Gaming18.08.2015

Dark Souls 3 dendert mooi door


Gamescom demo belooft een pijnlijke maar prachtige toekomst voor de serie

Sinds ik ooit een geïmporteerde Demon’s Souls in mijn PS3 stopte en hopeloos verliefd werd op From Software’s volstrekt onbekende donkere actie-RPG is er nogal wat veranderd. We zijn inmiddels drie games en een hoop DLC verder (twee, als je Bloodborne niet meetelt) en een Souls-game is inmiddels een big deal geworden. En terecht.

Of je nu met een zwaard en schild of, pijl en boog of magie vecht, je krijgt geen meter gratis in de Dark Souls games en zelfs de ‘gewone’ vijanden zijn dodelijk als je even niet oplet, om nog maar te zwijgen van de eindbazen, die de meeste gamers die opgegroeid zijn na de genadeloze jaren ’80 tot waanzin drijven. Nu is het eindelijk tijd voor een PS4-versie van het universum en na een veel te kort half uurtje spelen op Gamescom heb ik goed nieuws en slecht nieuws: Dark Souls 3 is precies wat de fans van de serie hoopten te zien.

We kregen in de presentatie op de beurs te zien dat From Software veel moeite heeft gestoken om het vechtsysteem nog verder te verfijnen. Voorop daarin staan de nieuwe Weapon Arts, waarmee je elk wapen op een secundaire manier kunt gebruiken voor zwaardere aanvallen, als je bereid bent je verdediging op te geven. Het ziet er in elk geval gaaf uit, met speciale stances voor elk wapen en zwaar verschillende speciale aanvallen, afhankelijk van of je een snelle Scimitar of een zwaar Great Sword in handen hebt.

Er viel nog niks te toveren in deze demo, maar men beloofde dat ook daar wat vernieuwingen aan komen, waar we vermoedelijk meer over zullen horen naarmate we dichterbij de releasedatum (voorjaar 2016) van Dark Souls 3 komen. Ook de secundaire wapens zoals bogen zijn onder handen genomen, zodat je nu opeens midden in een verwoed gevecht uit de hand een pijl kunt schieten naar een vijand, iets dat voorheen niet mogelijk was. Het zorgt er allemaal voor dat de gevechten nog intenser kunnen worden.

Lodeleth is verlaten, uitgestrekt en helemaal te onderzoeken.
Lodeleth is verlaten, uitgestrekt en helemaal te onderzoeken.

Ik kreeg daar tijdens het spelen een mooi voorbeeld van, toen ik me door het eerste gedeelte van The Wall of Lodeleth (het vermoedelijke eerste gedeelte van de game, gezien de gelijkenis met gebieden als Undead Burg of Boletaria) heen sloeg. Er zitten natuurlijk naast de draken, ondoden en ander gespuis ook weer de beruchte ridders in het gebied, en die waren niet bang van mijn pogingen om mijn zwaard kunstig te gebruiken. De eerste die ik tegen kwam herkende mijn speciale stance…en deed gewoon hetzelfde. Het gevolg kun je raden, want ik vond het alleen maar gaaf om zware aanvallen te kunnen doen die wat lang opladen, maar hij wist natuurlijk wél hoe lang het precies duurt voordat je slaat. You Died.

Het werd natuurlijk nog erger op het moment dat ik met de luttele minuten die ik nog had om te spelen langs alles door rende (die tactiek werkt op de korte termijn nog steeds, gelukkig) en al Estus gulpend de veel te grote deur openmaakte die bewaakt werd door de twee ridders die ik net de achterkant van mijn harnas had laten zien. De Dancer of the Frigid Valley (die namen altijd!) was een bijna in slow-motion bewegend monster, een soort uitgerekte mensachtige die me gek genoeg wel overal wist te vinden met haar (?) vlammende zwaard, waarbij meteen opviel dat het vuur de vloer in brand zette waar het was geweest en dat de vlammen, as en wat er verder nog bij komt kijken prachtig afleidden van het gevecht dat ik in eerste instantie natuurlijk verloor.

Deze vriendelijke jongen zat ook in de demo. Snedig. Leuke buurt ook.
Deze vriendelijke jongen zat ook in de demo. Snedig. Leuke buurt ook.

Na een volstrekt onverantwoorde speedrun heb ik het nog een keer kunnen proberen, maar terwijl ik aan het genieten was van het feit dat er een tweede zwaard ten dans kwam werd ik er uit gebonjourd bij Bandai-Namco. Met excuses, want het is niet dat ze me niet gunden om mijn eindbaas-poging af te maken, maar de hele beurs lang stond het rijen dik bij de stand (de Business-stand!) om alsjeblieft Dark Souls 3 te kunnen mogen spelen en dus stonden er al weer mensen te trappelen aan de deur. Zo blijkt: steeds meer mensen komen er achter dat het wel wat heeft om moeite te moeten doen voor je overwinningen, en Dark Souls 3 gaat de traditie weer in stijl voortzetten van wat ik kon zien. Had ik nog maar een half uurtje…

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.