EA Gamescom persconferentie

EA Gamescom persconferentie

Dragon Age, FIFA 15, de Sims en Battlefield: Hardline voeren de boventoon

Vorig artikel Volgend artikel

Nadat EA op de E3 weinig wist te overtuigen met halve aankondigingen en weinig echt nieuws zat iedereen in de zaal met goede hoop dat ze zich op Gamescom gingen revancheren. We kwamen niet helemaal bedrogen uit, maar het was vooral wat je zou verwachten. Het werd vooral getekend door wat we niet zagen: geen woord over Mass Effect, Mirror's Edge, of Star Wars Battlefront, helaas.

Het begon met een inkoppertje. Dragon Age: Inquisition vinkt alles af dat je van een RPG verwacht in 2014: een grote wereld, de vrijheid om je karakter te schapen naar de vorm en capaciteit die jou aanstaat. De squad gameplay is intact, inclusief tactische camera om je drie kompanen te instrueren tijdens moeilijke gevechten. EA belooft een game van 150 uur, die je vanaf 20 november mag inplannen. Ziet er meer dan competent uit en zal voor fans van de serie een welkome terugkeer naar de originele Dragon Age waarden zijn.

NHL 15 ziet er weer prachtig uit, heeft alle leagues en is al met al vermoedelijk een waanzinnige digitale vorm van de ijshockeysport, maar het blijft een moeilijk verhaal binnen Europa. Nee, dan FIFA. FIFA World, de free to play PC-versie van de serie, wordt steeds verder uitgebreid, maar de echte attractie was natuurlijk FIFA 15. De Turkse competitie is terug, de Premier League is compleet gemaakt met alle stadions en spelers en natuurlijk is Ultimate Team nóg groter gemaakt met vriendschappelijke seizoenen. Er werd veel poeha gemaakt over de geheel vernieuwde next-gen keepers maar dat moeten we maar zien als de game op 25 september uitkomt.

De Sims 4 werd live op het podium gespeeld met meerdere personen tegelijk, waarbij wel duidelijk werd dat de eerdere berichten over het gebruiksgemak van de systemen niet overdreven waren: aanpassen van karakters, het huis of wat dan ook is heel snel gedaan. De interacties tussen de Sims gaan een stuk dieper dan eerst en de buurten zijn een stuk levendiger dan in eerdere delen. Je kunt via EA’s site ook al een Sim maken in de creatie-demo, zodat je over drie weken meteen aan de slag kunt, trouwens.

Battlefield: Hardline heeft een moeilijke weg te bewandelen, maar de single-player demo die we zagen was qua verhaal in elk geval goed uitgewerkt. Het redt de online gameplay niet natuurlijk, en om eerlijk te zijn was het precies als alle andere singleplayer shooters, maar het is zeker een verademing om een ander tempo te zien dan je gewend bent van Battlefield. En niet onbelangrijk: het zag er entertaining uit. De multiplayer werd ook benoemd, met de Cops & Criminals en Rescue modes die gespeeld konden worden op de beursvloer.

Er waren nog een aantal andere dingen die EA vermeldenswaardig vond, onder andere dat The Old Republic nog bestaat, en we kregen te horen dat er maandelijks nog steeds een miljoen spelers aan de slag gaan in het Star Wars-MMO. Er wordt nog steeds hard gewerkt om content toe te voegen, in dit geval Strongholds. Die laten je een basis opzetten die je naar eigen goeddunken kunt inrichten.

Ook Titanfall werd even genoemd, voornamelijk omdat het voorlopig laatste map pack er in het najaar aan komt. Leuk, maar voor niemand een verrassing. Daarnaast werd Dawngate, een MOBA (een game als zoals Dota 2 of League of Legends) waarmee EA hoopt mee te liften op het succes van het type game.

Shadow Realm, het nieuwe RPG van Bioware, kreeg een teaser trailer die weinig meer liet zien dan demonen die zo uit het standaardboekje komen en eigenlijk niets over de game duidelijk maakte. Het gaat om een online RPG met 4-tegen-1 gameplay, waarbij het idee is dat net zoals bij old-school papieren RPG’s één speler de Dungeon Master kan zijn die het de andere spelers moeilijk maakt. Het verhaal wordt in episodes uitgebracht en de game komt eind volgend jaar pas uit.

En toen was het verhaaltje alweer uit, waardoor we als publiek niet helemaal hadden gekregen wat we (of in ieder geval ik) hadden gehoopt. Leuke games, komen er allemaal snel aan (en sommige zelfs dit jaar, wat hoogst uitzonderlijk is in een jaar waarin bijna alles verschoven is) maar toch...een blik in de verre toekomst was ook niet verkeerd geweest.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies