SXSW: Gesture devices: Lokaal versus Globaal

Vorig artikel Volgend artikel
SXSW: Gesture devices: Lokaal versus Globaal

De Xbox Kinect, de Motion Leap, en in de nabije toekomst de Myo; dat gesture controlled devices hot zijn is nieuws van gisteren. Want we zitten alweer op het puntje van onze stoel om uit te vinden wat de volgende ontwikkelingen zijn. En nu de hype wat vervaagd is, kijkt iedereen met een meer kritische blik naar de werking van deze technologie. Zo ook hier in Austin.

Kelly Goto deelde als eerste haar gedachtegoed met ons. Onder de functie-titel ‘Design Etnographer’ onderzoekt Kelly gedragingen in verschillende culturen. ‘Hoe gaan we om met culturele verschillen tussen gebaren en hoe kunnen we deze toepassen op de ontwikkelingen van gesture devices?’, luidde haar vraag. Ze presenteerde tijdens de lezing een interessante studie die aantoont hoe gebaren per land verschillen. Het resultaat is mindblowing.

Want wie had gedacht dat Nederland één van de landen is dat de meest afwijkende gebaren gebruikt? Bijvoorbeeld het vormen van een T met je handen, om 'pauze' uit te beelden. Blijkbaar is dit voor de rest van de wereld nogal vreemd, maar na uitleg van de symbolische 'Time-out' toch ook eigenlijk logisch, aldus Kelly. Ze was dan ook compleet gebiologeerd door de rij Dutchies in de zaal die haar verhaal enthousiast zat te beamen.

Dat gebaren lokaal van elkaar verschillen is op meerdere momenten vandaag als complexiteit bewezen. Een eerdere presentatie van Microsoft illustreerde hoe we in de toekomst met behulp van gesture devices, gebarentaal voor doven kunnen vertalen. Voor mensen die dat niet kunnen. Voor hele praktische, nuttige toepassingen, zoals een doktersbezoek. Het feit bestaat echter dat ook gebarentaal voor doven lokale interpretaties kent. Hoe hiermee om te gaan is dus zeker food for thought.

Maar er is ook een verandering gaande. Langzaam maar zeker vormt de technologie die we ontwikkelen nieuwe standaarden. Standaarden die wereldwijd geadopteerd worden. Tech leert ons. Denk maar aan de iPhone of Playstation. Het heen en weer pingpongen van gebruikersfeedback en de toepassing nieuwe technologiën zorgen uiteindelijk voor een meer homogeen interactiemodel. Eentje dat de hele wereld zich aanleert. Want technologie is kicke. Zo ook gesture devices.

De vraag van Kelly had dan ook geen éénduidig antwoord. Ontwikkelen, testen en innoveren blijft key voor goede UX. En wat gesture devices betreft: wie weet, over 10 jaar, hebben we onze Minority Report. Time will tell.

Deze blogpost is geschreven door: Laura Legué, Tam Tam.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies