De welkomstmail: het begin van een persoonlijke klantrelatie

De welkomstmail: het begin van een persoonlijke klantrelatie

Vorig artikel Volgend artikel

Veel organisaties weten hoe ze met succes e-mailadressen kunnen verzamelen. Na de bevestigingsmail stopt echter vaak het contact tot aan de volgende (maandelijkse) nieuwsbrief. Dat is zonde, want je mist daarmee belangrijke contactmomenten en je nieuwe contact raakt uit het zicht.

In dit blogartikel beschrijven we hoe je welkomstmails aan laat sluiten op drie verschillende aanmeldmogelijkheden; via de SignUpp app, social media en de reguliere nieuwsbriefaanmelding. Zo geven we je handvatten om gericht en succesvol aan de slag te gaan met e-mail marketing.

De basis van een goede welkomstcampagne: de welkomstmail

Een sterke welkomstmail levert veel voordelen op. Je leert je relatie beter kennen, biedt kans om feedback te geven en helpt je contact om het maximale uit jouw product en/of dienst te halen.

Bij het bepalen van de inhoud van de mail is het goed om jezelf te verplaatsen in de ontvanger. Welke informatie zou jij willen ontvangen? Wat wekt jouw interesse? Door jezelf dergelijke vragen te stellen, kom je tot de basis voor de welkomstcampagne. Maar het liefst wil je dat de welkomstcampagne aansluit op de manier van aanmelden. Zo is de eerste e-mail die je stuurt naar een nieuw contact direct relevant. En vergroot je de kans op engagement en conversie.

blinker-1

Direct persoonlijke communicatie na aanmelden via SignUpp app

Ontmoet je prospects of klanten ‘offline’ via bijvoorbeeld een beurs of in je eigen vestiging? Dan is het een goed idee om de SignUpp app in te zetten om e-mailadressen te verzamelen voor je nieuwsbrief.

Bij de welkomstmail die vervolgens verzonden wordt, is het verwijzen naar dit offline contactmoment al een sterke binnenkomer. Wellicht heb je nog meer content dat aansluit op het evenement, zodat je een zeer persoonlijke en relevante eerste e-mail verstuurt.

DierenPark Amersfoort heeft deze kans benut bij de fotoservice van het park. In de aanmeldbevestiging van de nieuwsbrief wordt door hen gerefereerd naar het fotomoment tijdens het parkbezoek, wat ervoor zorgt dat de mailing herkenbaar en persoonlijk is.

blinker-2

Social media

Een andere populaire manier van e-mailadressen verzamelen, is via social media. Veel organisaties voegen een inschrijfformulier toe aan hun bedrijfspagina op Facebook of Twitter. Maar je kunt ook je nieuwsbrief promoten door een call-to-action naar je inschrijfpagina te posten.

Aangezien je nieuwe contact je social bedrijfspagina al heeft bezocht en waarschijnlijk deze ook sinds kort volgt, is het een idee om bij jouw welkomstmail de content met de meeste reacties en likes toe te voegen. Op die manier zorg je voor herkenning en betrek je de bedrijfspagina bij je welkomstboodschap.

Eigen website

Uiteraard is ook de reguliere inschrijfmethode via je website een goed platform om in te zetten voor het vergroten van je e-mail bestand. Veel bedrijven werken met een link naar een aanmeldpagina of pop-up op de homepage.

Een algemeen welkomstbericht is een goed begin. Maar dit kun je relevanter maken door onderscheid te maken tussen nieuwe en bestaande contacten. Denksport past dit goed toe. Bij Denksport ontvangen nieuwe leads een algemeen welkomstbericht waarbij conversie in de webshop de call-to-action is. Maar bij bestaande contacten legt Denksport de nadruk op profielverrijking. Door aan de slag te gaan met profielverrijking kun je bij de opvolgende mailings gebruikmaken van personalisatie, segmentatie en relevantie. Hierdoor wordt het contact steeds persoonlijker en dus ook interessanter voor jouw relatie.

blinker-3
blinker-4

Advies of tips?

Er zijn nog veel sterke inhakers op de verschillende aanmeldmethoden mogelijk. Wil je advies over jouw welkomstcampagne? Of ben je zelf een mooi voorbeeld van een welkomstmail tegengekomen die niet mag ontbreken in dit artikel? Laat het ons weten via info@blinker.nl of 079 - 363 70 60.

Deze blogpost is geschreven door Marissa Zegel, Full Service E-mail Marketeer @ Blinker bv.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies