Emerce Etravel congres: Het optimaal bedienen van de reiziger

Emerce Etravel congres: Het optimaal bedienen van de reiziger

Vorig artikel Volgend artikel

Afgelopen week werden tijdens het Emerce Etravel event de nieuwste trends en ontwikkelingen in de reiswereld getoond. Vraagstukken rondom het succesvol gebruiken van data en het ontwikkelen van goede social media campagnes werden aangekaart door een interessant portfolio aan sprekers.

Het congres werd geopend met een keynote van Andy Owen Jones van BD4Travel. In deze keynote werd dieper ingegaan op hoe bedrijven met behulp van big data de consument gericht van dienst kunnen zijn. Jones sloeg een brug naar films als Blade Runner en Minority Report waarbij data momenteel een zeer grote rol heeft ingenomen. Volgens Jones hebben veel bedrijven de meeste data al voorhanden, maar wordt dit nog niet optimaal benut. Anonieme gebruikers laten tijdens een oriëntatieproces sporen achter wat kansen biedt voor veel bedrijven in de reiswereld.

Tessa aan de Stegge van Cherrypicker liet in haar presentatie de verschuiving van storytelling naar contentmaking zien. De invulling van een vakantie veranderd. Zo stijgen de zogenoemde 'Escape to enrich' vakanties met een hoog belevingsgehalte waarbij de consument zichzelf kan verrijken. Hierbij speelt het 'personal branding' aspect een grote rol. Een voorbeeld zijn de Adult Summer Camps in Amerika waarbij volwassenen leeftijdsgenoten kunnen ontmoeten en even kunnen ontsnappen aan de dagelijkse hectiek. Ook 'Glamping' is volgens Tessa verschoven van een trend naar een ontwikkeling.

Het belang van social media voor travel werd verder benadrukt door Sander van der Kraan tijdens zijn sessie over social e-commerce campagnes zonder negatieve reacties. Sander gaf voorbeelden van bedrijven die offline campagnes overnemen op hun sociale kanalen. Hierbij is de kans groot op het 'kapotte bushok effect' waarbij de barst steeds groter wordt. Het succes van een social media campagne ligt deels in custom audience targeting, waarbij bijvoorbeeld bestaande klanten andere aanbiedingen en content krijgen dan prospects. Door deze relevantie krijgt de consument een uniek aanbod afgestemd op zijn/haar behoeften.

In de middag gaf Duncan Barraclough inzicht in de laatste trends op het gebied van consumentengedrag. Uit onderzoek van Travelport is zichtbaar dat het aantal boekingen weer langzaam toeneemt. In Noord-Europa heeft Travelport een groei van 2% geconstateerd. Stedentrips en riviercruises zitten in de lift. Ook de boekingen bij OTA's nemen toe. Op dit gebied is een interessante ontwikkeling gaande. Zo blijkt uit de gegevens van Travelport dat Booking.com stijgt in marktaandeel. Het marktaandeel van Expedia is ten opzichte van vorig jaar hetzelfde gebleven. Tegelijkertijd zijn er veel nieuwe toetreders die gezamenlijk een steeds groter deel van de markt nemen.

IMG_20140612_150011

Ook bij airlines is er een interessante ontwikkeling waar te nemen. De low cost airlines groeien fors. De voorspelling van Ryanair is dat deze airline de komende jaren zo'n 40% zal groeien. Daarnaast is er waar te nemen dat de consument naast prijs ook waarde hecht aan tijd. Volgens Barraclough kun je de kwaliteit van airlines verdelen in lowcost, middenklasse en luxe. De lowcost aanbieders spelen alleen in op prijs en hierbij kan het voorkomen dat klanten bijvoorbeeld een lange stopover hebben voor het laagste tarief. In veel gevallen is de klant bereid om tegen een meerprijs de middenklasse te kiezen die Barraclough omschrijft als 'Pricespan C'.

Etravel 2014 was een dag vol nieuwe ideeën en inspiratie. De social media managers, data-analisten en online marketeers in travel kunnen aan de slag om het reisaanbod nog beter af te stemmen op het individu.

© Fotolia

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies