Er zit nog zat leven in Dead or Alive

Er zit nog zat leven in Dead or Alive

Maar Last Round fixeert zich teveel op fan service

Vorig artikel Volgend artikel

De games industrie lijkt de laatste tijd een obsessie met vrouwonvriendelijkheid te hebben. Team Ninja lijkt het echter niet te boeien. Hoewel, Dead Or Alive 5: Last Round zit dan bomvol badpakken en borsten, maar kijk iets verder en je krijgt een goede vechter die toch wat kansjes laat liggen.

De gameswereld wil tegenwoordig vooral respectvol naar vrouwen te overkomen. Netherrealms Studios meldt dat de bustes in Mortal Kombat kleiner zijn, voor Overwatch verschijnt de flink gespierde Zenyatta en een horde feministen speuren het Web af naar een greintje van seksisme.

Team Ninja daarentegen trekt zich nergens wat van aan. Er zijn vier manieren om de borsten te laten stuiteren (Normaal, DOA, LR en OMG) en de garderobe van de dames gaat inmiddels zo ver dat een organisator van vechttoernooien 129 outfits van de 647 in de ban deed.

Het DOA business model draait al jaren om de verkoop van pakjes, Last Round is geen uitzondering. Treed de webwinkel binnen en een stroom aan outfits komt je tegemoet. Totale kosten: een kleine honderd euro. Het is absurd, hilarisch en griezelig tegelijk – vooral bij de minderjarige personages.

Maar Dead Or Alive weet al jaren precies wat het is. Het draait om knappe karakters die elkaar in schitterende omgevingen op een prachtige manier elkaar aan gort slaan - en het neemt zichzelf niet al te serieus. Met succes, want ondanks alle fanservice kent DOA een uitstekend vechtsysteem.

DOA5-Last-Round-4

Dat is gebaseerd op het zogenaamde Triangle systeem. Het houdt in: Aanval is sterker dan Greep is sterker dan Counter is sterker dan Aanval. Counteren wordt al een spel op zich omdat ieder soort aanval (hoog, laag, midden) op een andere manier moet worden gepareerd.

Dead Or Alive verandert daardoor in een dynamisch raad-waar-die-slaat spelletje. Veel combinaties kennen bijvoorbeeld hun eigen variaties waardoor counteraars toch weer worden verrast. Veteranen bestempelen DOA wel als een button-basher, maar dat is het alleen op de lagere niveaus. Vanaf 'Hard' zal je moeten blokken, bukken en counteren om überhaupt de eerste ronde door te komen.

Het wordt nog spectaculairder als we de arena's erbij nemen. Je slaat in vele velden regelmatig iemand een trap af, of een afgrond in, om er vervolgens achteraan te springen. Hoogtepunt blijft overigens het Chinese huizenblok waarbij je tegenstanders dwars door muren en vloeren slaat.

Helaas geldt dat maar voor de helft van de velden. De rest zijn (te) grote arena's, met af en toe een paal of boom. Hoe mooi ze er ook uit zien, als je nergens een vijand doorheen kan meppen blijven ze een tikkeltje saai. Beter was geweest ze allemaal dynamisch te maken.

dead-or-alive-last-round-a

Team Ninja mist wel meer kansen. Mortal Kombat 9 trakteerde je in zijn story mode op verschillende uitdagingen zoals 'vecht tegen drie vijanden' of 'gebruik enkel grepen'. DOA vergeet hetzelfde te doen. Spijtig, want het is goed voor de variatie en je leert nog beter je vechttechnieken te gebruik.

Het verhaal zelf blijft ook een beetje flauwtjes. Het wordt nooit echt spectaculair, op twee geweldige scènes tussen Brad Wong en Elliot na. Een betere scriptschrijver had hier enorm het verschil kunnen maken. Alle personages hebben zeker potentie, maar het komt nooit uit de verf.

Dat kunnen we in zekere ook van Last Round zeggen. Het bevat weliswaar alle personages en stages van DOA5 (inclusief alle DLC personages en stages), veel meer dan een opgepoetste versie is het niet. Erger nog, door de betere graphics ogen sommige karakters wel erg als plastic poppen.

Tenslotte nog even kort over Online Modus. Die is competent. De bugs lijken in de consoleversies verleden tijd te zijn, maar het feit dat PC-bezitters drie maanden moeten wachten voordat ze eindelijk iemand over het internet uit kunnen dagen is ronduit schandalig.

Last Round voelt eerst aan als snel geld ophalen en veel fan service. Pas als je serieus de andere modussen gaat spelen begint deze Dead Or Alive echt te stralen.We hopen dat Team Ninja weer snel zijn oude inspiratie terug wint, want er zit nog steeds groei in deze serie. Wie in ieder geval de stuiterende borsten kan negeren wacht een uitstekende vechter.

Meer content

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies