Events21.03.2012

GA User Conference 2012: Conference Day


ga-user-conference-2012-conference-day.jpg
ga-user-conference-2012-conference-day.jpg

Vandaag (woensdag 21 maart) was de eerste dag van het jaarlijkse Google Analytics User Conference (GAUC). Dit evenement wordt voor de 3e keer gehouden en het is de eerste keer dat het over 2 dagen verdeeld is. Vandaag was de zogenaamde “Conference Day” met (internationale) sprekers in de vorm van keynotes en daar tussendoor zelf te kiezen sprekerssessies van Google Analytics partners.

Deze eerste “Conference Day” is een interessante dag gebleken met vooral interessante inzichten in waar Google Analytics naar toe gaat. Denk hierbij aan nieuwe features, maar ook het feit dat Google Analytics het plan heeft een grote shift te maken waarbij de focus wordt verplaatst van bezoek (sessies) naar bezoekers (klanten).

De dag begon met een keynote over de nieuwe feature van Google Analytics m.b.t. Social Media. Google heeft deze feature 20 maart gelanceerd en gedurende de presentatie gaf de spreker inzicht in de mogelijkheden. Ik kan hier alles puntsgewijs opvoeren, maar ik adviseer je zelf te kijken in Google Analytics en de rapportages door te lopen. Ook het officiële artikel op het Google Analytics weblog geeft je voldoende info. In elk geval interessant om te zien welke inzichten de nieuwe rapportages geven. Tevens nog een uitdaging voor Google om de sociale activiteiten (like, +1, etc.) op de website ‘automatisch’ bij te houden i.p.v. de huidige manier waarin specifieke code moet worden toegevoegd bij de sociale buttons.

Aan het woord kwam ook Paul Muret. Nu al lange tijd werkzaam bij Google, maar toch het meest bekend als de oprichter van Urchin; de basis van Google Analytics. Muret gaf inzicht in enkele productupdates:

  • Social reports (zie hierboven)
  • Attribution modelling: Dit is een toevoeging op de conversie-attributie rapporten, die voorlopig eerst beschikbaar worden gemaakt voor Premium Users van Google Analytics. Hiermee kunnen waarden/percentages worden gehangen aan de kanalen die bijdragen aan de uiteindelijke conversie. Google heeft hiervoor 5 modellen voorgedefinieerd. Bijv. last-click counts, first-click counts, etc. Echter is er ook een ‘custom model builder’ waarmee de gebruiker diepgaand een eigen attributiemodel kan definiëren.
  • Flow Visualisatie: hierin een update, want ook Events (gebeurtenissen) zijn hierin nu opgenomen en het is mogelijk om verschillende databereiken met elkaar te vergelijken.
  • Realtime Reporting: is ook uitgebreid met nieuwe features, zoals de ‘drilldown’ die nu mogelijk is om dieper in de realtime reporting te duiken. Erg gaaf is ook dat conversies nu realtime zullen worden gerapporteerd!
  • Tevens heeft Google gehoor gegeven aan de gebruikers en de mogelijkheid om PDF’s te exporteren weer beschikbaar te maken.

Muret geeft aan dat Google continue bezig zal blijven met het verbeteren van de huidige rapporten en features en ook het ontwikkelen van nieuwe features.

De laatste spreker van de dag was ook een Google-medewerker en hij ging in op “Customer Centric Analytics Platform”. Dit is een ontwikkeling die gaande is binnen Google Analytics waarbij er een grote verandering gaat plaatsvinden in de manier van ’tracking’. Het is namelijk de bedoeling de huidige situatie van “user side” tracking aan te passen naar “server side” tracking. Dit moet ervoor zorgen dat de afhankelijkheid van cookies zal worden beperkt en ook de meer complexe tracking eenvoudiger worden gemaakt. Bijvoorbeeld het tracken over verschillende domeinnamen, verschillende devices, etc. Google zegt reeds een werkend model te hebben bij YouTube, maar is toch ook zelf nog niet zeker of deze ontwikkeling positief is voor de gebruiker. Er wordt namelijk heel specifiek feedback gevraagd aan de toehoorders wat zij ervan vinden. Er wordt positief, maar ook sceptisch gereageerd. Het grootste probleem is namelijk dat Google vooral wil gaan werken met unieke ID’s vanuit de klant (Google Analytics gebruiker). Dit is mogelijk wanneer deze gebruik maakt van bijvoorbeeld een loginonderdeel op de website. Dat unieke ID kan gebruikt worden in de nieuwe vorm van tracking.

Laat mij voorop stellen dat ik geen technicus ben en het bovenstaande zo goed mogelijk heb proberen te verwoorden. Zijn er lezers die hier meer of aanvullende info over hebben dan wil ik je vragen deze in de comments te plaatsen. Dank!

Al met al een geslaagde eerste dag waarin vooral enkele nieuwe features mijn aandacht hebben getrokken. Morgen de “Training Day” waarin de deelnemers in de vorm van workshops de Google Analytics kennis kunnen vergroten.

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

Verder lezen over Google

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)