E-mail20.04.2016

3 e-mail marketingtoepassingen die jou met je klanten verbinden


Welke e-mailings stuur je naar klanten die kortgeleden een product hebben afgenomen? Voor hun is het niet interessant een commerciële mail te ontvangen over een reeds gekocht product. Toch wil je met deze klanten in contact blijven. Kijk dan eens kritisch naar de e-mailings die jouw klanten ontvangen. Welke type e-mailings verstuur je en is optimalisatie of aanvulling mogelijk?

1. Zet segmentatie in voor je huidige nieuwsbrief

Ontvangen klanten na hun aankoop nog de algemene nieuwsbrief? Dan is de kans groot dat het afmeldpercentage van jouw e-mailings stijgt. De content is namelijk niet relevant voor de fase waarin de klant zich bevindt. De keuze voor jouw product is al gemaakt.

Zorg dat je in de maandelijkse nieuwsbrief klanten erkent, door andere content te sturen. Dit doe je bijvoorbeeld door de nieuwsbrief te scheiden in een prospect en een klanten nieuwsbrief. Gemakkelijker is om segmentatie toe te passen in je huidige nieuwsbrief. Je segmenteert dan op koopgedrag. Daarbij sluit je reeds bekende commerciële content uit voor het segment klanten. Zo ontvangen klanten enkel de voor hun relevante content uit de nieuwsbrief.

Een voorbeeld van relevante content voor klanten is een nieuwe release van een bestaand product. Zo stuurde studystore een e-mail naar klanten met de vraag “is jouw kennis van belastingrecht nog up-to-date?”. Relevant voor deze ontvangers: studenten en professionals die zich bezig houden met belastingrecht. Dit bleek ook in de openratio van 40%.

Studystore
Studystore

Het gebruik van segmentatie werkte ook voor Ziengs, die de voorjaarsschoenen van een specifiek merk aanprees bij eerdere kopers.

Ziengs rapportage
Ziengs rapportage

2. Zet automatische campagnes in op basis van aankoopgeschiedenis

Kom je naast het verkopen van je product niet toe aan klantcommunicatie? Dit heeft negatieve gevolgen voor de klantbeleving. Wellicht is inzetten van automatische e-mail campagnes iets voor jou. Efficiënt, want dit stel je één keer in en de campagne start automatisch als er een nieuwe aankoop wordt gedaan.

Welke onderdelen bevat een dergelijke campagne? Dit is afhankelijk van het type product en de levensduur ervan. Een aantal opties:

  • Onderzoeken – klanttevredenheidsonderzoek over de dienstverlening, review uitvragen over het product, delen van resultaten/ervaringen als het product een aantal maanden in gebruik is.
  • Onderhoud – hoe onderhoud je een huisdier? Met welk middel kan je leren schoenen het beste poetsen? Of denk zoals onna-onna mee met je klanten. Zij bieden de verzekerde een reminder en korting op de naderende APK check.
onna
onna
  • Productuitbreiding – aanbieden van een upgrade naar een duurdere variant of het aanbieden van accessoires: zo biedt Coolblue hoesjes voor je net gekochte smartphone.
Coolblue
Coolblue
  • Verlenging – wanneer is het advies om een studieboek te vervangen? Of wanneer verloopt het abonnement? Als antwoord op deze laatste vraag zijn de e-mailings van Greenchoice en Vodafone een leuk voorbeeld.
greenchoice-vodaphone
greenchoice-vodaphone

3. Zet frequentie verlagen en tijdelijk uitschrijven in

Verkoop je een product waarbij de klant veel tijd besteedt aan de aanschaffase? De kans is groot dat dit producten zijn die je maar eens in de zoveel tijd aanschaft. Zoals een vakantie of een auto. Mogelijkheden als tijdelijk uitschrijven en frequentie verlagen zijn dan een klantvriendelijke keuze. Bovendien voorkomt het definitieve afmeldingen.

Contacten van HotelSpecials.nl mogen hun nieuwsbrieven pauzeren. Fijn als je net een hotel hebt geboekt en tot dat hotelbezoek geen nieuwe boeking wilt doen. Ook het bepalen van het aantal e-mailings is bij Hotelspecials.nl mogelijk. Je kiest er dan voor de e-mailings nog wel te ontvangen, maar minder frequent.

HotelSpecials
HotelSpecials

Een ander voorbeeld uit de reisbranche is CruiseReizen.nl. Zij voorkomen afmeldingen door op het afmeldformulier het wijzigen van een frequentie even gemakkelijk te maken als het volledig afmelden.

CruiseReizen.nl
CruiseReizen.nl

Zelf aan de slag met deze toepassingen?

In het nieuwe white paper van Blinker “Inspiratie voor e-mail marketingcampagnes” worden meerdere e-mail marketingtoepassingen behandeld. Zo hebben we vijf succesvolle voorbeelden voor je op een rij gezet: de succesvolle MailPlus welkomstcampagne, een leuke verjaardagscampagne van de Efteling en van Gall&Gall, de bijzondere reactivatiemail van Coolblue, de uitgebreide en goed ingerichte profielverrijkingscampagne van Intratuin en onze eigen Blinker eventregistratie. Nieuwsgierig? Download het white paper hier.

Deze blogpost is geschreven in samenwerking met Sven van der Steeg / Projectmanager @ Blinker BV.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial