The Next Web dag 1 (deel 1)

Vorig artikel Volgend artikel
The Next Web dag 1 (deel 1)

De start van The Next Web 2010 is inmiddels een feit. Vandaag kwam iedereen bij elkaar in Amsterdam om naar verschillende sprekers te luisteren over ‘We Love Mobile’ en ‘Real Time and Over Here’. Dutchcowboys heeft zich voornamelijk bezig gehouden met ‘Real Time and Over Here’, terwijl Mobilecowboys zich bij ‘We Love Mobile’ begaf.

The Next Web staat altijd garant voor leuke (internationale) sprekers en interessante deelnemers. De fun factor ontbrak wederom niet dit jaar. Buiten de sprekers om, viel er genoeg te beleven op The Next Web. Hieronder een kort verslag van wat interessante sprekers op de eerste dag.

Joe Stump - CTO of SimpleGeo

Joe mocht aftrappen met zijn presentatie over het combineren van locatie en realtime informatie. Hij kaartte de quote ‘Content is king’ aan en maakte daar ‘Context = king’ van. ‘People create a lot of shit’, aldus Joe Stump. Apple verkocht ongeveer 50 miljoen iPhones en de 3GS heeft 6 sensoren om je te traceren. Dit alles wordt waargenomen door Skyhook Wireless en krijgen ongeveer 500 tot 600 miljoen responses van iPhones wereldwijd. Hiervoor heeft Skyhook Wireless een product ontwikkelt waarmee ze al deze trackings kunnen gaan uitrollen.

Hij refereerde nog naar de ruzie tussen Foursquare en Gowalla op SXSW. Wie is de winnaar? Hij vindt niemand, omdat location based services geen zoektocht naar goud is. Het gaat er om wat je als platform met deze data doet, daar valt het meeste geld mee te verdienen. Zelf gaf hij nog een interessante game aan op basis van location based informatie. Hij vertelde ons dat hij nog steeds wacht op een location based game, waarbij je bijvoorbeeld je vriend die net ingecheckt is in een bar, een raket op kan afvuren. Het is de bedoeling dat die vriend deze raket verdedigd, indien hij dit niet doet krijgt iedereen in het café een bericht dat het café is vernietigd. Het voordeel is dat je zo niet meer thuis hoef te gamen, maar je dit overal kunt doen.

Tenslotte sloot hij zijn presentatie af met de tip om achter de waarde van een check-in te kijken. Bouw niet simpelweg een service met data locatie, maar maak een geweldige gebruikers ervaring op basis van deze data. Voordat je geld wilt verdienen, moet je iets met deze data doen. Interessante woorden, ben benieuwd naar de toepassingen die hier eventueel op gaan volgen. Tot op heden heb ik nog geen concrete toepassingen gehoord.

Tom Werner - Co-Founder Github

Daarna was het de beurt aan Tom Werner van Github. Tom werkte eerst bij Microsoft maar verliet Microsoft om te werken aan een project genaamd ‘Github’. Zijn tip was om zo snel mogelijk naar buiten te treden met je idee, gooi het voor de ogen van de gebruiker. Op zich is dit niks nieuws, want er zijn zoveel die dit prefereren in social media land. Mensen gaan je product gebruiken en geven je vanzelf feedback.

Verder ging het over de zoektocht naar een co-founder van je nieuwe product. Het moet iemand zijn waarmee je kunt drinken, want dan beginnen de echte discussies en weet je hoe diegene over bepaalde kwesties denkt. Zijn advies is om dromen te visualiseren en ze te grijpen wanneer ze langskomen. ‘Never turn down an invitation!’

Tom de Ruyck – The Time is Now

Tom de Ruyck ging in op de manier waarop je je marketing kunt indelen. Mensen willen hun liefde voor merken graag delen, maar hoe kun je dit als merk het beste indelen of bewerkstelligen. Tijdens de recessie veranderde hun gedrag nauwelijks, maar liefst 68% kocht nog steeds dezelfde merken. Mensen zijn een professionele marketeer geworden. Als ze een goede relatie met een merk hebben, dan praten ze goed over het betreffende merk en zodoende gaan ze het promoten. Maar hiervoor moeten ze je merk identificatie wel begrijpen. Een bizar voorbeeld van deze voorliefde zijn voetbalfans, die steunen hun club (het merk) onvoorwaardelijk.

Maar hoe creëer je nu eigenlijk een relatie tussen jou en je klant. Tom reikte ons 4 strategieën aan:

  1. Creëer een ervaring om je merk
  2. Geef je gebruikers iets terug, zoals een verrassing of doneer aan relevante goede doelen
  3. enader je gebruikers. Deel, leer en help ze!
  4. Positioneer de consument die gebruik maakt van jouw product, positioneer niet zo zeer je merk. Je doelgroep identificeert zich met andere gebruikers (denk aan Apple).

Dit waren slechts impressies van een aantal interessante sprekers voor de pauze op dag 1. In deel 2 zal ik een overzicht geven van overige interessante sprekers, die na de pauze spraken op The Next Web dag 1.  

Meer content

Marvin de Reuver

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies