Gamescom 2015: Crackdown 3 maakt alles kapot

Gamescom 2015: Crackdown 3 maakt alles kapot

Als je het kunt zien, kan het kapot in deze futuristische cops and robbers

Vorig artikel Volgend artikel

De eerste Crackdown was een mooie futuristische anti-parodie op open-wereld games als GTA. Het verschil was natuurlijk dat je als de politie speelt, maar dan wel van het type "whatever it takes." Misschien wel het grootste pluspunt waren de overal verstopte orbs, lichtbollen die je kon oprapen en die ervoor zorgden dat je vaardigheden vergroot werden. De leukste daarvan waren de Agility orbs, die je praktisch over flatgebouwen lieten heen springen als je er maar genoeg van wist te bemachtigen, een gegeven dat voor veel spelers al genoeg was. Maar Crackdown was ook een game van explosies, chaos en zo veel mogelijk bad guys laten ontploffen, en juist dat laatste aspect wordt in deel drie nog eens benadrukt.

Het is namelijk vernietiging van onroerend goed dat de klok slaat in Crackdown 3, althans in de multiplayer. Ontwikkelaar Reagent Games wilde er ondanks herhaaldelijk aandringen niet helemaal op ingaan welke vorm die multiplayer modus gaat aannemen, maar ze wisten wel te vertellen dat in het 'offline' gedeelte van de game, het verhaal, deze grootschalige vernietiging niet zou terugkomen. Om het in de woorden van de producer die ik sprak te zeggen: there's not much game left if there's no city to protect. De kracht van de wapens die je uiteindelijk zult gaan gebruiken zou ook minder zijn dan wat we in de demo konden zien en proberen, omdat ze nu juist het effect wilden laten zien.

Dat belooft dus wat voor die spannende geheime multiplayer modus waar we volgend jaar pas iets over gaan horen, maar in de basis zeggen de ontwikkelaars dat ze willen proberen om zoveel mogelijk van de elementen die het eerste deel zo goed maakten (en die een beetje misten in deel 2) willen behouden, naast de nieuwe elementen. Die bestaan voornamelijk uit het gebruikmaken van - vooraf opgezette - mogelijkheden tot opblazen van de omgeving en (niet onbelangrijk) de technologie die dit allemaal mogelijk maakt. Er werd weer gegooid met 'de cloud' en het zal allemaal best, maar uiteindelijk is er maar één ding dat zal zorgen dat Crackdown 3 een succes wordt en dat is het gevoel van onbegrensde mogelijkheden. We zullen zien of Reagent Games dat volgend jaar zal kunnen waarmaken.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies