omgeving en (niet onbelangrijk) de technologie die dit allemaal mogelijk maakt. Er werd weer gegooid met ‘de cloud’ en het zal allemaal best, maar uiteindelijk is er maar één ding dat zal zorgen dat Crackdown 3 een succes wordt en dat is het gevoel van onbegrensde mogelijkheden. We zullen zien of Reagent Games dat volgend jaar zal kunnen waarmaken.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Gamescom

Gamescom 2022: het game-evenement in nieuws, trailers en foto’s

Gamescom 2022 is in volle gang. Het is te merken aan het gamenieuws, maar ook aan de gezelligheid in Keulen. Na twee jaar is het evenement weer terug. Ditkeer geen 373.000 bezoekers op Gamescom zoals in 2019, want mede d...

Gaming24.08.2022

Gamescom 2022: het game-evenement in nieuws, trailers en foto’s

​Dit kun je verwachten van Gamescom dit jaar

E3 is half digitaal geworden, maar die is toch helemaal in Los Angeles. Hoe zit het met Gamescom? De grote gamebeurs in Keulen wordt elk jaar weer door honderdduizenden gamers bezocht, waaronder een heleboel uit Nederlan...

Gaming18.05.2020

​Dit kun je verwachten van Gamescom dit jaar

De hoogtepunten van Gamescom 2019

Gamescom 2019 is nog in volle gang in Keulen, maar de aanwezige gamebedrijven hebben wel hun moment alvast gepakt om aankondigingen te doen. Bijvoorbeeld bij de openingsshow op maandagavond, of in een eigen presentatie,...

Gaming22.08.2019

De hoogtepunten van Gamescom 2019

Vijf redenen om toch naar Gamescom te gaan dit jaar

Diverse mensen vonden E3 flink tegenvallen en nu de nieuwe generatie consoles nog niet echt in zicht is, kun je je afvragen of je je wel in de gekte die Gamescom heet moet storten. Het is warm, het is druk en je moet vee...

Gaming18.07.2019

Vijf redenen om toch naar Gamescom te gaan dit jaar

Gamescom 2018: EA leunt op grote namen

EA was niet groot aanwezig op deze Gamescom, want ze hadden op de beursvloer alleen maar FIFA 19 en Battlefield V en achter gesloten deuren was het niet veel anders. Er was stiekem wel een mogelijkheid om Anthem te bekij...

Gaming30.08.2018

Gamescom 2018: EA leunt op grote namen

Battlefield V en FIFA 19
Gamescom 2018: Bandai Namco is van alle markten thuis

Bandai Namco is het bedrijf waar je moet zijn als je van Anime houdt. En fighting games. Dat is niet verkeerd bedoeld, trouwens: de kwaliteit van games als Naruto, Dragon Ball en One Piece blijft maar vooruit gaan en Ban...

Gaming30.08.2018

Gamescom 2018: Bandai Namco is van alle markten thuis

Fighters, anime en indies allemaal samen
Gamescom 2018: Nintendo houdt het gezellig

We waren uitgenodigd door Nintendo om op Gamescom naar de nieuwste games te komen kijken. Niet dat er spectaculaire aankondigingen waren, maar vooral om de nieuwe games zelf te kunnen spelen. Naast een bootlading indiega...

Gaming30.08.2018

Gamescom 2018: Nintendo houdt het gezellig

Pokémon Let's Go, Super Mario Party en indies van hier tot Kyoto
Gamescom 2018: Microsoft’s games spelen lekker weg

We kregen kort de mogelijkheid om bij Microsoft naar hun nieuwe games te gaan kijken. Dat gaf ons mooi de kans om het echte Gamescom-gevoel te krijgen door in de rij te moeten gaan staan voor sommige games, waarbij duide...

Gaming29.08.2018

Gamescom 2018: Microsoft’s games spelen lekker weg

Impressies van Devil May Cry 5, Forza Horizon 4, Metro Exodus en Ori en andere indiegames