​De ‘P’ van Pionier

​De ‘P’ van Pionier

Vorig artikel Volgend artikel

Stel dat  Google, Amazon of Virgin jouw branche betreden. Ga je dan verder met dezelfde ingezette strategie of ligt de focus op transformeren? Alarmbellen klinken ongetwijfeld op zo’n moment. Maar sta je ook stil bij de slimme koppen die vier hoog achter op een nieuw idee broeden?

Change is here to stay, je kunt er maar beter aan wennen. Het is een constant spel van groeien, krimpen of transformeren. Het liefst groeien natuurlijk en daar gaat het Grote Marketing Congres dit jaar over.

Het gaat over nieuwe markten, nieuwe plannen, nieuwe insights, nieuwe data en nieuwe uitdagingen. Er wordt gezaagd aan poten en gerammeld aan fundamenten. Op het gebied van de klassieke 5 P’s is de afgelopen jaren veel veranderd. Merken worden tot digitale transformatie gedwongen om te kunnen overleven.

De meeste producten en diensten krijgen regelmatig een update of extra feature. Maar het vergt lef om aan de basis van het product te sleutelen. De merken die dit doen blijven marktleider in hun werkveld en hebben geen last van de nieuwe spelers die hun markt betreden.

Veranderingen in de 5 p’s

Elk van de 5 P’s heeft afgelopen jaar wel grote omschakelingen in de markt meegemaakt. Bij product bijvoorbeeld zijn we inmiddels gewend aan regelmatig updaten of extra features toevoegen. Het vergt echt lef om aan de basis van het product te sleutelen. Kijk naar de komst van 3D-printing. Heeft jouw klant straks een product on-demand of sterker nog..bouwt hij het product zelf?

Amazon  domineert de prijs van fysieke boeken. Of wordt bijvoorbeeld je autoverzekering straks goedkoper als je netjes rijdt?

Plaats is één van de ‘P’s die steeds minder uitmaakt door de komst van mobile. Door bedrijven als Square is je iPhone een pinautomaat. En Foursquare is je persoonlijke gids door steden.

Promotie wordt steeds minder plat. Er verschijnen continu nieuwe formats. Amazon verstuurt exclusieve deals via Snapchat. Coolblue laat via videocontent zien dat ze de producten snappen en ook nog humor hebben.

En de laatste ‘P’ in het rijtje: personeel. Een service als ÜberPop maakt van iedereen met een mobiele telefoon een taxichauffeur voor een uur. Een dienstverband was zelden zo flexibel.

Klassieker

De 5 P’s mogen dan een redelijk klassiek gegeven zijn, ze bieden goede aanknopingspunten om het komende jaar aan de slag te gaan met groei. Welke kansen zie je? Op welke plek staat jouw product volgend jaar, en belangrijker nog: waar anderen nog niet staan? Hoe flexibel ga je pricen als je je klant persoonlijk kunt tracken? Kijk om je heen en verander die P.

Wil jij naar Het Grote Marketing Congres van Adformatie?

Beantwoord deze vraag, en maak kans op twee kaartjes: welke van de 5P’s biedt komend jaar de meeste kansen voor innovatie/disruptie? 

Deze blogpost is geschreven door Stephanie Legué, copy writer.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies