Events26.09.2010

Cory Doctorow – DRM is slecht voor de toekomst van uitgeven.


cory-doctorow-drm-is-slecht-voor-de-toek.jpg
cory-doctorow-drm-is-slecht-voor-de-toek.jpg

Op de derde en laatste dag van Picnic verschijnt Cory Doctorow (@doctorow) na een korte vertraging het podium in de Lecture Room. De science-fiction schrijver is hier om zijn visie te geven op het veranderende landschap van uitgeven en copyright. Doctorow is een succesvol auteur met titels als Little Brother, For the Win en Makers. Deze laatste titel is zojuist in de Nederlandse vertaling verschenen. Doctorow heeft naast zijn auteurschap een verleden als coordinator bij de Electronic Frontier Foundation, mede-oprichter van de Open Rights Group in de UK en is hij één van de oprichters van het eclectische en langlopende weblog Boing Boing.

In zijn presentatie vertelt Doctorow zijn verhaal rondom zijn eigen successen met het gratis weggeven van zijn boeken op DRM-vrij, digitaal formaat. Maar de eerste vraag die hij dan terugkrijgt is: Maar wat gebeurt er als het digitale formaat de standaard wordt? Hoe kun je dan nog je boeken gratis weggeven? Dat zou volgens hem de verkeerde vraag zijn en zijn presentatie gaat over het zoeken naar de goede vraag.

Doctorow vertelt zijn verhaal volgens het uitgangspunt: Verdien NU zoveel mogelijk geld met de huidige situatie maar hou je ogen open voor de toekomst. 

Hoe verdien je NU geld? Cory geeft zijn boeken weg maar verkoopt ze tegelijkertijd met exclusieve covers voor een hoge prijs. Dit is hetzelfde model waarmee steeds meer bands hun muziek verkopen. Het interessante is dat Doctorow vergelijkingen trekt tussen de inhoud van de objecten en de daadwerkelijke objecten. Zo is Jack Kerouac’s beroemde boek On the Road voor een paar cent te koop op elke vlooienmarkt, maar hetzelfde verhaal op de originele telexrol in het museum is onbetaalbaar. Mensen zijn bereid meer te betalen voor de fysieke objecten dan voor de “onzichtbare” objecten zoals de muziek of de tekst. 

Monetizing the typo

Voor zijn boek “With a little help” heeft Doctorow verschillende versies gemaakt. Een gratis tekstversie, naast een uniek programma, waarbij boeken via Print on Demand worden uitgegeven. Als lezers een typefout vinden worden deze in de volgende print van het boek aangepast en krijgt de lezer een credit in de voetnoot van de aangepaste pagina. Een slimme manier om het ego van de lezer te strelen die misschien nog een versie koopt, maar nu met zijn naam er in. Publisher’s Weekly heeft een overzicht van de verschillende versies van het boek op een rij gezet.

De trade-off die Doctorow maakt om zijn boek zelf uit te geven maakt hij duidelijk met wat cijfers. Zijn DIY experiment staat niet in de boekwinkel, de plek waar je aanwezig zou moeten zijn. Maar hij verdient nu 50.000 dollar netto aan deze uitgave. Dat is nu al 5x zoveel als elk voorschot wat hij heeft gekregen. Hij verwacht op zo’n 150.000 dollar uit te komen met dit project. 

DRM turns readers into users

Maar wat brengt de toekomst? Nu kunnen uitgevers speciale vormen en edities van boeken, muziek en andere producten verkopen, maar wat gebeurt er als het landschap nog verder verandert? Wat gebeurt er als digitale boeken de norm worden?

Op dit moment gaan zowel de uitgevers als de tablet-makers de verkeerde kant op door als uitgangspunt DRM te nemen voor het uitgeven, verkopen en controleren van entertainment. Elke DRM techniek is in een paar dagen te omzeilen. Ebooks worden overgetypt, zoals door fans van Harry Potter is gedaan, inclusief een Duitse vertaling die pas later officieel zou uitkomen. DRM houdt dit niet tegen. 

Doctorow kiest er bewust voor dat zijn boeken altijd DRM-vrij zijn te krijgen. Zijn redenering: DRM zorgt er voor dat je als lezer geen eigenaar bent van je aankoop, maar alleen een licentie hebt. DRM zorgt er altijd voor dat je contractueel gebonden bent aan de originele verkoper. Vergelijk dat met fysieke boeken die je alleen mag lezen in een specifieke stoel of alleen in een specifieke boekenkast mag zetten. Als je besluit naar een andere boekhandel te gaan, moet je een nieuwe kast kopen of je oude boeken weggooien en opnieuw kopen voor de nieuwe boekenkast.

Heeft Doctorow de juiste vraag gevonden? Niet direct. Hij kan laten zien waar het mis kan gaan als je blijft vasthouden aan DRM en de verouderde copyright wetten. Maar hij kan niet direct de weg wijzen naar de juiste oplossing.

Bekijk zijn volledige presentatie (27 minuten)

Cory Doctorow at PICNIC 2010 from OKGO. on Vimeo.

Na zijn presentatie had ik een kort gesprek (plm 15 minuten) met Cory over deze onderwerpen. Hoe kunnen bureau’s en bedrijven nu starten om de toekomstbeelden van Doctorow werkelijkheid te maken? Wat wordt de rol van experts en professionals in die nieuwe wereld? Wat betekent het dat de kosten om te experimenteren zo laag zijn? En ja, ik had last van een hoestje en op 14 minuten kregen we een teken dat we nog 2 minuten hadden 🙂

Frank Meeuwsen interviewing Cory Doctorow at PICNIC2010 from OKGO. on Vimeo.

Foto Cory Doctorow: Joi Ito, Creative Commons Attribution 3.0