3 e-mail marketingtoepassingen die jou met je klanten verbinden

3 e-mail marketingtoepassingen die jou met je klanten verbinden

Vorig artikel Volgend artikel

Welke e-mailings stuur je naar klanten die kortgeleden een product hebben afgenomen? Voor hun is het niet interessant een commerciële mail te ontvangen over een reeds gekocht product. Toch wil je met deze klanten in contact blijven. Kijk dan eens kritisch naar de e-mailings die jouw klanten ontvangen. Welke type e-mailings verstuur je en is optimalisatie of aanvulling mogelijk?

1. Zet segmentatie in voor je huidige nieuwsbrief

Ontvangen klanten na hun aankoop nog de algemene nieuwsbrief? Dan is de kans groot dat het afmeldpercentage van jouw e-mailings stijgt. De content is namelijk niet relevant voor de fase waarin de klant zich bevindt. De keuze voor jouw product is al gemaakt.

Zorg dat je in de maandelijkse nieuwsbrief klanten erkent, door andere content te sturen. Dit doe je bijvoorbeeld door de nieuwsbrief te scheiden in een prospect en een klanten nieuwsbrief. Gemakkelijker is om segmentatie toe te passen in je huidige nieuwsbrief. Je segmenteert dan op koopgedrag. Daarbij sluit je reeds bekende commerciële content uit voor het segment klanten. Zo ontvangen klanten enkel de voor hun relevante content uit de nieuwsbrief.

Een voorbeeld van relevante content voor klanten is een nieuwe release van een bestaand product. Zo stuurde studystore een e-mail naar klanten met de vraag “is jouw kennis van belastingrecht nog up-to-date?”. Relevant voor deze ontvangers: studenten en professionals die zich bezig houden met belastingrecht. Dit bleek ook in de openratio van 40%.

Studystore

Het gebruik van segmentatie werkte ook voor Ziengs, die de voorjaarsschoenen van een specifiek merk aanprees bij eerdere kopers.

Resultaat: een openratio van 43% tegenover een openratio van 22% op de reguliere e-mailings!
Ziengs rapportage

2. Zet automatische campagnes in op basis van aankoopgeschiedenis

Kom je naast het verkopen van je product niet toe aan klantcommunicatie? Dit heeft negatieve gevolgen voor de klantbeleving. Wellicht is inzetten van automatische e-mail campagnes iets voor jou. Efficiënt, want dit stel je één keer in en de campagne start automatisch als er een nieuwe aankoop wordt gedaan.

Welke onderdelen bevat een dergelijke campagne? Dit is afhankelijk van het type product en de levensduur ervan. Een aantal opties:

  • Onderzoeken – klanttevredenheidsonderzoek over de dienstverlening, review uitvragen over het product, delen van resultaten/ervaringen als het product een aantal maanden in gebruik is.
  • Onderhoud – hoe onderhoud je een huisdier? Met welk middel kan je leren schoenen het beste poetsen? Of denk zoals onna-onna mee met je klanten. Zij bieden de verzekerde een reminder en korting op de naderende APK check.
onna
  • Productuitbreiding – aanbieden van een upgrade naar een duurdere variant of het aanbieden van accessoires: zo biedt Coolblue hoesjes voor je net gekochte smartphone.
Coolblue
  • Verlenging – wanneer is het advies om een studieboek te vervangen? Of wanneer verloopt het abonnement? Als antwoord op deze laatste vraag zijn de e-mailings van Greenchoice en Vodafone een leuk voorbeeld.
greenchoice-vodaphone

3. Zet frequentie verlagen en tijdelijk uitschrijven in

Verkoop je een product waarbij de klant veel tijd besteedt aan de aanschaffase? De kans is groot dat dit producten zijn die je maar eens in de zoveel tijd aanschaft. Zoals een vakantie of een auto. Mogelijkheden als tijdelijk uitschrijven en frequentie verlagen zijn dan een klantvriendelijke keuze. Bovendien voorkomt het definitieve afmeldingen.

Contacten van HotelSpecials.nl mogen hun nieuwsbrieven pauzeren. Fijn als je net een hotel hebt geboekt en tot dat hotelbezoek geen nieuwe boeking wilt doen. Ook het bepalen van het aantal e-mailings is bij Hotelspecials.nl mogelijk. Je kiest er dan voor de e-mailings nog wel te ontvangen, maar minder frequent.

HotelSpecials

Een ander voorbeeld uit de reisbranche is CruiseReizen.nl. Zij voorkomen afmeldingen door op het afmeldformulier het wijzigen van een frequentie even gemakkelijk te maken als het volledig afmelden.

CruiseReizen.nl

Zelf aan de slag met deze toepassingen?

In het nieuwe white paper van Blinker “Inspiratie voor e-mail marketingcampagnes” worden meerdere e-mail marketingtoepassingen behandeld. Zo hebben we vijf succesvolle voorbeelden voor je op een rij gezet: de succesvolle MailPlus welkomstcampagne, een leuke verjaardagscampagne van de Efteling en van Gall&Gall, de bijzondere reactivatiemail van Coolblue, de uitgebreide en goed ingerichte profielverrijkingscampagne van Intratuin en onze eigen Blinker eventregistratie. Nieuwsgierig? Download het white paper hier.

Deze blogpost is geschreven in samenwerking met Sven van der Steeg / Projectmanager @ Blinker BV.

Meer content

Yvonne Rosheuvel

Werkt bij Blinker als projectmanager. Ze begeleidt marketeers tijdens het opzetten of uitbreiden van hun e-mail marketing. In haar blogs schrijft ze over...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies