E3 2015 Analyse: Sony persconferentie

E3 2015 Analyse: Sony persconferentie

Praatjes en gaatjes

Vorig artikel Volgend artikel

Sony staat hoog boven de concurrentie. De PS4 verkoopt geweldig en hun imago is in lange tijd niet meer zo sterk geweest. Met aankondigingen van Horizon Zero Dawn, de Final Fantasy 7 Remake en ShenMue III zal het laatste er alleen maar beter op worden. Toch kent de consolemaker één groot probleem.

Een persconferentie van Sony is altijd speciaal. Geen enkele andere uitgever komt zo goed voor de dag. Electronic Arts toont zich altijd het te vlotte zakenmannetje, Microsoft schudt nooit helemaal het imago van hakkelende software engineer van zich af en Nintendo blijft af en toe te eigenwijs.

Sony daarentegen is de diva van de games industrie. Ooit kende ze een rampzalige presentatie van de PS3. Niet meer. Geen stotterende CEO’s in hun entourage. Ieder hoge pief die het podium betreedt straalt games uit en spreekt precies de juiste woorden uit.

En op ieder woord wordt ook gelet. Elke trailer sluit men af met een ‘fantastisch’ of ‘was dat niet geweldig’ of ‘oh, wat zullen de fans dit leuk vinden’. Iedere ontwikkelaar is een ‘vriend’ of 'inspiratie’. En ze prikkelen de media met uitspraken als “games zijn nieuwe culturele Zeitgeist”.

Toegegeven, Ik zie Adam Boyes wel als een level 39 Warlock in Destiny. Ik geloof ook dat de man uitstekende relaties heeft met diverse ontwikkelaars en uitgevers en dat hij en collega’s zich oprecht geïnspireerd voelt door indie developers. Ze moeten wel. Ze zouden nooit zo succesvol zijn als ze er geen woord van meenden.

En laten we wel wezen, Sony leverde andermaal een solide presentatie af. Horizon Zero Dawn en Uncharted 4 zagen er verbluffend uit, net zoals Street Fighter V en Firewatch. En dat Activision hun Call of Duty niet meer op de Microsoft conferentie vertoont spreekt boekdelen.

Want de PlayStation 4 beheerst ruim 50% van de consolemarkt. Met 22 miljoen verkochte consoles staat het een straatlengte voor op de Xbox One. En dat binnen nog geen twee jaar. Natuurlijk wil iedere partij daar deel uit van maken.

Dat doet Sony niet met loze hulzen. Ze hebben goed naar pers, publiek en ontwikkelaar geluisterd, weten hoe ze praten en vooral wat ze willen. Dus dan mag Andrew House zeggen dat de ‘PS4 voor altijd de toonaangevende console zal zijn’, ook al is niets zeker in deze industrie.

Er zit echter ook een keerzijde aan hun uitstekende PR. Een Sony Persconferentie voelt soms teveel aan als een kerkgang met juichende en (schijnbaar) huilende bezoekers. En het wil nog al eens wat zaken achter een rookgordijn verstoppen, die alleen getrainde (of cynische) ogen kunnen zien.

Zo gebruikt Sony vaak variaties op het woord exclusief. Exclusive for PS4 betekent precies wat het zegt. Console exclusive is een andere term voor game die ook op PC uitkomt. First on PS4 betekent dat de Xbox One de game later krijgt. Content exclusive betekent dat de PlayStation alleen extra missies e.d. krijgt en Beta exclusive... je begrijpt waar dit heen gaat.

Microsoft doet natuurlijk hetzelfde op zijn presentatie. We hoorden alleen veel vaker Exclusive for Xbox One dan Exclusive for PS4. Op de Sony persconferentie kregen we vooral veel Console, First, Content en Beta om de oren geslingerd.

Dat verhult dat de PS4 maar weinig exclusieve titels voor eind 2015 heeft. Tales of Zestiria, remasters van God Of War III en Uncharted, Dragon Quest Heroes, Risen 3, Everybody’s Gone to the Rapture en Until Dawn hebben een datum voor dit jaar en alleen de laatste zagen we op de presentatie. Persona 5 en Firewatch zouden in 2015 arriveren, maar gaan ze dat halen?

De andere titels op de persconferentie staan voor ‘2016’ of ‘nog aan te kondigen’ gepland. Uncharted 4 (Q1 2016) en Street Fighter V (maart 2016) komen nog het dichtste bij een datum. En als we ons bedenken dat Uncharted eigenlijk voor dit jaar was gepland doet dat vrezen voor de andere games.

Niets illustreert Sony’s situatie beter dan de grootste drie aankondigingen van de E3. Het opende sterk met de heropleving van The Last Guardian. Vervolgens hapten de fans naar adem toen respectievelijk de langgewenste remake van Final Fantasy 7 en ShenMue III op beeld verschenen.

Het toont aan hoe goed Sony naar zijn fans luistert. Het kent “de heilige gralen” van de gamers; de titels die zo lang in ontwikkeling zijn dat ze een soort legende zijn geworden. Deze weer tot leven wekken geeft de consolemaker enorm veel krediet.

Maar wanneer komen ze uit? De maker van The Last Guardian hoopt zijn game in 2016 uit te brengen, en bronnen als Eurogamer zeggen dat er vergeleken met 2011 niet veel is veranderd. Square Enix moet nog Final Fantasy XV en Kingdom Hearts III uitbrengen, titels die al heel lang in ontwikkeling zijn. We mogen van geluk spreken als we binnen drie jaar een glimp van FF7 zien.

Dan ShenMue III. Het was niet de game, maar de Kickstarter die op de persconferentie werd aangekondigd. Nu het doel van 2 miljoen (!) is gehaald gaat hij nu pas officieel in ontwikkeling. En dan nog zal Sony (deels) bijspringen om het te financieren. Verwachte datum: december 2017.

Sony weet hoe het op de lange termijn moet investeren. Toen de PS3 achterop liep, investeerde de consolemaker in getalenteerde developers, nieuwe titels en online services als PSN. Dat heeft zich uitbetaald in het enorme succes van de PS4.

Hun steeds sterkere relaties met uitgevers als Activision, Warner Brothers en Electronic Arts zal zeker zijn vruchten afwerpen in exclusieve titels. Het binnenhalen van heilige gralen zal bovendien meer PS4’s verkopen, wat opnieuw een aanzuigende kracht voor ontwikkelaars is.

Maar er zit een grens aan mooie beloftes. De grote exclusieve titels voor Sony dit jaar, The Order: 1886 en Bloodborne liggen al in de winkels. Eens raakt het geduld op. Daarom lijkt 2016, ondanks het magistrale succes van de PS4, paradoxaal een jaar van buigen en barsten te worden.

Sony kan zich een persconferentie als vorige week veroorloven. Eén keer weliswaar. Nog een jaar van loze beloftes, en weinig exclusieve titels, zal de consolemaker zich over de jaren lelijk opbreken. Voor een lange termijn is nog steeds een korte nodig. Vraag maar aan Nintendo.

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies