Social Media09.12.2011

In 3 stappen een goede Facebook pagina voor je bedrijf


in-3-stappen-een-goede-facebook-pagina-v.jpg
in-3-stappen-een-goede-facebook-pagina-v.jpg

Steeds meer grote en kleine Nederlandse organisaties vinden de weg naar Facebook en willen op deze manier in contact blijven met hun bestaande klanten en nieuwe klanten ontdekken. Maar ondanks deze groei ontbreken er nog veel organisaties. Dit bleek ook uit de eerder uitgebrachte Facebook Monitor, waar veel grote merken nog in ontbreken.

Maar ondanks de goede inspanningen maken veel organisaties nog dezelfde fouten. Met de volgende 3 eenvoudige stappen kan je bedrijf al een goede eerste stap op Facebook zetten.

Stap 1: Maak een pagina en ontwerp een goede profielfoto

Facebook biedt bedrijven de mogelijkheid om zichzelf te promoten. Dit kan via een Facebook pagina voor je bedrijf. Dus geen ‘persoonlijk profiel’. Om een Facebook pagina voor je bedrijf te beginnen, moet je een aantal stappen doorlopen. Het is belangrijk om een pagina aan te maken via http://www.facebook.com/pages/create.php. Kies een goede naam die bij je bedrijf past en besteedt aandacht aan de informatie bij ‘Over (about)’. Deze tekst wordt namelijk geindexeerd door Google en zien mensen als eerste wanneer je pagina gedeeld of geliked wordt. Richt je pagina in en ontwerp een goede profielfoto die in lijn is met je huisstijl of bijvoorbeeld een lopende actie (de maximale afmeting is 180 x 540 pixels).

Stap 2: Maak een welkomstab

Het voordeel van een Facebook pagina voor je bedrijf is de mogelijkheid om een ‘welkomstab’ (lees: likegate) aan te maken. Uit onderzoek blijkt dat hiermee de kans verdubbelt dat iemand op ‘vind ik leuk’ drukt. Daarbij zorgt het direct voor herkenbaarheid en weten mensen wat ze kunnen verwachten op de pagina. Eigenlijk kun je dit zien als een soort introductie van de pagina. Teksten als “blijf op de hoogte van …” of “ontvang het laatste nieuws over …” kunnen hier vermeld worden.

Een goede welkomstab bevat in ieder geval de volgende onderdelen:

1. Tekst met uitleg wat mensen kunnen verwachten

2. Nodigt uit om op ‘vind ik leuk’ te drukken

3. Bevat eventuele koppelingen naar andere webadressen of social media profielen van het bedrijf

4. Een duidelijk en herkenbaar ontwerp in de huisstijl van het bedrijf

Let op: stel deze pagina via ‘info bewerken’ en ‘toestemming beheren’ in als ‘standaard tabblad’

Stap 3: Maak een contentplan

Nadat de pagina is aangemaakt en er beeldmateriaal geplaatst is, moet de doelgroep voorzien worden van informatie. Om een echte band met de doelgroep tot stand te brengen is er meer nodig dan alleen een pagina. Het is van belang dat je nadenkt over de informatie die je met je doelgroep wil delen en er moet een duidelijke lijn zitten in de soort content die je plaatst. De berichten moeten de ‘fans’ immers aanspreken. Het is van belang dat de fans reageren op de content die geplaatst wordt.

Doordat 90% van de gebruikers niet meer terugkeert naar een Facebook pagina zodra ze op ‘vind ik leuk’ hebben gedrukt, is de juiste en relevante content essentieel. Dit is zichtbaar in het nieuwsoverzicht. Kies daarom voor de volgende vormen van content: video, foto, polls, stellingen en artikelen.

Zorg voor regelmaat in de plaatsing met behulp van een contentplan. Content is een belangrijke succesfactor, want wanneer de content bezoekers aanspreekt zullen ze eerder geneigd zijn om vaker terug te komen en is de kans groter dat ze de berichten delen en zien op hun prikbord. Facebook ziet dit als een van de belangrijkste factoren.

Mijn tip is om de tijd te nemen voor deze 3 stappen en vraag jezelf goed af welke plaats Facebook kan innemen in je totale middelenmix! 

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt