DirectX 12: Wat we tot nu toe weten

DirectX 12: Wat we tot nu toe weten

Flinke optimalisatie voor PC games

Vorig artikel Volgend artikel

Naast de HoloLens en het streamen van Xbox One naar PC en Tablets kwam Microsoft ook nog met de aankondiging dat DirectX 12 bijna klaar is. DirectX 12 zou "console-level efficiency" naar PC moeten brengen, wat resulteert in beter ogende games. Maar wat weten we eigenlijk nog meer van DirectX 12?

Tijdens SIGGRAPH in de zomer van 2014 toonde Intel de eerste demo van DirectX 12. In de demo ruim vijftigduizend unieke, losse kometen. De demo draaide op een Surface Pro 3 tablet. Het verhaal was duidelijk: DirectX 12 is veel efficienter dan DirectX 11.

sp3_dx11_dx12_power

Inmiddels heeft Microsoft veel meer uit de doeken gedaan over DirectX 12. Het gaat voornamelijk om een uitgebreide herziening van Direct3D, een API die wordt gebruikt om de grafische kaart aan te sturen. Direct3D 12 is veel efficiënter door "lower level abstraction". Dat houdt in dat instructies voor de GPU versimpeld worden, wat programmeurs meer controle geeft, waardoor zij ook meer optimalisaties kunnen doorvoeren.

Dat is ook terug te zien in de onderstaande grafiek. Aangezien de optimalisaties voornamelijk in Direct3D zitten, moeten we vooral naar het gele blokje kijken. Dan zien we inderdaad dat er een flinke vermindering in tijd is om iets uit te rekenen tussen de oude API (bovenste 4 threads) en de nieuwe (onderste 4).

2806.cpucompare

In games zijn deze optimalisaties niet geheel onbekend. Het gaat om een groot deel van de Xbox One API, wat een sterk aangepaste versie van de gewone DirectX 11 voor PC is. Onder andere Forza 5 (Xbox One, 2013) en het aankomende Fable Legends (PC / Xbox One, 2015) maken hier gebruik van.

Naast Microsoft zijn natuurlijk ook fabrikanten van grafische kaarten enthousiast. Parallel aan het DirectX 12 nieuws kondigde Nvidia haar nieuwe GPU line-up Maxwell aan. Hoewel DirectX 12 met veel DirectX 11 kaarten zal werken zullen alleen nieuwe kaarten de volledige DirectX 12 ervaring kunnen brengen.

Ondanks dat dit alles fantastisch klinkt moeten we er wel een korreltje zout bij nemen. Allereerst weten we niet hoe groot de impact van die optimalisaties zal zijn. Microsoft zegt dat het voor ruim 50% voor alle games geld, wat een flinke claim is. Uit metingen blijkt wel dat het AMD is gelukt om met Mantle (een soortgelijke optimalisatie die al wordt toegepast) flinke verbeteringen teweeg te brengen.

Hoeveel optimalisatie we daadwerkelijk gaan krijgen en of dat toch ten koste gaat van een nieuwe grafische kaart weten we op dit moment simpelweg niet. In ieder geval is wel duidelijk dat er flink wat vooruitgang plaatsvindt op gebied van grafische technologie. DirectX 12 is daarin slechts een van de vele spelers.

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies