All Random Deathmatch maakt Dota 2 nog leuker

All Random Deathmatch maakt Dota 2 nog leuker

Nieuwe gamemode blijkt grote toevoeging voor Dota 2

Vorig artikel Volgend artikel

Dota 2, wat zal ik er eens over zeggen. Voor de mensen die niet bekend zijn met deze game: Dota 2 is een zogeheten MOBA, een Multiplayer Online Battle Arena waarin spelers een held kiezen en zo de torens en uiteindelijk de basis van hun tegenstander proberen te vernietigen. De game is nog veel complexer dan dat, maar het bovengenoemde is de absolute basis. Er is maar een level en eigenlijk gebeurt er altijd ongeveer hetzelfde, alleen dan met andere personages. De nieuwe gamemode All Random Deathmatch maakt daar echter verandering aan en is zo een grote aanwinst voor de game.

All Random Deathmatch verandert namelijk een van de basisconcepten van de game. Normaal gesproken kiezen spelers hun held, de gamemode bepaalt welke helden of uit hoeveel helden er gekozen mag worden. Bij All Random Deathmatch is dat anders. De speler krijgt een willekeurige held toegewezen, zoals in de al bestaande mode All Random, maar in tegenstelling tot die gamemode is de willekeurig toegewezen held niet gedurende de hele wedstrijd, maar totdat je doodgaat. Als een speler doodgaat krijgt hij weer een nieuwe willekeurige held toegewezen.

Naast de helden is er nog een van de basisconcepten anders in deze gamemode: de duur van een wedstrijd. Alle andere gamemodes gaan namelijk uit van het vernietigen van de vijandelijke basis, pas als dat is gebeurt eindigt de game. Het zou dus best kunnen dat een game twee uur duurt waarin honderden kills worden gemaakt. In deze gamemode is dat niet zo. Elk team krijgt 40 respawns, wat betekent dat als een 45 kills heeft gemaakt de game is afgelopen. Uiteraard eindigt de game ook als een basis voor dat moment wordt vernietigd.

techies1-720x405
Ook nieuw is deze held: Techies. Hij kan (voor de vijand) onzichtbare landmijnen plaatsen.

De nieuwe gamemode verandert dus een aantal basisconcepten van de game waardoor er het gevoel van 'iets nieuws' komt aan een game waar vele spelers al honderden uren in hebben gestopt. Teams veranderen constant wat een totaal nieuwe dynamiek toevoegt aan de game. Onderlinge combo's zullen enkel per toeval bestaan, waardoor een team niet de overhand krijgt door een paar goed gekozen (of toegewezen) helden te hebben. 

Het economische aspect verandert ook. Veel duurdere, zogenoemde late game items zijn alleen handig bij een bepaalde held, je moet de items die je koopt dus zo algemeen mogelijk indelen. En dat is best lastig: je hebt maar zes plekken in je inventory. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld de Aghanim's Scepter. Dit item versterkt de zogeheten ultimate ability van een aantal helden. Bij deze helden is dit item dus écht nodig, maar bij helden waarbij de ultimate niet wordt geüpgraded geeft dit item slechts een kleine bonus, te klein eigenlijk om de kosten en een van de zes plekken in de inventory te verantwoorden.

Zo biedt All Random Deathmatch tal van nieuwe tactische mogelijkheden die Dota 2 voor ervaren spelers weer helemaal nieuw maken. Nieuwe spelers zullen hier overigens ook plezier van hebben: de kans dat iemand met alle helden overweg kan is vrij klein, een paar fouten uit onwetendheid zullen dus sneller worden vergeven.

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies