SES Hamburg: Overzicht eerste dag

Vorig artikel Volgend artikel
SES Hamburg: Overzicht eerste dag

De eerste dag van de SES Hamburg stond met name in het teken van het creëren van een beeld van de Europese zoekmachinemarkt. Sprekers uit verschillende Europese landen kwamen aan het woord om te praten over hun deel van de wereld. Daarbij was Duitsland uiteraard de bovenliggende partij waar het meest over gesproken werd.

De sfeer in Hamburg is intiem. De conferentie wordt niet zo massaal bezocht als in bijvoorbeeld Londen, wat een leuke sfeer geeft. Dit wordt ook veroorzaakt door de smalle ruimte waarin tussen de sessies door genetwerkt kan worden.

En dat netwerken is hier interessant. Immers alle belangrijke mensen in de Duitse Search-markt hebben zich op deze SES verzamelt. Doordat veel elkaar al kennen krijgt men een ‘ons-kent-ons’ sfeertje waarbij het makkelijk integreren is. Een bezoek aan de SES is dan ook zeker voor een zoekmachinemarketeer interessant, maar ook de ‘eindklant’ is goed vertegenwoordigt. De verhouding ligt op ongeveer 50-50.

Door de kleine opzet en de blik op de Duitse markt wordt het een heel specifieke SES. Het is leuk dat je meer kan focussen op bepaalde Europese onderdelen, in plaats van de eeuwige verhalen over Google en Yahoo.

Het algemene beeld is dat de search wereld is aan het veranderen door Universal search. Het wordt ingewikkelder om hoog te komen. Kansen voor de search markt, want organisaties zullen het steeds minder zelf kunnen. Staat tegenover dat organisaties het juist meer inhouse willen doen. Ze willen daarnaast de transparantie verhogen, automatiseren en channel performance meten. Maar het gaat uiteindelijk om de conversions.

Een blik op enkele onderdelen die opvielen:
In de eerste sessie werd voornamelijk naar de Duitse markt gekeken. Ook keynote Martin Sinner keek aanlsuitend hierop vooral naar die markt en kwam daar met een aantal interessante cijfers en conclusies. Sinner had vragen gesteld aan SEO-specialisten over hoe zij de markt zagen.
De Duitse markt blijkt net als de Nederlandse erg gedomineerd door Google. Daarbij valt op dat Social Media Search in Duitsland nog moet gaan groeien. De Duitsers zijn nog aan het zoeken hoe daarmee om te gaan.

-427.jpg

De Duitse markt is nog steeds groeiende. Dat is vooral terug te zien in de hoeveelheid searches die elke dag toenemen. Het valt op dat er veel beweging op de Duitse SEM markt is. Veel overnames en fusies bepalen momenteel het bureaulandschap.

Sinner ging ook in op Universal Search. Hij maakte duidelijk dat daar wel degelijk toekomst in zit, ondanks wat anderen soms denken. In de VS is inmiddels 17% van de resultaten Universal. Daarbij wordt in 16% van de gevallen op de Universal resultaten geklikt.

De beste sessie van de ochtend was toch in het engels. Misschien omdat het wat ‘makkelijker’ luistert, maar het kan ook zijn dat de verhalen gewoon het meest interessant waren. In de sessie ‘Search around the world’ keek men zoals verwacht mag worden naar de manier waarop Search in de wereld benaderd wordt, zowel door de zoekmachinemarketeers als door de eindgebruikers.

Als algemeen beeld kan gegeven worden dat Google, zoals bekend, erg dominant is. Slechts in Azie is Google niet ‘de baas’. In China heeft Baidu het grootste marktaandeel, terwijl Yahoo in plaatsen als Tokio en Singapore weer leading is.

Leuk was het om een beeld te krijgen van de Italiaanse markt. Italianen zijn nog niet zo ‘thuis’in SEO. Massimo Burgio gaf zelfs aan dat in Italië de term SEO ietwat vermeden wordt omdat de Italianen het nog niet snappen. Zijn stelling is: SEO=ROC=MAO=SMO. Meerdere termen voor hetzelfde dus.

De presentatie van Anders Hjorth richtte zich met name op de Franse markt en het wegvallen van alle lokale search engines in heel Europa. Eigenlijk zijn bijna alle kleine searchengines inmiddels ‘opgeslokt’ door de groteren. Slechts hier en daar (bijvoorbeeld Noorwegen) is een succesvolle kleine lokale zoekmachine te vinden die geen gebruik maakt van de technieken van bijvoorbeeld Google.

In andere sessies van de dag werd een beeld gegeven van de manier waarop omgegaan kan worden met Universal Search (maar dat was niet heel vernieuwend), hoe analytics al dan niet ingezet kan worden (waarbij een pleidooi tegen het gebruik van Google Analytics opviel) en hoe je bezoekers omzet naar kopers.

Lees de details in de andere postings die nog geplaatst gaan worden over specifieke sessies op de SES en bekijk de foto’s.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies