![new dc](https://dutchcowboys.nl/wp-content/uploads/2024/04/cropped-logo-new-dc-100x100.png)
De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Marketing17.11.2017
ABN AMRO viel in de prijzen bij het jaarlijkse Grand Prix Content Marketing met onder andere awards voor Beste Effectiviteit, Beste Vernieuwing en een Zilveren Award voor Employer Brand. Hierbij het verhaal achter deze awards.
Digitalisering en innovatie zorgen voor snelle veranderingen in de financiële sector. Tegelijkertijd is het voor een bank als ABN AMRO een uitdaging om de juiste mensen aan te trekken, zeker als het om 350 digital natives gaat. Het lukte ABN AMRO toch, dankzij een slimme contentstrategie en goede interne samenwerking.
Rutger Groenewegen, marketeer ABN AMRO: “We realiseerden ons dat veel IT’ers en online marketeers niet direct aan een bank denken, maar eerder aan bijvoorbeeld Google wanneer het gaat om innovatie en digitalisering. Ze hebben vaak geen idee wat voor uitdagende projecten er gaande zijn op het gebied van digitalisering, innovatie en marketing. We vonden het belangrijk om juist hier meer over te vertellen door een inspiratielaag aan te brengen in onze mediamix.”
Erna Lammers, communicatiemanager bij ABN AMRO, voegt hier aan toe: “Samen met ons creatief bureau UM Studios hebben we gekeken naar een contentpartnership waar we de technologie- en innovatiekennis uit de organisatie kunnen delen met de doelgroep om hen hiermee te inspireren. We kwamen uit op een partnership met The Next Web, hét platform voor technologie en innovatie met wereldwijd meer dan 8 miljoen unieke bezoekers per maand. Door dit partnership zitten we meteen in de goede doelgroep, creëren we internationaal bereik en de samenwerking straalt positief af op ons merk.”
Volgens Elias Reinheimer, strategy director UM Studios wordt het succes van dit strategisch partnership bepaald door de synergie tussen merk en contentpartner enerzijds, en het lef om te innoveren bij de klant anderzijds. “ABN heeft dat lef getoond. Veel merken willen innoveren, maar lijken niet echt te willen veranderen. Dat zien potentiële medewerkers ook. Nieuwe merken als bijvoorbeeld Uber zijn dan aantrekkelijker. Met de kracht en invloed van The Next Web brengen we het innovatieve karakter van ABN AMRO impactvol tot leven en positioneren we ABN AMRO juist tussen de Ubers van deze wereld.”
Bloggers van The Next Web schrijven vanuit hun eigen expertise artikelen over innovatie- en technologiethema’s die spelen in de financiële sector. Door aandacht te geven aan deze thema’s geven we invulling aan ons ‘thought leadership’ op het gebied van innovatie en technologie. Met deze artikelen geven wij de vele volgers van The Next Web inzicht in de razendsnelle veranderingen waar de banksector mee te maken heeft. Alle artikelen staan in ons eigen dossier op The Next Web. Om de relevantie te vergroten hebben we aan elk onderwerp passende vacatures gekoppeld. Elk artikel heeft ook een te gekke custom made illustratie: in de kleuren van ABN AMRO, maar wel passend bij de stijl van The Next Web.
Om de innovatiethema’s uit de organisatie naar boven te halen zochten we de samenwerking op met het Innovation Centre waar de kennis over digitalisering en innovatie samenkomt. Romée Dorsteen, communicatiemanager Innovation Centre: “Voor elk thema hebben we een expert van ABN AMRO gekoppeld aan een blogger van The Next Web. Zo kunnen we in deze samenwerking een goede doorkijk geven wat er op het gebied van innovatie en digitalisering speelt binnen ABN AMRO. Denk daarbij aan ontwikkelingen als: Open Banking (PSD2), Blockchain, Design Thinking en E-commerce. We kunnen op deze manier laten zien dat we vanuit ABN AMRO bijvoorbeeld experimenteren met verschillende toepassingen en dat we ook aan het exploreren zijn met (nog) abstracte onderwerpen.”
Tijdens The Next Web Conference waren we ook van de partij. Tijdens het talentenprogramma waren verschillende specialisten aanwezig op het vlak van design thinking, blockchain en de online marketeer van Tikkie, om het gesprek aan te gaan met jonge digital talenten. Daarnaast was er een social media team aanwezig om over verschillende onderwerpen vlogs te maken om ABN AMRO ook tijdens het event te linken aan innovatie.
Lammers: “Het lijkt op het oog misschien een wat ongewone samenwerking tussen ABN AMRO en The Next Web, maar we zien dat de thema’s zeer goed aanslaan bij het publiek van The Next Web. De artikelen scoren zowel op leestijd, engagement én views ruim boven de benchmark voor sponsored content. Zo is de engagement met 1.441 social shares per artikel ongekend hoog (versus The Next Web benchmark sponsored articles 300) en qua views zitten we met gemiddeld 14.513 views per artikel ruim op het dubbele ten opzicht van de benchmark (5.500 views). Deze cijfers geven aan dat de content spot-on aansluit bij het publiek van The Next Web. We hebben in overleg met de redactie van The Next Web de thema’s bepaald en input op de thema’s gegeven. Maar we hebben ze vooral ook redactionele vrijheid gegeven om de artikelen te schrijven. Dit zie je terug in de benadering van het onderwerp, de tone-of-voice en de creatieve designs.
Groenewegen: “Het bleek een succesformule. Wat werkte goed? ABN AMRO als duidelijke afzender, maar met een subtiele rol in de content; gebruik makend van de tone-of-voice van The Next Web. En last but not least, we zijn erin geslaagd om in 2016 alle 350 IT vacatures in te vullen, en voor 2017 zijn we ook goed op weg. Gaaf ook dat we externe erkenning hebben gekregen in de vorm van vier awards bij de jaarlijkse Grand Prix Content Marketing met awards voor Beste Effectiviteit, Beste vernieuwing, Beste opdrachtgever en een Zilveren Award voor Employer Brand.”
Uit marktonderzoek blijkt dat de beeldvorming in deze doelgroep aan het veranderen is en dat zij ons steeds meer als digital brand zien. Ook zien we dat de digital natives steeds meer overwegen om bij ons te komen werken.
Deze blogpost is geschreven door Rutger Groenewegen (marketing), Romée Dorsteen (communicatie) en Erna Lammers (communicatie) ABN AMRO.
De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Verder lezen over ABN Amro
De populariteit van "stuur je ff een Tikkie" is ook in 2023 verder toegenomen. In totaal is dit jaar al voor ruim 6,6 miljard euro aan Tikkies verrekend. Het record van vorig jaar - 5,5 miljard euro - is dus opnieuw verb...
Mobile28.12.2023
Met contant geld ergens betalen is al flink afgenomen. Want met je pinpas is toch veel makkelijker. Maar ook dat gebruik begint nu in rap tempo af te nemen. Zeker onder jongeren. Uit nieuw onderzoek blijkt dat jongvolwas...
Mobile17.11.2023
Online fraude blijft een groot probleem. Cybercriminelen worden steeds behendiger, en hebben nu ook krachtige AI tools tot hun beschikking om nog beter voor de dag te komen. Awareness blijft king als het gaat om cybercri...
Cybercrime01.11.2023
Sommigen waarschuwen al voor een nieuwe 'toeslagenaffaire', menig ander dat banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles. Verschillende banken bleven aanvankelijk liever ver weg van serieuze pogingen om cr...
Online16.03.2023
Bijna vier jaar geleden was het nog een gadget dat hoofden deed draaien bij kassa’s. Ik heb het over de betaalwearables van de ABN-AMRO. Je kon kiezen uit verschillende ‘sierraden’ waarmee je dan contactloos kon pi...
Gadgets02.12.2022
Tikkie komt met een aparte app voor voor bedrijven. Met ‘Tikkie Zakelijk’ beschikken bedrijven voortaan over een eigen app waarmee zij zakelijke Tikkies kunnen aanmaken, versturen en hun klanten snel kunnen laten bet...
Mobile01.12.2022
Betaalapp Tikkie - in 2016 gelanceerd om het betaalverkeer makkelijker te maken - voegt vandaag een nieuwe functie aan de app toe. Met ‘Groepie’ - een handige functionaliteit waarmee meerdere gebruikers groepsuitgave...
Mobile15.08.2022
Start je binnenkort een eigen bedrijf? Zorg er dan voor dat je goed voorbereid bent voordat je begint. Open in ieder geval een zakelijke rekening. Ondanks dat je dit wettelijk gezien niet verplicht bent, kiezen veel star...
DC Business27.05.2022
Verder lezen over Campagne
Bijna iedereen heeft wel een antwoord als je hem vraagt wat hij of zij zou doen met 120 miljoen, maar niemand vraagt wat je nu doet om je een winnaar te voelen. Wat als je dat wel doet?
Entertainment04.06.2024
Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...
Online22.02.2024
Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...
Video19.02.2024
In aanloop naar Valentijnsdag lanceerde Intertoys vanuit hartje Rotterdam zijn eerste social campagne gericht op volwassenen, de Love Challenge. In een speciale bloemenkas voor de markthal in Rotterdam, ondergaan koppels...
Marketing13.02.2024
Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...
Online27.03.2023
EA Sports heeft in samenwerking met verschillende competitiepartners een reeks in-game kits gelanceerd met krachtige boodschappen over het uitbannen van racisme en discriminatie in het voetbal, zowel op als buiten het ve...
Gaming22.03.2023
Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...
Media22.03.2023
KLM heeft deze week als eerste luchtvaartmaatschappij ChatGPT, het geavanceerde taalmodel (software GPT-3.5) van OpenAI, toegevoegd als onderdeel van een communicatiecampagne. Valentijnsdag Op 14 februari lanceerde...
Marketing16.02.2023
Verder lezen over Communicatie
In een wereld waar veiligheid steeds belangrijker wordt, is het essentieel om goed opgeleide professionals te hebben die kunnen zorgen voor een veilige werkomgeving. Een opleiding in veiligheidskunde kan de juiste basis...
Lifestyle23.12.2023
Traditioneel wordt aan het eind van elk jaar door de Dikke van Dale het woord van het jaar gekozen. Dat wil zeggen, wij kunnen daar allemaal een woordje bij meespreken door aan de verkiezing mee te doen en onze stem uit...
Nieuws19.12.2023
Het is World Emoji Day en dat betekent dat we vandaag even stilstaan bij het gebruik van emoji. Specifiek op de werkvloer. Hoe we ze privé gebruiken, dat hebben de meeste mensen prima voor elkaar, maar zakelijk gezien w...
Online17.07.2023
Er zijn waarschijnlijk maar weinig personen in leidinggevende functies die er niet naar streven hun team zo gelukkig mogelijk te maken. De vraag is wat er nodig is om werknemers op den duur gemotiveerd te houden? Vooral...
DC Business21.10.2022
Misschien deed je het vroeger met blikjes of van die plastic apparaatje van Fisher Price: een walkie-talkie is al jaren populair kinderspeelgoed, maar uiteraard heeft ook de echte variant een belangrijke functie. De hulp...
Mobile10.06.2022
In een nieuwe update heeft Mark Zuckerberg van Meta meer verteld over kunstmatige intelligentie en wat zijn plannen hiermee zijn voor het metaverse. Die blijken vooral te draaien om vertalen. Dat taal belangrijk is in he...
Metaverse23.02.2022
Het Agentschap Telecom (AT) kennen we natuurlijk vooral van haar acties en toezicht rondom mobiele telecomdiensten, zendamateurs en andere draadloze diensten en apparatuur. Vanaf dit jaar heeft het Agentschap besloten da...
Mobile17.02.2022
Microsoft Teams is bekend als zakelijke tool om videomeetings mee te houden, presentaties mee te geven en bijvoorbeeld sollicitatiegesprekken mee te voeren in coronatijden. Het is enorm gegroeid in een korte tijd, wat me...
Online17.01.2022
Verder lezen over Content
Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...
Search11.04.2023
Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...
DC Business27.01.2023
Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...
DC Business24.11.2022
Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...
Social Media26.01.2021
1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...
Search14.12.2020
In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...
Online07.09.2020
Als jouw potentiële afnemers of klanten op zoek gaan naar een product of dienst die jij aanbiedt, hoe groot is dan de kans dat ze op jouw website terechtkomen? Hoeveel moeite doet een klant? Het antwoord is simpel, de g...
Search12.03.2020
Logitech kennen veel mensen vooral van de gaming-tak. Maar het bedrijf is al vele jaren bezig met hardware voor multitasking, voor developers en gewoon voor op kantoor om jouw productiviteit te verhogen. In 2015 was er d...
Gadgets07.11.2019
Verder lezen over Innovatie
Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.
Events04.07.2024
VodafoneZiggo heeft in de recente frequentieveiling nieuw spectrum verworven om aan haar netwerk toe te voegen. Tijdens de veiling is 100MHz bemachtigd in de 3,5GHz band. Dit stelt het telecombedrijf in staat om het bestaande netwerk nog verder door te ontwikkelen en te versterken. VodafoneZiggo is erg tevreden met de uitkomst van de veiling. VodafoneZiggo betaalt € 57,5 miljoen euro voor deze spectrumvergunning, die loopt tot 2040.
Mobile02.07.2024
Team Visma | Lease a Bike, een van 's werelds beste wielerploegen, zet een grote stap in technologische innovatie met de lancering van hun gloednieuwe Control Room. Deze hypermoderne mobiele unit, uitgerust met de nieuwste technologieën en apparatuur, maakt zijn debuut tijdens de Tour de France, die zaterdag 29 juni in Florence van start gaat.
Technology27.06.2024
Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.
Startups27.06.2024
Technology18.06.2024
McDonald’s heeft recent wel geprobeerd om die mensen te vervangen door AI, maar die deed het waarschijnlijk minder goed dan zijn menselijke collega.
Online17.06.2024
De knappe koppen van MIT hebben cement ontwikkeld dat vol energie zit. Hiermee maak je in één keer een giga-accu van je woning.
Technology14.06.2024
De studenten van TU Delft zijn lekker bezig. Eerder kwam er al goed nieuws binnen over de hyperloop, en nu ook over de waterstofauto.
Automotive11.06.2024
Verder lezen over Online Marketing
In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.
Marketing19.06.2024
TikTok krijgt meer bekende gezichten. Maar misschien niet hoe je denkt: het introduceert nu AI-avatars van creators die reclame maken.
Social Media18.06.2024
Ikea heeft grootse plannen voor Roblox. Het wil zelfs 10 mensen aannemen om in zijn winkel te werken.
Marketing10.06.2024
Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.
Marketing06.05.2024
Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.
Marketing30.04.2024
OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...
Marketing06.03.2024
Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...
Online22.01.2024
Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...
Social Media28.12.2023
Verder lezen over The Next Web
DC blogger-vlogger Patrick Petersen interviewt Sam Feldt tijdens de TNW 2021 editie. Deze hybride editie van The Next Web vond in het ‘Taets Art and Event Park’ in Amsterdam plaats. Sam Feldt Sam Feldt (Boxtel, 1993...
Video12.10.2021
Tech is al lang geen losstaande sector meer; het is verweven in iedere branche en ieder proces. Tech vormt de basis voor verandering en innovatie. Nu is de vraag: waar gaat het heen? Wat is de invloed van tech in de toek...
Technology07.06.2018
Echte ‘Techies’ smullen van hackathons, daarom kan the The Next Web Conference dan ook niet achterblijven. Tijdens dit event vond een 36-urige Hackathon plaats waar je als developer bij moest zijn, met uitdagingen ro...
Events04.06.2016
The Next Web heeft samen Ayden gisteravond op Tech5 Nederland bekend gemaakt dat Tiqets, een innovatief ticketing platform waarmee reizigers al hun toegangstickets kunnen vinden, boeken en gebruiken, de snelst groeiende...
Startups25.03.2016
Het klinkt een beetje als een pr-stunt, en dat is het dan ook, een beetje, maar wel een hele leuke: 'de eerste website ooit te bewonderen in Sneek'. Huh? De eerste webpagina ooit, op de eerste website die Tim Berners L...
Technology16.03.2016
Volgend jaar staat de grootste editie ooit van The Next Web Conference in Amsterdam op het programma. De verwachting is dat er 20.000 bezoekers en 500 startups in Amsterdam te vinden zijn, verdeeld over 5 dagen vol fun,...
Events29.09.2015
Vandaag ontvangen Neelie Kroes; voormalig Europees commissaris voor de Digitale Agenda en Werner Vogels; CTO van Amazon.com, beide de Technology Lifetime Achievement Award. Ze krijgen deze award ter erkenning van hun imp...
Technology23.04.2015
Vorige week hebben Adyen en The Next Web bekendgemaakt dat Fariphone de snelstgroeiende startup van Nederland is. Fairphone is producent van eerlijke telefoons. Het startup-evenement vond plaats in het Eye Museum in...
Startups31.03.2015