Events19.08.2008

SES San Jose – Semantic Search


ses-san-jose-semantic-search.jpg
ses-san-jose-semantic-search.jpg

Een leuke sessie op Search Engine Strategies in San Jose gaat over Semantic Search. Denk hierbij aan nieuwe bedrijven als Hakia en Powerset die met behulp van taalanalyse proberen te achterhalen wat de betekenis is van een zoekopdracht en de tekst in de zoekresultaten. Wat kunnen we op korte termijn verwachten van Semantic Search?

Nagaraju Bandaru (CTO van BooRah) noemt een leuke statistiek: de overgrote meerderheid van actuele zoekopdrachten bestaan uit losse keywords, maar 5% bestaat uit lange zinnen zoals “what is the population size of Japan”. Met name voor dit soort zoekopdrachten is semantic search ideaal.

-462.jpg
-462.jpg

Erik Collier van Ask.com neemt het bovenstaande voorbeeld en test alle huidige grote zoekmachines – geen enkele vindt direct het goede resultaat, zelfs PowerSet heeft moeite met deze opdracht. Haal echter het woord “size” weg en ineens vinden ze bijna allemaal het juiste antwoord! Dit illustreert een groot probleem met de huidige zoekmachines: verschillende zoekopdrachten met dezelfde betekenis moeten hetzelfde resultaat opleveren. Dit is nu niet het geval. Op een vraag uit het publiek hoe lang het nog gaat duren voordat dit probleem is opgelost antwoord Erik “It’s gonna take years”.

Amit Kumar (Director Product Management van Yahoo) neemt als voorbeeld een zoekopdracht naar “Urinary tract infection”. Hij laat een mooie SERP pagina zien waarin allerhand medische informatie samengevoegd is. Het doet mij sterk denken aan de Universal/Blended search voorbeelden van vanochtend, waarbij gerelateerde informatie op een handige manier gepresenteerd wordt. Dit is volgens mij het grote voordeel van semantic search: je kunt ermee de resultaten van iedere zoekopdracht in ‘blended’ formaat laten zien.

Scott Prevost (General Manager van Powerset) laat een voorbeeld zien van een zoekopdracht naar “Henry VIII”. De zoekmachine laat resultaten zien over de persoon, het toneelstuk, de opera en een tv-serie, en mixt informatie van Wikipedia in het resultaat. Zeer indrukwekkend allemaal.

Al met al ziet semantic search er heel interesant uit. Je kunt ermee in principe iedere zoekopdracht in blended vorm weergeven. Voor de marketeer zijn er ook voordelen, eigenlijk dezelfde die ook al genoemd werden bij Universal search. Amit Kumar noemt een click-through rate van 15% op zoekresultaten van een semantic search. Het levert dus gericht bezoekers af op een site die vervolgens beter converteren.

Verder lezen over SEO

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau

Als eigenaar van een website of bedrijf is het belangrijk om ervoor te zorgen dat uw website goed zichtbaar is op zoekmachines zoals Google. Het hebben van een goede SEO-strategie kan helpen om uw online aanwezigheid te...

DC Business09.05.2023

4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Krijg een volledige SEO-update tijdens YoastCon 2023

De beroemde SEO-conferentie van Yoast is terug! Op 11 mei aanstaande verzamelt de internationale SEO top zich in het oosten van ons land. In De Lindenberg in Nijmegen vindt dan weer een nieuwe editie van de online market...

Search28.03.2023

Krijg een volledige SEO-update tijdens YoastCon 2023

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

Het maakt niet uit of je een bedrijf hebt of een eigen, persoonlijk blog: zodra je een website runt, wil je dat er traffic komt. Dat komt er zeker niet alleen maar door op social media naar je pagina te verwijzen of een...

Search13.03.2023

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023