Destiny: even het pispaaltje van de games

Destiny: even het pispaaltje van de games

Bungie en Activision kunnen niks meer goed doen als het om Destiny gaat

Vorig artikel Volgend artikel

Het zou vandaag, op de traditionele Bungie Day (7/7) een waar feest moeten zijn voor Destiny, maar het heeft de laatste tijd niet helemaal meegezeten. Op Reddit wordt al een tijdje gezegd dat de PR-medewerkers van Bungie, met community manager 'Deej' voorop, vermoedelijk al aan allerlei anti-stress medicatie zitten, want wie ook z'n bek opendoet over Destiny de laatste tijd, het valt verkeerd. Eerst was er het gedoe over de nieuwe expansie The Taken King, die tot ieders afgrijzen een speciale collector's edition had, waar ook digitale spulletjes inzaten die nergens anders te krijgen waren. Het probleem? die editie is vrij prijzig, en behelst de basis game, alle DLC tot nu toe én het nieuwe spul. Oftewel: als je als superfan die nieuwe dansjes en emblemen wilde hebben, moest je alles dat je al had nóg een keer kopen.

Dat kon natuurlijk niet, een situatie die nog eens verergerd werd doordat creative director Luke Smith (een oud-journalist, die dus wel beter had moeten weten) een aantal pikante uitspraken deed tegenover de pers over de situatie die nogal neerbuigend overkwamen op de fans. Nu hebben die fans -eerlijk is eerlijk- sowieso nogal lange tenen, dus het is niet verwonderlijk dat ze meteen actie eisten van Bungie en Activision. En die kwam er: de extra digitale spulletjes (9 in totaal) komen nu ook apart beschikbaar, voor het luttele bedrag van €20. Inderdaad, dezelfde prijs die je betaalt voor een kleinere expansie als The Dark Below of House of Wolves. Gek genoeg zijn de protesten daarmee verstomd, maar dat was misschien ook omdat er al een nieuwe boosdoener was: Red Bull.

De actie die Red Bull aan het doen is met Destiny is niet heel ver gezocht: de game is ondanks alles toch populair en het koppelen van een ander product met een game is niks nieuws: bij eerdere Halo-games kon je bijvoorbeeld ook een experience boost krijgen als je maar genoeg Doritos kocht. De deal bij Destiny is ongeveer hetzelfde: je koopt een blikje Red Bull, en je krijgt daarmee een item waarmee je 30 minuten lang extra experience krijgt én de toegang krijgt tot een exclusieve quest in de nieuwe expansie. Op zich niks mis mee, maar doordat iedereen toch al op koken stond werd dit ook weer een ding; het bewijs dat Bungie niet bezig was met de fans en alleen maar probeerde veel geld te verdienen over de rug van diezelfde fans.

Erger nog was dat de actie alleen maar liep bij 7-11 in Amerika, waardoor de internationale Guardians geen enkele kans zouden hebben om die quest te spelen (of die actie wereldwijd wordt opgezet is op dit moment niet duidelijk, maar de kans is vrij groot) en dus was de boot aan. De oplossing? de wedstrijd hacken. Er zat namelijk een vrij onnozele loophole in de wedstrijd, namelijk dat je alleen maar een code hoeft in te vullen en dat die bestaat uit alle cijfers en zo'n 3 verschillende letters. Vreselijk gemakkelijk om te raden dus, en zodoende zijn hordes mensen codes weg aan het geven aan Jan en alleman die eigenlijk nog van een (gekocht) blikje moeten komen. Niet leuk voor diegenen die met dat doel een blikje van het bocht kopen en dan ook nog eens bedrogen uitkomen. Het is dus één grote clusterfuck, als je tenminste de forums moet geloven waar de meeste sites hun nieuws vandaan trekken, maar in realiteit is het allemaal niet zo'n groot probleem.

RedBull2

Alles bij elkaar genomen is er veel negativiteit richting Destiny, gek genoeg vooral door de mensen die het religieus blijven spelen. Het is op de een of andere manier alsof iedereen het wel makkelijk vindt om te kakken op de game, omdat er van begin af aan al (te) veel hype is geweest en zoveel mensen teleurgesteld waren over wat Destiny wél was. Als je al spelend een beetje rondvraagt vindt het gros van de spelers het wel allemaal best en wachten ze eigenlijk gewoon rustig totdat The Taken King straks in september uitkomt. Want dan wordt er een van de reële problemen van Destiny aangepakt: te weinig content. Je kunt zeggen dat je na het kopen van nóg een expansie veel betaald hebt voor wat je allemaal krijgt, maar voor de mensen die er al tientallen of zelfs honderden uren in hebben zitten is de investering al lang terugbetaald.

En voor wie het allemaal vanaf de zijlijn heeft meegekregen: de Legendary Edition van Destiny die tegelijkertijd met The Taken King uitkomt is toch geen slechte deal: de game én alle drie de expansies voor de prijs van één game. Je bent er dan wel niet bij geweest voor de kinderziektes, maar je krijgt er wel een inmiddels heel complete game voor terug. Het zit de game niet mee qua nieuws op zit moment, maar we zijn nog niet van Destiny af, zoveel is zeker.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies