The Next Web: Adam Richardson over innovatie, business en design

Vorig artikel Volgend artikel
The Next Web: Adam Richardson over innovatie, business en design

Adam Richardson is creative director bij Frog Design, een bedrijf dat meedenkt over innovatie, services en user experience met het oog op technologie en business. Hij is de schrijver van het boek Innovation X: why a company's toughest Problems are its Greatest Advantage en  schrijft en spreekt wereldwijd regelmatig over innovatie, business en design. Adam vertelt in zijn keynote over waarom de toekomst van internet niet zichtbaar is.

Adam vertelt dat we een natuurlijke fascinatie hebben voor 'echte', fysieke objecten. Wij mensen passen ons namelijk voortdurend aan naar vernieuwende technieken. Andersom past techniek zich ook voortdurend aan op mensen. Vroeger was de telefoon een 'one size fits all' object, terwijl het tegenwoordig veel meer is dan alleen een telefoon. Denk aan de iPhone. In het verleden pasten we ons aan naar de computer, terwijl het in de toekomst precies omgekeerd zal zijn omdat computers zich dan aanpassen naar mensen. Een voorbeeld hiervan is de browser. Voorheen gebruikte je alleen een browser om webcontent te kunnen benaderen. Tegenwoordig zijn er veel meer manier om webcontent te benaderen, waaronder het gigantisch toenemende aantal apps. Traditionele browsers worden daarmee steeds minder belangrijk. Mensen worden browser-onafhankelijk, terwijl de interactie met het web steeds groter zal worden.

Adam neemt de gezondheidszorg als voorbeeld om uit te leggen hoe we op een totaal andere manier gebruik gaan maken van het web, door content vanuit andere devices te benaderen. Hij beschrijft de hartritme-monitor die informatie verstuurt naar je medisch dossier, je arts of misschien wel naar een familielid dat je gezondheid in de gaten wil houden.

Wat gebeurt er nu wanneer en device hetzelfde device is als waarmee je je social media update? Dan wordt het fysieke aspect onderdeel van de conversatie. Denk aan Nike+. Als objects (devices) en het web volledig met elkaar verweven zijn ontstaan zogenaamde webjects. Het ene type webject is een device binnen het web, het andere type webject is web binnen het device. Een voorbeeld van die laatste is Intel DS, een augmented reality display voor retail. Zo'n retail kiosk maakt het mogelijk om in-store augmented reality te gebruiken die met allerlei webcontent de winkel-ervaring versterkt.

What betekent 'form follows function' tegenwoordig nog in deze context? De content op devices is steeds meer user generated, dus wat heeft het device opzich nog voor betekenis? Do objects still matter? Of gaat het steeds meer om alleen het scherm? Tegenwoordig is het product steeds meer een symbool en steeds meer ondergeschikt aan de content, aangezien de content voortdurend verandert.

Adam sluit zijn keynote af met een inspirerend citaat: 'Presence should be a beta of the future we want to live in.'

Zijn blog is te lezen op http://richardsona.squarespace.com

Meer content

Anique Strijthaegen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies