De historische correctheid van Assassins Creed Unity

De historische correctheid van Assassins Creed Unity

Ubisoft's Maxime Durand zorgt dat alle Assasins Creeds historisch correct zijn

Vorig artikel Volgend artikel

Liefhebbers kijken uit naar 13 november aanstaande, dan komt de nieuwe Assassins Creed genaamd Unity uit. 

Wat we tot nu toe gezien hebben ziet er geweldig uit, Parijs tijdens de Franse Revolutie met een adembenemende schoonheid. Maar naast de gameplay is ook heel veel aandacht besteed aan de historische correctheid van het spel. 

Maxime Durand is bij Ubisoft verantwoordelijk voor de historische aspecten van Assassins Creed sinds 2010. Geschiedenis en specifiek de details die kloppen zijn belangrijk. Iedereen betrokken bij de ontwikkeling van het spel moet weten hoe het er toen uitzag, wat voor atmosfeer er hing om het spel zo realistisch mogelijk te maken.

Deze wetenschap geeft je niet alleen een geweldige game maar een kijkje in hoe het leven in Parijs was tijdens de Franse revolutie. 

Ver jaar geleden is het werk aan Unity begonnen. In eerste instantie ging veel aandacht uit naar de next gen consoles en hoe multiplayer moet worden gebouwd. Na deze technische horde verschoof de aandacht meer naar de historische zaken. 

Dat gaat verder dan alleen maar een archief induiken. Hoe moet je datgene wat je vindt, interpreteren? Je moet weten wie het schreef en waarom. Veel informatie had een lading en een bedoeling, zo is veel geschreven om mensen te overtuigen dat de monarchie slecht was en de revolutie goed.

Parijs is in het spel opgedeeld in zeven verschillende delen die allemaal een eigen atmosfeer hebben en inwoners. Tot op de graffiti op de muren, allemaal is het gebaseerd op historisch onderzoek. Alles om je het gevoel te geven dat je echt in Parijs bent.

Naast de mensen van Ubisoft werd ook hulp gevraagd aan onderzoekers zoals Dr Jeam Clement Martin (Sorbonne Paris)  en Prof. Laurent Turcot (Universiteit van Quebec). Zij hielpen om de sfeer van Parijs in de 18e eeuw zo realistisch mogelijk na te maken. Dr Martin heeft zelfs gezorgd dat enkele verhaal lijnen anders werden om het spel meer in balans te brengen.  

Het leven in de stad haal je niet uit archieven maar uit schilderijen en gravures. Uit het werk van de kunstenaar Nicolas-Jean-Baptiste Raguenet werden details gehaald over het dagelijks leven. Gelukkig hebben we nog geen geur bij games want  Parijs rook niet zo lekker in die tijd, net zoals andere grote steden.

assassins-creed-unity-gameplay
assassins-creed-unity-historie

Volgens Turcot geven videogames mensen de mogelijkheid om een gevoel te krijgen hoe het leven in een bepaalde stad en een bepaalde eeuw is.

Als persoonlijke aanvulling daarop: met name game engines kunnen ons helpen om geschiedenis levend te maken, met name door de combinatie van allerlei historische bronnen. Een stad als Amsterdam komt niet alleen tot leven door een afbeelding maar ook door audio, verhalen, kranten en muziek (meertens instituut) uit die tijd. Als je kijkt naar het centrum van Amsterdam dan is er toch grotendeels het zelfde qua layout. Haal de tijdsgerelateerde elementen eruit en het geeft al een beetje het gevoel van vroeger.

Om weer terug te gaan naar Assassins Creed Unity verhaal, Dr Durant werd onlangs benaderd door een student die zijn Master thesis (scriptie) wilde schrjven over hoe Assassins Creed de geschiedenis weergeeft.

Een meer uitgebreid artikel vind je op: Co.Create

Met dank aan De Digitale Archivaris voor de tip over Assassins Creed Unity

Meer content

Rob Blaauboer

Rob schrijft over innovatie, vernieuwing en eigenlijk alles wat hem interesseert. Hij speelt verder games vanaf het eerste begin. Nieuwsgierigheid is wat...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies